Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ett gäng låtar som jag gjorde när man var barn och som bara landat på analogkassett för eget bruk.

Det finns bara det exemplaret. Ingen isrc-kod, ingen stim-anmälan o.d. Bara brist på instrument, men desto mer käftljud föreställande elgitarr 😳😆 Bl.a. min allra första låt med brorsan, då jag var 12 på ostämd spansk gitarr och han 4.5 på papplådor och bongos.

1) Jag tänkte göra den där allra första låten igen, men nu med bara riktiga instrument och bättre inspelning, bättre allt...

Men faktiskt i stort behålla både text och melodi och stick och rytmer. Det blir en utmaning!! 😆

Hade dock tänkt ha stämda instrument.

Jag undrar nu, vad ska jag skriva för årtal bredvid låttiteln om det är med i bookleten? Ibland ser man ju grupper ge ut nya låtar, så står det t.ex. 2002, trots att skivan och låten aldrig kommit/getts ut förut! Märkte det senast i förra veckan på en ny cd jag köpte med Bachman & Turner. De låtar som Turner bidrog med var väl skrivna under de senaste 8-9 åren, men har aldrig getts ut förut. Då stod alla gamla årtal bredvid låtarna, och inte 2010. Skivan kom ut i fredags. Det var nog bara 1 enda låt som hade årtalet 2010 bredvid sig i cd-häftet.

2) Dessutom, jag har en låt som jag faktiskt gav ut på mångfaldigad men sedan länge slutsåld analogkassett nångång runt 97? Men den ska NU göras "om" i en ny version med fler "riktiga" instrument än synth. Vad ska jag nu skriva i cd-häftet för årtal på den? 1997 eller 2010?

Denna låt sattes aldrig isrc-kod på (kom bara på analogkassett), men Fabriken ncb-anmälde kassetten.

3) Och jag och en kompis har drygt en handfull låtar som skrivits (text och den mesta musiken) redan då man precis började gymnasiet. De har aldrig spelats in dock utan medvetet sparats. Vad ska det stå för årtal bredvid dessa?

4) Slutligen har vi även ett antal låtar som vi gjorde och spelade in på en analogkassett, men som bara kopierades oss emellan - de gavs liksom inte "ut". Vad gäller för årtal på dessa låtar som jag nu ska ta och spela in igen? Någon skillnad gentemot de låtar vi gjorde under punkt 3 ovan, men aldrig spelade in?

Det årtal som står bredvid låtarna, är det när de SKREVS?? Eller är det när de blivit förlagda, även om de inte getts ut på cd [för så kan väl ske?]? Uppenbarligen verkar det ju inte vara när de spelades in iaf?? Eller är det när de spelades in allra första gången, även om det bara var en slaskinspelning på porta/mikrokassettdiktafon?

😕

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Det är produktionsåret man brukar ange i ISRC-koden, så det borde vara 2010 i ditt fall, eftersom du gör nya inspelningar.

Att de gamla låtarna från BTO var försedda med andra årtal, kan vara att de har fått numreringen när de spelades in, men aldrig kom med på skivan som släpptes då.

Vad man skriver på omslaget måste väl inte stämma överens med ISRC - utan där kan du välja vad du känner för - om det är produktionsåret eller idé-året som du vill sätta ut där...

Postat

Det är produktionsåret man brukar ange i ISRC-koden, så det borde vara 2010 i ditt fall, eftersom du gör nya inspelningar.

Att de gamla låtarna från BTO var försedda med andra årtal, kan vara att de har fått numreringen när de spelades in, men aldrig kom med på skivan som släpptes då.

Vad man skriver på omslaget måste väl inte stämma överens med ISRC - utan där kan du välja vad du känner för - om det är produktionsåret eller idé-året som du vill sätta ut där...

Idé-året! Det var det jag fiskade efter s.a.s.

Den där köpta skivan var inte BTO utan B&T - O har de lagt på hyllan (pga oenigheter om rättigheter till låtar och gruppnamnet). Alla de låtarna på den nya skivan (2010) är låtar som aldrig i något sammanhang getts ut och åtminstone T trodde väl inte att så skulle ske heller, pensionär som han blivit, när B ringde och frågade om han hade några låtar och ville vara med på Bs nya egentliga soloprojekt.

Men men idé-året... så kan man ju tänka. Eller inte.

Rätt lustigt egentligen... Man gör och ger ut en skiva år 2010 och kunden läser "Produced in 2010" på boxens baksida, men sedan kan låtarna vara från vadsomhelst; gamla inspelningar eller nya inspelningar av låtar som redan är utgivna eller gamla låtar som aldrig spelats in förut, eller nyskrivna låtar.

ISRC är en annan sak, det är glasklart. Det blir ju 2010 på allt som landar på cd nu. Om de inte redan har ISRC-kod, och det har de inte.

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.