Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hmmm, jag sitter och funtar på om jag ska spara ett par tusingar genom att skita i monitorer, inte bildligt talat, (...) men jag har fått någon dum idé om att använda en vanlig hifi-förstärkare med vanliga högtalare samt en equalizer.

så här, man spelar in en sinuston ur högtalarna med någon mikrofon som har jättejätterak frekvenskurva och kollar kurvan i datorn, för att senare trixa med EQ:n tills högtalarna spelar ofärgat och rakt, skulle det kunna funka? och i så fall

- vad ska jag använda för mikrofon/preamp/kabel för att få så ofärgat ljud som möjligt?

skulle vara ballt, tror jag.

Annons
Postat

Dom pengarana du måste spendera för att KORREKT Mäta

frekvenskurvan skulle jag hellre lägga på ett par Bra monitorer.

Och även fast du skulle EQ:a dina HIFI högtalare "Raka" så tror jag

att din förstärkare samt högtalare fortfarande kommer att färga ljudet.

Dock inte sagt att det är omöjligt.

Om du tycker att Monitorer kanske ligger längre bort i investeringarna kanske ett par BRA hörlurar vore ett alternativ.

Och med tillräckligt med provsystem där du kan lyssna på dina låtar och antecka vad som fattas i dina låtar kan du mixa i till någorlunda nivå i dina Hifi högtalare.

Postat (redigerat)

Låter som en idé som verkar bra i teorin men dålig i praktiken.

Men,

Om du genomför det, använd färdiga sinussvep som kan

hittas på hifi-test-skivor. Gå till bibblan, låna lite hifi-tidningar med

medföljande cd-skivor och leta.

I nödfall skapa en i datorn.

Spela in tror jag inte på.

...Hur som helst, bara du lär dig dina monitorer/högtalare kan du mixa med vad som helst. Det är det viktiga.

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Faktum är att man kan sätta en bra mix på de flesta högtalare, bara man har lärt sig hur de låter. Dumb Dan här på forumet sätter t.ex. kommersiellt gångbara mixar på en usel Aiwa microstereo. Något jag aldrig hade klarat eftersom jag vant mig vid monitorer 😄

EDIT:

...Hur som helst, bara du lär dig dina monitorer/högtalare kan du mixa med vad som helst. Det är det viktiga.

Du hann före ja 😄

Redigerat av dbd
Postat

Instämmer med föregående talare. Vill dessutom poängtera att en hyfsad hifi-stereo är bättre att mixa med än ett par hörlurar!

Postat

Jag gillar ju alternativet att mixa genom lurar... Om man även gillar att infalla i en grav psykos inom loppet av "låt 2"... fast det är ju klart, nån måste ju göra det med! den ända gången man ska använda lurar är på bussen...

😎

Postat

Bygg egna monitorer!

Jag köpte element och delningsfilter för 2000 spänn av en audiofilguru och byggde in dem i stabila lådor. De spelar skiten ur många studiomonitorer. Det finns folk som ägnar sitt liv och sin själ åt att bygga högtalarelement som har naturlig återgivning och det hörs på resultatet.

Postat
Det finns folk som ägnar sitt liv och sin själ åt att bygga högtalarelement som har naturlig återgivning och det hörs på resultatet.

psst...pssssst.. (smussel, smussel)

skulle du (smussel, smussel) kunna berätta typ vilket märke du tänker på......

funderar nämligen på att köpa en genelec 12:a sub men med det priset kan man nog försörja en mindere ålandsfärja...

kanske din idé (som även har varit min idé sen jag såg prislappen), skulle vara ett alternativ 😎

Postat

alright, haha, jag har alltid trott/fått höra att det är fel/dåligt/sämst att mixa genom någonting annat än ett par svindyra/bra monitorer, men nu skiter jag nog i det.

senaste två åren har jag kört dels med hörlurar, dels med pc-högtalarna (nåt halvbilligt 5.1 system) och fått det låta ok om man tar hänsyn till ljudkortet (SB live...........................................), sen har jag alltid kollat i alla polares anläggningar om det låter bra och låter det bra, dvs inte dåligt så kör jag på det.

så fan, fler lofi-hifi-junkies tack, jag skiter i monitorer.

Postat

Jo. precis. Funkar det så funkar det!

Men man kan ju ändå tillägga att monitorer medför en helt annan detaljrikedom i lyssningen... Vi körde alltid med riktigt hyfsade hifi-högtalare när vi skulle mixa nåt "viktigt", men skillnaden med Yorkville-monitorerna (kostar ca. 7000kr) var ändå enorm!

Så har du pengarna, tveka inte!

Postat
Bygg egna monitorer!

Jag köpte element och delningsfilter för 2000 spänn av en audiofilguru och byggde in dem i stabila lådor. De spelar skiten ur många studiomonitorer. Det finns folk som ägnar sitt liv och sin själ åt att bygga högtalarelement som har naturlig återgivning och det hörs på resultatet.

Vem köpte du elementen av? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.