Guitar Nilsson Postat 23 september 2010 Postat 23 september 2010 (redigerat) Behringers grejer är väl inte mest kända för att prestera bästa ljudet precis? Men har ni haft problem med att Behringerprylar gått sönder? Inte de få grunkor jag haft, inte polarna heller, som har powermixrar o PA-lådor mm. Behringers slutsteg verkar ge mycket krut för pengarna, men kanske annat är bättre? Peavy gör steg också, bland flera andra. Jag behöver två steg, ett till baslådorna, de tål 1000w kontinuerligt (8 ohm) så 2 ggr 1000 vid 8 ohm är väl det optimala, och ett mindre på ungf 2 ggr 450 watts. Hittade två beg Mackie passiva topplådor idag som jag ska para ihop med Cervin Vega-hornen. Jag antar att det är dumt att köpa slutsteg utan limiter? När somliga säger "skyddskretsar" är det limiter de menar då, som skydd för att inte bränna högtalarna. Annat att tänka på? Törs man lita på Behringersteg? Redigerat 29 september 2010 av Guitar Nilsson
Glaskatten (oregistrerad) Postat 24 september 2010 Postat 24 september 2010 (redigerat) Behringers grejer är väl inte mest kända för att prestera bästa ljudet precis? Men har ni haft problem med att Behringerprylar gått sönder? Inte de få grunkor jag haft, inte polarna heller, som har powermixrar o PA-lådor mm. Behringers slutsteg verkar ge mycket krut för pengarna, men kanske annat är bättre? Peavy gör steg också, bland flera andra. Jag behöver två steg, ett till baslådorna, de tål 1000w kontinuerligt (8 ohm) så 2 ggr 1000 vid 8 ohm är väl det optimala, och ett mindre på ungf 2 ggr 450 watts. Hittade två beg Mackie passiva topplådor idag som jag ska para ihop med Cervin Vega-hornen. Jag antar att det är dumt att köpa slutsteg utan limiter? När somliga säger "skyddskretsar" är det limiter de menar då, som skydd för att inte bränna högtalarna. Annat att tänka på? Törs man lita på Behringersteg? Skyddskretsar innebär inte alltid att det sitter en audiolimiter i steget men ofta, kolla specarna.. Vad gäller att lita på Behringers slutsteg så kan man oftast göra det, deras kvalitetskontroll och allmänna kvalitet har ju ökat markant de senaste åren, men det är klart att det finns andra ännu mer tillförlitliga steg, fast då kostar dessa ofta betydligt mer..... Redigerat 24 september 2010 av Glaskatten
Guitar Nilsson Postat 24 september 2010 Trådstartare Postat 24 september 2010 (redigerat) Har tittat även på Peavy-steg hos Deutchland Über Allez. Men i Peavys specar nämns effekten bara i 4 resp 2 ohm, 8 ohm nämns inte. Är de inte byggda för även 8 ohm? http://www.thomann.de/se/peavey_pvi_3000.htm Redigerat 24 september 2010 av Guitar Nilsson
ChrippeDub Postat 24 september 2010 Postat 24 september 2010 Du klara dig på 2st europower Ep4000. Brygga det ena steget och spela basarna i 4 ohm och ett steg att spela topparna på. Bättre att ha för mycket effekt än för lite. Du har 3års garanti på thomann.... även på behringer.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 24 september 2010 Postat 24 september 2010 (redigerat) Har tittat även på Peavy-steg hos Deutchland Über Allez. Men i Peavys specar nämns effekten bara i 4 resp 2 ohm, 8 ohm nämns inte. Är de inte byggda för även 8 ohm? Jo det är klart men effektsiffrorna ser ju inte riktigt lika imponerande ut i 8 ohm 2x500 watt. Redigerat 24 september 2010 av Glaskatten
Guitar Nilsson Postat 24 september 2010 Trådstartare Postat 24 september 2010 (redigerat) Du klara dig på 2st europower Ep4000. Brygga det ena steget och spela basarna i 4 ohm och ett steg att spela topparna på. Bättre att ha för mycket effekt än för lite. Du har 3års garanti på thomann.... även på behringer. Har lusläst Blocket ang beg slutsteg. Har även snackat med några som vill sälja gamla steg. Passiva högtalare och slutsteg är helt ute nu, alla vill ha aktiva lådor, likt förb så har jag inte hittat ett enda gammalt beg steg till salu som INTE är dyrare än nya 4000-watts Behringer! Och då är det gammelsteg med mycket lägre effekt... Pratade nyss med en kille som ville ha 3000 kr för ett steg på mindre äb 500 watt. Om ett 200 watts steg kostede 1500 kr på Börsen för sju år sen, det skiter man ju i. Får de sälja kan man undra?Även kvalitetssteg som LAB åldras i kondingar mm, jag köper nog nya Behringer. Med dubbla EP4000 kan jag senare utöka med en till topplåda på varje sida, tex en EV 300 nåt vad de nu heter. Får kanske mina passiva Mackietoppar i morrn. 132 db max enligt Mackie själva. Deras aktiva SR450 ger max 127 db, även detta enligt de dem själva. Samma med de aktiva db-toppar jag har, 127 db. Nu blir det starkare vrål över nejden .http://www.mackie.co...f/art300_ss.PDF Det ska vara bakhjulsdrivana bilar, passiva högtalare och mono. ☺️ Edit: Och rullbandspelare! Redigerat 25 september 2010 av Guitar Nilsson
ChrippeDub Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 😉 Det ska vara bakhjulsdrivana bilar, passiva högtalare och mono. ☺️ Håller med. Passiva högtalare och tunga steg är kärlek. Spelar du Reggae Dub ???? 😉 så här ser riktiga högtalare ut
JJRockford Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Finns ju ändå en del fördelar med passiva högtalare. Dom blir ju inte lika tunga, man behöver inte dra fram strömkablar till varje högtalare, billigare att laga om någon häller öl i dem o s v.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Finns ju ändå en del fördelar med passiva högtalare. Dom blir ju inte lika tung Passiva högtalare är oftast tyngre sett till ljudtrycket de kan prestera, den aktiva tekniken gör ju att man kan pressa ut mer ljudtryck utan att högtalarna går sönder eller låter kack...
Guitar Nilsson Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Passiva högtalare är oftast tyngre sett till ljudtrycket de kan prestera, den aktiva tekniken gör ju att man kan pressa ut mer ljudtryck utan att högtalarna går sönder eller låter kack... Stämmer nog på vanliga portade baslådor. Men jag kan inte tänka mig att en aktiv baslåda kan vräka ur sig samma supertryck som ett veckat Cervin Vega bashorn. Mina väger bara 50 kg. De passiva mindre topparna av bra kvalle verkar även de fnysa ur sig mer db än de aktiva.. Och när det gäller rocknroll låter min dB SUB 15 alldeles för snyggt, den komprimerar hifi-tjusigt och tar bort atacken ur baskaggen. Och det är baskaggens okomprimerade studs som får igång fyllona att dansa, vare sig de vill det eller inte. Har saknat det där soundet enormt sen jag slängde mina andra bashorn. Spelar man på lastbilsflak är det veckade horn som gäller. Bestämde mig vid denna spelning. Spelar man den typ av rocknroll vi gör ska ljudet inte vara lagom alls. Tänderna ska ramla ur käften på gammelraggarna.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 (redigerat) Stämmer nog på vanliga portade baslådor. Men jag kan inte tänka mig att en aktiv baslåda kan vräka ur sig samma supertryck som ett veckat Cervin Vega bashorn. Mina väger bara 50 kg. De passiva mindre topparna av bra kvalle verkar även de fnysa ur sig mer db än de aktiva.. Oftast inte kontinurligt med samma element och effekt.... Det finns ju även aktiva basar med veckade horn även om de inte är så vanliga Du som gillar horn lär gå igång på detta http://www.voidaudio.com/product_detail.asp?id=42 Void har många intressanta högtalare och är en av få högtalartillverkare som satsar rejält på feta hornkonstruktioner. Redigerat 25 september 2010 av Glaskatten
Linus Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Men jag kan inte tänka mig att en aktiv baslåda kan vräka ur sig samma supertryck som ett veckat Cervin Vega bashorn.Jag köpte en liten aktiv sub med rejält tryck i våras, RCF SUB 718-AS. Det sjöng i väggarna efter att jag bara hade vridit upp 25% av volympoten. 😄
Biran Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Jag skulle aldrig befatta mej med dessa steg till att driva foh eller drumfill, möjligen till frontmonitorer eller disco ect.. På tok för dålig headroom och strömstyrka i dessa nätdelar vilket leder till vid hård belastning stor risk för att bränna elementen.. Kolla istället på beggade Lab-steg eller dylikt - klart bättre steg som kan spara dej dyra elementkostnader.....
Glaskatten (oregistrerad) Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 (redigerat) Kolla istället på beggade Lab-steg eller dylikt - klart bättre steg som kan spara dej dyra elementkostnader..... Att det skulle vara på tok för dålig strömstyrka i dessa stämmer inte. Klart att det finns bättre steg men för att få ett klart bättre steg så får han gå upp rätt ordentligt i pengar även för beggat, "billiga" beggade äldre LAB slutsteg är oftast inte ett bättre alternativ än ett nytt EP4000. Redigerat 25 september 2010 av Glaskatten
Biran Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Att det skulle vara på tok för dålig strömstyrka i dessa stämmer inte. Klart att det finns bättre steg men för att få ett klart bättre steg så får han gå upp rätt ordentligt i pengar även för beggat, "billiga" beggade äldre LAB slutsteg är oftast inte ett bättre alternativ än ett nytt EP4000. Att driva subbasar med switchade nätdelar kräva sina slutsteg, vilket oxå kostar mkt.. Beggade lab 1000 med gamla hederliga nätdelar e ett mkt bättre alternativ men väger iofs en hel del..
Guitar Nilsson Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Att driva subbasar med switchade nätdelar kräva sina slutsteg, vilket oxå kostar mkt.. Beggade lab 1000 med gamla hederliga nätdelar e ett mkt bättre alternativ men väger iofs en hel del.. Jag ränknar inte med att köra dem på mer än kanske drygt halv effekt. Gamla steg med uttorkade kondingar ger jag inte mycket för. Det begärs ju tredubbla priset för kanske 15 år gamla beggade LAB än för spritt nya Behringer. Behringerna är rätt tunga med, så nätdelen kan inte vara bara skit. Dessutom, jag har aldrig hört nån säga att deras Behringergrejer gått sönder. Behringer är ju dessutom så fräcka att de kopierar rakt av från de bästa. De har säkert kollat på LAB mfl.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 (redigerat) Att driva subbasar med switchade nätdelar kräva sina slutsteg, vilket oxå kostar mkt.. Beggade lab 1000 med gamla hederliga nätdelar e ett mkt bättre alternativ men väger iofs en hel del.. Nej äldre Lab 1000 är antagligen inte bättre och nu ska ju Nilson driva bashorn, dessa Behringer slutsteg har inte switchade nätdelar.... Redigerat 25 september 2010 av Glaskatten
Guitar Nilsson Postat 25 september 2010 Trådstartare Postat 25 september 2010 Nej Lab 1000 är verkligen inte bättre och nu ska ju Nilson driva bashorn och dessa Behringer slutsteg har inte switchade nätdelar.... Är det lättviksstegen som har switchade nätdelar? Och detta är sämre? Kanske kan jag hitta nåt mindre beg till topparna, där räcker det med ca 500 watt i 8 ohm... Nu ska jag iväg och spela på en byfest. Har känkat ut mina aktiva pryttlar och rörstärkare mm. 😱
Glaskatten (oregistrerad) Postat 25 september 2010 Postat 25 september 2010 Är det lättviksstegen som har switchade nätdelar? Och detta är sämre? Kanske kan jag hitta nåt mindre beg till topparna, där räcker det med ca 500 watt i 8 ohm... Ja lättviktssteg har switchade nätdelar, hederliga gamla nädelar räknas oftast som tillförlitligare och "bättre" även om switchade nätdelar har blivit bättre och bättre och populärare eftersom PA företagen som åker jorden runt med mängder av slutsteg sparar några ton i frakt genom att välja lätta kraftfulla steg...... Förr var lättviktssteg ofta rätt prisvärda jämfört med traditionella steg men nu har ångslutstegen rasat i pris medan lättviktsstegen stigit i pris beroende mest på att de lämnar mer och mer effekt... Carver var en av de första som använde switchade nätdelar i proffsförstärkare och deras tidiga steg av den typen klippte på ett mycket märkligt sätt det prasslade till i högtalaren som om någon tryckte ihop en alumiumburk och sedan dog steget en kort stund för att sedan gå igång igen....
Guitar Nilsson Postat 26 september 2010 Trådstartare Postat 26 september 2010 (redigerat) dubbelpost... Redigerat 26 september 2010 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 26 september 2010 Trådstartare Postat 26 september 2010 Jag köpte ett nytt Mackie 1400 tror jag det var. Det slog av och höll på. Fick slå av och sen på igen, då gick det en stund igen innan det la av, kommer inte ihåg om det var bara en eller bägge kanalerna. Lämnade förstås in på garantin, fick låna ett DAS-steg under tiden. Det märkliga var att de aldrig lyckades hitta felet. Efter flera månader fick jag tillbaka pengarna plus att jag fick lånesteget gratis. Sen dess är jag lite skeptisk på Mackie. Har ändå kommit överens med Nicke i Ö-vik om att köpa två Mackietoppar av honom. Fast de är ju passiva. Skulle haft två EV300 oxå. Det går nog att få ihop en fet boogieanläggning nu när passiva lådor är tillfälligt omoderna. I kväll har spelat enmansband ute i skärgårn i en samlingslokal. Trevligt som fan. Hade grejerna uppmonterade kvart över sex, testade en låt, fortsatte sen att spela i ett kör till kl ett. Sen spelade jag disco en timme till samtidigt som jag rev gitarrgerejer och de andra grejerna. På slutet spelar jag bara på den ena toppen lite lågt. Om man spelar i åtta timmar, är man abnorm på nåt vis då?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Jag köpte ett nytt Mackie 1400 tror jag det var. Det slog av och höll på. Fick slå av och sen på igen, då gick det en stund igen innan det la av, kommer inte ihåg om det var bara en eller bägge kanalerna. Lämnade förstås in på garantin, fick låna ett DAS-steg under tiden. Det märkliga var att de aldrig lyckades hitta felet. Det var nog inget fel på steget utan den gamla klassikern med att du hade för lågt maximalt strömuttag från elnätet då kan skyddskretsarna kicka in för att inte propparna ska gå eller anläggningen gå sönder. Närmare 25A kan tydligen FR1400 dra.
slejnard Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Om man spelar i åtta timmar, är man abnorm på nåt vis då? Japp!
Guitar Nilsson Postat 26 september 2010 Trådstartare Postat 26 september 2010 Tänkte på det här med varken stegen eller de passiva högtalarna har några skyddskretsar. Man måste ju kunna sätta nåt så enkelt som en hängsäkring med flatstift från Biltema eller Mekonomen på kabeln inne i högtalaren? På bashornen kan ju säkringen hänga löst på kabeln inne i tratten.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Tänkte på det här med varken stegen eller de passiva högtalarna har några skyddskretsar. Man måste ju kunna sätta nåt så enkelt som en hängsäkring med flatstift från Biltema eller Mekonomen på kabeln inne i högtalaren? På bashornen kan ju säkringen hänga löst på kabeln inne i tratten. Låter som en dålig idé.
Guitar Nilsson Postat 26 september 2010 Trådstartare Postat 26 september 2010 Nej. Säkringar som skydd för högtalare är en bra idé. Och ingen ny idé som jag hittat på heller, utan välkänt sen förra århundradet. Dessutom kan jag när jag spelar med bandet använda min stereo kompressor/limiter insertad på main out som just limiter.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 27 september 2010 Postat 27 september 2010 Nej. Säkringar som skydd för högtalare är en bra idé. Och ingen ny idé som jag hittat på heller, utan välkänt sen förra århundradet. Dessutom kan jag när jag spelar med bandet använda min stereo kompressor/limiter insertad på main out som just limiter. Fast det är ju inte så praktiskt att sätta säkringarna inne i högtalarna...bättre att köpa automatiska överlastskydd...
Guitar Nilsson Postat 27 september 2010 Trådstartare Postat 27 september 2010 Fast det är ju inte så praktiskt att sätta säkringarna inne i högtalarna...bättre att köpa automatiska överlastskydd... I tratten på hornet går det hur bra som helst. 😏
Guitar Nilsson Postat 29 september 2010 Trådstartare Postat 29 september 2010 I morse beställde jag två Europower 4000 steg från Thomann. Detaljen med att betala med kort ger mig alltid värsta ångestattackerna, vill spy och allt på datorn, det tar jämt flera ja dar innan jag lyckas betala, fy fan för datorer, såna finns inte i Transylvanien. Fast jag inte betalat så sms:ade de redan kl 14 att slutstegen är på väg. Skulle inte förvåna mig om de där stegen snart är restnoterade så j-a billiga som de är. Har testspelat Mackie passiva toppar också, funkar bra, låter tre ggr så starkt på samma volym genom hemstereon som JBL stereohögtalarn. Delningsfilter har jag också ett, bytte åt mig det mot en fuzz. 😉 Så snart kan jag börja spela sönder mina nyförvärvade raggarhögtalare.
Guitar Nilsson Postat 29 september 2010 Trådstartare Postat 29 september 2010 (redigerat) Nu har jag tjatat om lite olika tänkbara grejer att köpa till mitt lite kraftigare extra PA-bygge, så jag ändrade rubriken på tråden och redovisar hur det blev, kanske andra funderar på att skaffa PA, men slagit det ur hågen pga vad nya grejer kostar, i alla fall om det ska vara nåt tryck i det hela. Min erfarenhet av att handla beg prylar av musiker sen förr är enbart bra, jag har köpt grejer utan att kolla dem flera ggr och aldrig blivit lurad, lite nervöst har det varit, men alltid gått bra. Har gjort lika nu alltså, snart kan jag provköra mitt utomhus-PA Det jag saknade mest i mitt lilla club-PA med en monosub var det riktiga manliga trycket i elbas och kagge. För att få fart på feta gammelraggare måste det vara riktiga käftsmällar från exponentialhorn, det klarar inga moderna aktiva lådor. Så jag har spanat länge efter nån sorts horn, helst Cervin Vega. Hittade ett par såna i Sandviken för bara 2000 kr för paret. Öppnade dem nyss och såg till min glädje att den unge popstjärnan som sålde dem talade sanning det sitter två nya RCF L18-P300 element i dem, de tål 1000 watt kontinuerligt och 2000 i peak. RCF är inget plojty plojty, här gjorde jag ett kanonköp, även om jag fick lappa ihop lådorna lite nertill. Räknar med ett ruskigt, trippelruskigt tryck tack vare hornkonstruktionen. http://www.rcf.it/products/precision-transducers/low-frequency-transducers/l18p300 http://www.thomann.d...30007_8_ohm.htm Bara elementen kostar en bit över 5000 hos billiga Thomann,.. Grovt manliga horn har jag nu Hittade även två Mackie passiva toppar http://www.mackie.co...f/art300_ss.PDF Hög verkningsgrad har de, har provspelat även dem, fick ge 3000 kr för dem. Ang slutsteg har flera veckors lusläsande av Blocket varit i princip meningslöst, man begär mycket mer betalt för 10 år gamla klena steg än vad Thomann tar för nya mkt kraftiga Behringer, så jag skickade efter två likadana Europower 4000. http://www.thomann.d...0_europower.htm Till topparna kunde det ju räckt med ett klenare, men de var bara några hundra billigare så jag köpte två likadana, kanske skaffar jag sen ett par till topplådor, håller koll efter ett par EV SX300, hoppas hitta billigare än 3000 styck som de brukar begära för dem på Blocket. Kanske behöver jag inga fler toppar heller, jag har även två aktiva dB-toppar sen förut. Har hittills lagt ner ca elva, tolvtusen på det här, beställde lite kabel o kontakter med. Vitsen med det hela är att komma ut och spela mer med mitt band GUITAR 66, och till vår musik fungerar inte moderna skithögtalare med lagom och snällt ljud . 😆 Redigerat 29 september 2010 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.