Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan man anta att jag bör ha en 2 ggr 31 bands eq till det här? Exponentialhorn ger väl knappast en rak kurva i basen?

Mitt aktiva dB-PA kör jag utan eq, det behövs inte...

• 2 år senare...
Annons
Postat

Funkade behringerstegen bra? Vi måste nog förnya vårat pa, kör bara sång genom vårat behringer ep2500 -> Wharfedale pro lx-15 och diskanterna bränner hela tiden... i måndags hände det igen. allt är för klent så skiten går ju på rött hela tiden. hjääälp! behövs nya högtalare då också? eller ska man köpa ett slutsteg till och köra ett slutsteg på varje högtalare?

Postat

De var grymt bra. De har cliplimiter o två valbara lowcut om jag minns rätt. Köp ett Europower 4000 o två passiva basar o ett delningsfilter. Leta några gamla hornbasar. Jag hade två såna 4000 steg o två 18" Cervin Vega horn o två passiva 15" Mackie toppar. Jag lovar att spelade så starkt o samtidigt rent att det var helt sjukt. Basarna kopplade jag mono i bryggkoppling, redan på halv volym i jättelokal blev det svårt att andas o tänka.

Har du aktiv delning är nog risken att du bränner diskanterna igen mkt lägre...

Sålde ändå PAt till några bluesrockare från 08. Två såna steg plus filter o sladdar i en rack med stora hjul blev inte skönt att bära för gammal söndersupen rygg.

Har ni råd så skeppa både steg o högtalare o köp såna här, de har ett jävla tryck, 132 db o mycket bas

http://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_12.htm

De har jag och de räcker till att spela för ett helt busstorg fullt med fulla raggare o raggarbilar... Då kör jag db subbar oxå...

Postat

Hur är JBL-högtalarna annars då? http://www.thomann.d...jbl_jrx_125.htm och två st ep4000?

Skulle du ha ett steg till varje låda?!

Jag har haft liknande låda med enkelfemton, och visst låter de bra, men om trycket motsvarar kostnaden vete fan. Och de är på 4 ohm, det är för lite för att kunna utnyttja bryggkopplingen, med två 8 ohmare kan man få ut max ur stegen. De väger 42,6 kilo styck det känns onödigt tungt att släpa om ni dessutom ska kånka flera slutsteg. Kolla hellre på passiva EV

http://www.thomann.de/se/ev_elx_112.htm

Den här ger 132 db med en tolva, det tror jag inte JBLen gör med dubbelfemton, det är nog mer drag o verkningsgrad i drivern på den här, 1;5" jmf med JBLs 1". Bryggkopplar du ett EU4000 till två såna här får du nog jävligt stark volym. De angivna db är det man ska kolla på. De här siffrorna är troligen både EVs egna samt kontrollmätta av Thomann. Dessutom har de här grymma reviews att de låter bra. Ihop med två subbar räcker det här bra nog långt på en klubbspelning med allt mickat.

Mina aktiva Yamaha låter snyggare än de flesta stereoanläggningar. Köp såna, det ångrar ni aldrig, skicka iväg slutstegen, sånt vill man aldrig ha mer sen man haft aktiva kanongrejer.

Postat (redigerat)

EU4000 stegen ger ju mångdubbelt 250 watt styck.... De ger 4000 watt mono bryggkopplat...

För att få tryck i sången hänger det mkt på toppdrivern. Det är en ja skillnad på entums och modernare 1,5". JBL lådan är en gamma konstruktion, köp mkt hellre nån av de passiva här

http://www.thomann.d...x=0&y=0&gk=&bn=

Eller de här, de här ger så grymt ljud för pengarna. Och de här kan du aldrig skrika sönder heller, det sitter datorer i dem som bromsar upp o snyggar till skriken. De har även olika EQ lägen, ett med lite hängmatta, då låter det som att man har subbar utan att man har det.

http://www.thomann.d...x=0&y=0&gk=&bn=

Jag har jämfört de här och andra dyra PAn som stod uppställda på 4Sound, bla HK Audio. Nya Yamaha sopar banan med allt. Man tror inte det är sant förrän man hört dem.

Edit: Sopar banan med allt i samma prisklass. Och de som är lite dyrare.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Och angående dom ev du föreslog först tål 132db och dom vi har nu 130db, fast dom ev tålde mindre w i rms och peak... och dom vi har nu räcker inte till... måste ju vara steget som ändå är för klent? eller vad fan är det frågan om med dessa prylar. Jag såg ju att steget går på rött när jag sjunger genom det, skulle jag sänkt så hörs inget. Och jag kör högpassfilter på sången och cuttat bas också... boostar bara typ mids.

Postat

Distar steget så pajar gärna diskanten, även med ett klent steg. Laga diskanterna o byt steg så funkar det nog sen

Ja men då är det antagligen därför, steget går ju på knallrött för att orka driva och skickar skit till högtalarna och dom pajar.

Nytt steg 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.