Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mindre pump på master compressor.

Vad är regeln för att få mindre pump när man lägger compressorn på mastern måste finnas någon regel för olika typ av musik och tempo.

Mitt tempo brukar vara 120 och runt 135 vad ska man tänka på när det är inställningar på attack release m.m på kompressorn.

Vill undvika pump.

Min master ser ut som följande när jag mixar och mastrar.

Filter

Eq

Kompressor

Limiter

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Om limitern får jobba hårt så kan den pumpa också.

Med multibandskompressor kan man trycka till dynamiken hårdare än med en klassisk kompressor utan att man får pumpeffekt.

Postat

höj release-tiden eller sänk ration/höj treshhold så kompressorn jobbar mindre... ca 2-4db gainreduction brukar jag sikta på.

Du kanske matar kompressorn med mycket transientrikt material? testa lägga limiters på subgrupper/kanaler som har mycket transienter.

Se även till att basskära mixen innan kompressorn

Postat

Se till att jobba med gainreduction runt ca -1dB och lyssna ställ attack och releasetiden så att kompressorn svänger med i musiken. Multibandskompressor är ofta svårt att jobba med och används oftast bara för problemlösning när det är något fel i mixen. Beror också på vilken mixbusskompressor du använder.

Kom bara ihåg att du inte behöver trycka ihop materialet så att mätarna konstant står vid nollan 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.