Valle Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Det finns uppenbart väldigt många i detta ämne som aldrig gjort en fullprodd, det förstår jag. Oj, väldigt många? Nämn tre. Som dansbandsproducent får jag knappt 10+moms för en låt. Det tycker jag verkar hur OK som helst. Tycker du att du är underbetald?
Piccazzo Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Ett exempel, Anders Bagge...kunde på 900talet ta 3-400.000:- Shit pom frite vad gammal han är. 😆😆😆
Majken Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Ett bra alternativ till Vocalign är Cubase. Jag har skrivit ett gammalt tips om det för en massa år sedan, som handlar just om hur man fixar timingen i dubbad sång, körer och dylikt. Snabbt sammanfattat så funkar det såhär: * Justera arrangement-fönstret så att du på den övre halvan ser de två spår du vill fixa timingen för. * Öppna audio editorn på spåret som ska justeras och aktivera Warp-läget. * Justera storleken på audio editorn så att det ligger på den undre halvan av skärmen. * Sätt Warp-pinnar i början och slutet av varje sångfras. * Dra i Warp-pinnarna för att justera början och slut på varje fras så att timingen hamnar rätt. Håll koll på arrangement-halvan för att i realtid se hur fraserna flyttas när du drar i Warp-pinnarna. Genom att jobba såhär så placerar du dels början på varje sångfras rätt, men får dem också i precis rätt längd. Om det är hårda konsonanter i en fras så kan man sätta ut extra pinnar och se tlll att S, K och liknande matchar varandra.
DivineCo Postat 30 september 2010 Postat 30 september 2010 Bra initiativ Majken. I Ableton live kan man använda grove funktionen. Man tar och sparar master grovet på lead sången sen applicerar man det på dubbarna. Alla transienter kommer nu att följa masterspåret. Kan vara problem med avslut på fraser men det går att fixa med en warpmaker på slutet av fraserna ala Majken. Vill man ha det mer automatiskt kan man alltid sidechaina en gate mot hela dubbgruppen som har mastern som trigger.
trancer Postat 11 oktober 2010 Trådstartare Postat 11 oktober 2010 Jag förstår att tid är pengar. Men kom inte o säg att allai hade så jävla mycket tid och pengar förr. Sist jag spelade in en riktig skiva 2003 satte vi allt inkl mix på 3 veckor. Körer och allt Snortajt. Utan någon vocalign eller melodyne. Så det handlar alltid om skicklighet på ett eller annat sätt. Men självklart så i din roll som producent så måste du vara konkurrensmässig och kunna erbjuda mindre duktiga artister de verktyg de behöver för att låta bra. Tråkig utveckling men det finns ju många andra fördelar med dagens teknik. Mja, 2003 fanns det ju inte mkt budget jämfört med tex 10 år innan dess, dvs 1993. E-type fick 10 miljoner i förskott till sin första platta "Explorer" tex.... Existerar ens "förskott" idag tro ? jag vet jag fick typ 50.000 i mitt första förskott för längesen. Nu har det aldrig vart snack om sånt längre. men en platta på 3 veckor känns väl inte helt konstigt? jag gjorde 4 fullproddar på 4 dagar (dock med riktiga studiomusiker) men det är inte det ag snackar om . Utan förr kunde en platta bokas som typ 4-5 månader i en och samma studio.. så är det ju inte längre. Jag bokade studio för musiker i 2 dagar och satte 4 låtar, sen 2 dagar till sång och prodd i efterhand, sen lämnade jag bort mix & master.. det blev cd på det, så med dagens teknik är inget omöjligt, men tid är ju pengar . 3 veckor skulle kosta ett band som kommer till mig typ 15k bara i studiohyra.. sen kanske 8-9k per låt sen 2-3 för mix och nån tusing för master... finns ju inga band som har råd med det idag förutom dom större banden. Om man inte gör riktiga specialdealar, eller svart. Jag har fått sänkt mig i pris duktigt för att överhuvudtaget få några jobb...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.