Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj

Vet inte om det är så bra att skriva detta inspelningstips av en dual rectifier då man kanske vinner mer på att finna detta själv, men iaf.

Om du sitter på en dual rectifier (multi watt) så har du säkert upptäckt symaskinsdisten som uppkommer när du inte låter rören jobba ordentligt. Detta kräver en bra volym och kanske inte är 100% lämpligt vid inspelning alla gånger. Det jag upptäckte ikväll som jag aldrig hört talas om eller någon sagt är att kanalvolymen och mastervolymen agerar på olika sätt och inte bara som volymkontroller.

Detta kanske är old news för alla, men iaf....

Om du vill få rören att jobba mer (vet inte om de gör det i praktiken, men det är min upplevelse av ljudet) på lägre volym, och få en tajt dist även vid högre gain så kan du testa att göra på följande sätt.

Istället för att styra volymen med båda volymreglarna så ställer du ner kanalvolymen till ca 25%. japp du läste rätt 🙂 Sedan drar du på med huvudvolymen istället till kanske 60% och uppåt. Voila, du kommer nu upptäcka ett nytt sound med din dual rectifier.

Kanske någon som finner detta tips nyttigt iaf 🙂

keep on rockin!

EDIT: Glömde skriva att jag kör med detta i läget 100w. Utnyttja alla rör du har 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat (redigerat)

Ähum..

Ofta får man lite extra bett om man låter slutrören jobba ihjäl sig och backar lite på preampgainen

Tog det dig verkligen 5 månader för att testa mitt tips? 😉

Redigerat av basshole
Postat (redigerat)

Hejsan

Du missförstod du mig. Jag backar inte på gainen. Och det va just det som va idén här. Volymreglen för varje kanal ska enligt vad alla säger helt enkelt bara styra just den kanalens volym, och masterregeln styr alla tre kanalers mastervolym. Det jag upptäckte är dock att om du driver stärkaren lika hårt med kanalvolymen, som du sedan då gör med mindre kanalvolym och mer mastervolym men att vi hamnar på samma volym så är det INTE samma sak. Men båda driver ju rören.

Plus att inspelningsvolymen blev bra mycket mer lätthanterlig på de 100w

Så det är inte då att backa på preampgain jag menar och att inse att dessa två volymkontroller "agerar" på olika sätt trodde jag inte då det är inget man någonsin skulle ha hört talas om.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.