Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på med en inspelning med akustisk gitarr, och jag hör att den är ostämt i hälften av låten, där jag spelar 16 delar och har ett hårt anslag. Är detta något som jag har fått om bakfoten, och om inte, hur gör ni för att få rätt stämning när ni ska slå hårt? Jag provade stämma gitarren med stämmapparat samtidigt som jag hade hårt anslag, men då är det ju svårt att veta vart jag ska lägga mig för att direkt efter anslaget så går ju tonen längre och längre ner. Så, hur gör ni? Eller är det någon annan som har detta problem?

Annons
Postat

Stäm efter anslag. Att tonen dyker efteråt är normalt.

Det är inte ovanligt att folk spelar in gitarr i sektioner eller till och med enstaka ackord här och där just på grund av intonationsproblem. John Norum gör det bland andra.

Kanske True Temperament vore något för dig att satsa på?

• Gilla 1
Postat

Tack för svaren. Vad jag förstår så är det väl inte så konstigt att tonen blir högre, i alla fall vid anslaget, när man slår hårdare för strängen blir ju kortare då. Nej jag har inte för slappa strängar och jag har liknande problem med båda akustiska gitarrerna jag har hemma, en billigare Alhambra och en lite dyrare Fender.

Så Bierball, när jag nu stämmer, ska jag stämma efter den tonen som blir precis vid anslaget då, eller nån millisekund efteråt?

Postat

Om du tar en stämapparat och stämmer sträng efter sträng så är det ju klart att du ser på mätaren att den håller tonen en viss tid, oftast är det ju bara någon sekund det handlar om. Med en väl inspelad gitarr och med bra strängar tycker jag den håller tonen längre. Det är detta du menar med att tonen sjunker, antar jag. Ibland tycker jag att tonen åker både upp och ned efter att man slagit an strängen när ska ska stämma, men mest om man om inte spelat på länge och gitarren bara legat.

Jag tycker du ska stämma gitarren på vanligt sätt.

Personligen tycker jag Fender stämmer ur sig.

Postat

Ja, då kanske det är så att jag är ute och cyklar. Men har du provat att slå an strängen väldigt hårt och sen se på mätaren?

Postat

Jag ska prova detta idag snart här och jag tycker det är en intressant tråd du tar upp!

Har aldrig tänkt på detta faktiskt!

Det enda jag tänkt på när det gäller stämning är ju just att de kan stämma ur sig efter varierande klimatförhållanden och att det är surt med gitarrer som stämmer ur sig under pågående låt t.o.m. (så dessa bör man undvika eller låta någon servicetekniker se över) och att det märks att trä är ett levande material.

🙂

Postat

Nu har jag TESTAT!

Min Yamahagitarr håller tonen stadigt oavsett hur hårt jag slår an strängen.

Den hade dock stämt upp sig ett hack överlag när den legat i fodralet ett par dagar utan att spelas på.

Postat

Alla gitarrer har en tendens att röra sig det är trä och beror på fuktigheten i luften. Sen behöver man inte slå så hårt 😄 . Eller! om man dämpar för hårt med handen på strängarna vid stallet kan också göra att det låter ostämt ibland

Postat (redigerat)

Hm, om det nu är så här så tyder alltså det på att jag har två skitgitarrer. Det är ju inte så att de stämmer om sig, för det kollar jag efter jag har spelat, utan skillnaden är när det gäller anslaget.

Nån annan som kan kolla också, så att vi är säkra, och kolla med en stämapparat som ser små variationer. Jag ser ingen skillnad när jag kör med stämmaren i gitarren, men när jag kör med stämmaren som finns i ljudkortet så finns det skillnad. Debatt, har du använt en bra stämmare?

Trevligt att så många har svarat.

Redigerat av mrpimmy
Postat

Hm, om det nu är så här så tyder alltså det på att jag har två skitgitarrer. Det är ju inte så att de stämmer om sig, för det kollar jag efter jag har spelat, utan skillnaden är när det gäller anslaget.

Nån annan som kan kolla också, så att vi är säkra, och kolla med en stämapparat som ser små variationer. Jag ser ingen skillnad när jag kör med stämmaren i gitarren, men när jag kör med stämmaren som finns i ljudkortet så finns det skillnad. Debatt, har du använt en bra stämmare?

Ja, jag har kört med en som rekommenderades av gitarrlärare, Boss TU-12 för runt en tusing...

Postat (redigerat)

Du menar att tonen eller ackordet går upp i ton när du slår hårt eller ?

Då kan detta bero på att du trycker hårdare mellan banden på halsen när du spelar hårt för då blir det så.

Redigerat av kardo
Postat

Du menar att tonen eller ackordet går upp i ton när du slår hårt eller ?

Då kan detta bero på att du trycker hårdare mellan banden på halsen när du spelar hårt för då blir det så.

Det tycker jag att jag har tänkt på, men efter alla motargument så behöver jag ju kolla upp detta ännu mer, mycket intressant.

Postat (redigerat)

Nu tänker jag på en gitarrsträng. Ifall man sätter fast den i båda sidorna (eh, ja, som det är på en gitarr), så ändras ju inte mer än amplituden, ljudstyrkan om jag slår hårdare, den kommer ju fortfarande vara fäst i samma punkt och ha samma svängning så till vida att inte strängen ändrar form. Är det så här så var jag ju helt ute och cyklade. Skulle det vara så så har det däremot ingen betydelse på vilken sträng jag använder, tunnare eller tjockare. Men, ändå, när man slår hårdare på strängen så sträcks den ju ut, och borde då ge en liten högre ton? ? ? ???

Däremot så håller väl en tjockare sträng stämningen bättre, men det jag tänkte på från början var ju att ju hårdare jag slår, ju mer spänd blir strängen och ju högre ton blir det.

Som det känns nu så verkar det vara som kardo säger, att jag bara trycker hårdare på banden. Men jag ska kolla detta under dagen.

Redigerat av mrpimmy
  • 1 månad senare...
Postat

Idag så har jag varit på gitarrjakt på musikbörsen. Med en stämmare i handen så provade jag ca 15 st akustiska gitarrer från 3 till 25 tusen. Ingen av dem stängar jag provade var fria från dipp efter ett hårt anslag (och jag provade bara lös sträng). Så är jag knasig i huvudet eller?? Troligtvis inte, kan inte komma på något annat än att strängen blir mer spänd när man slår ann hårt.

Postat

Alla mina gityarrer gör sa. Allt från billig noname till Gibson och fender. Jag fattar inte hur någon kan undvika att få denna effekt. Ni som säger att detta inte händer. Testa lös sträng och stämmapparat (med lite hårdare anslag).

• Gilla 1
Postat

Tack onsatan, jag är nog inte helt borta. Stämmer du gitarren efter anslag också, tex om du ska spela in med hårda anslag?

• 3 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Slår du hårt = lika med att strängen töjs dvs längre sträng = lägre ton. Jag tror att skårorna för strängarna i sadeln på din gura är för tajta så dom nyper, dvs om du stämmer och lirar sen och eventuellt då hårt så lossnar strängen från "nypet" och ändrar sig pga det. Grafitfett i skårorna kanske kan lösa problemet eller eventuellt lämna in för att fila till dom efter strängtjocklek.

Tror jag i alla fall.

Postat

Tack onsatan, jag är nog inte helt borta. Stämmer du gitarren efter anslag också, tex om du ska spela in med hårda anslag?

Jag har alltid stämt efter anslag (men, jag vet faktiskt inte om det är rätt). Efter det så stämmer jag igen med flageoletter (eller hur man nu stavar till det...).

När jag spelar med andra så stämmer man givetvis efter nån av de andra och när jag spelar in så brukar jag (om jag kommer ihåg) lägga ett A på ett eget spår så att jag sen kan stämma övriga gitarrer och basar efter detta A och strunta i stämapparaten.

Hur gör ni?

Ni som säger att ni inte får högre ton vid anslag. Ligger verkligen nålen still i stämapparaten efter att ni spelat på den lösa strängen? För mig börjar alltid nålen längre till höger och dalar sen efter nån eller några sekunder.

Fan vad pinsamt att man inte vet detta egentligen ⚠️ Kanske skulle Googla eller läsa bruksanvisningen till nån stämapparat... 😊

• Gilla 1
Postat

Slår du hårt = lika med att strängen töjs dvs längre sträng = lägre ton.

Alternativt:

Slår hårt = strängen mer spänd = högre ton.

• Gilla 1
Postat

Läste en artikel av gitarrbyggaren Paul Guy. Enligt honom ska man kolla på stämdosan just när man knäper till på strängen, inte bara knäppa till en gång, sen stå och titta efteråt när strängen svänger. Så man kan gärna knäppa hela tiden med plektrumet. Ska kolla min tele med min nya TC-stämdosa nu, om det visar olika vid olika hårt anslag. Sen vill jag korrigera nån konstig villfarelse som nån skriv tidare här i tråden, det rätta är att Fender Telecaster är det bästa instrument som nånsin gjorts. Ja.

• Gilla 1
Postat

byt strängar, plektrum och slå kanske lite lösare om det är ett stort problem?

man behöver ju inte pete townsend-windmilla in allting, speciellt om man spelar in 😄

alternativt skär du bort det mesta av grundtonen, behåller anslagen och maskar med typ

en påläggsgura du tar det lite lugnt med. det låter mest som att du har problem med

din teknik.

Postat

superduper, skönt att fler är med och reder ut detta

Tycker att inspelningen blir brummig när man slår hårt, prova ett mjukare plektrum. min stämmare visar < E > om jag har korrekt stämmning, ingen nål alltså. men man måste knäppa hela tiden när man stämmer annars blir det fel.

Postat

Investera i en riktigt bra stämapparat. Det gör faktiskt skillnad.

Lättare att stämma med både hårt och svagt anslag, på flageoletter och sustain.

Jag rekommenderar också Boss TU-12, den är väldigt pålitlig

och mycket mer exakt än digitala visare på billiga stämapparater.

Begagnad för kanske 450-600 kr.

Hälsningar Tomas

• Gilla 1
Postat

Glömde svara på andra frågan:

Jag stämmer med mellanhårt anslag (varken hårt eller mjukt) på lösa strängar och på oktavflageoletter.

Tjockare strängar ger jämnare ton/pitch.

Hälsningar Tomas

• Gilla 1
Postat

Jag tror att det som händer .. är att tonhöjden blir högre vid anslaget på grund av att strängens längd blir kortare just då.

Om man tänker sig en sträng i ett mikroperspektiv. I spänt läge är den så lång den kan bli, men vid ett hårt anslag måste ju en del av strängen befinna sig i toppar och dalar eller någonstans däremellan, och längden minska på grund av det. En del av metallens partiklar används till backar och dalar istället för raksträcka.

Vallhagen?

Postat

Vallhagen?

Right here 😉

Jag tror, men jag gissar faktiskt mest, att skillnaden i intonation (ty det finns en skillnad) beroende av anslagskraft uppstår vid strängens fästpunkter; alltså stall o sadel/finger+band. Strängens svängning är ju i huvudsak en vanlig harmonisk svängning mellan fästpunkterna, men nära fästet så sker något i sammanhanget liiiitet. En liten distortion adderas, och det låter lite illa (?) om man slår för hårt. Eller lite bättre (?) om man så vill. Devin Townsend slår hårt som fan när han kompar.

Musikaliskt så tycker jag frågan är intressant, om man ska stämma precis vid tiden för anslaget, eller efter en sekund när tonen dykt till det läge den klingar ut. Jag har nog alltid "väntat" tills tonen "landat", men det kanske är fel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.