Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej hej!

Nu är det såhär att när jag byter strängar på min ESP LTD MH-200 så blir stränghöjden på tok för hög för att det ska kännas bekvämt.

På traditionella stall för man ju in strängarna på undersidan av gitarren oftast, men min gitarr har inga sådana "hål". Jag känner mig alltså ganska tvingad att göra såhär:

Jag knipsar av ändplupparna på strängarna och för in dom mellan stallklackarna. Sedan drar jag åt skruvarna med insexnyckel och börjar veva på strängarna uppe på huvudet.

Men sedan händer det att stallet "följer med" när jag vevar och strängarna hamnar bara högre och högre ovanför greppbrädan. Stallet reser sig kan man kanske säga.

Gör jag rätt? Ska jag verkligen klippa av ändplupparna på strängarna eller finns det några dolda hål där man kan föra in strängarna istället? Ska jag skruva på någon justeringsskruv kanske?

Jag kan förstå om beskrivningen är lite luddig.. Men jag ska försöka lägga upp en bild där jag kan visa.

Redigerat av jong
Annons
Postat

Fråga: Har du samma tjocklek på strängar som du hade förut. Om inte är det ganska lätt att förklara varför det blivit som det blivit.

Lösning: Det finns en massa skruvar som reglerar både hårdhet och motstånd. Använd dem!

😲😛🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂

Postat (redigerat)

Jag har alltid använt 0.10 - 0.46...

Tack, ska undersöka stallet lite mer ingående nu. Det jag är rädd för är att jag ska komma åt något väldigt viktigt som man absolut inte ska pilla på...

Redigerat av jong
Postat

Du måste klippa av plupparna på strängarna, så där gör du rätt!

Ett tips är att byta sträng för sträng. Alltså inte ta av alla gamla strängar och sedan sätta på alla nya, utan en i taget. Mycket lättare och stämma sedan.

Orsaken till att det blir som du har beskrivit är nog att du har strängat om till grövre strängar, så om du öppnar luckan på baksidan gitarren så hittar du ett gäng fjädrar som du kan spänna efter behag.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

du ska ha stallets platta som stränghållarna sitter på plant med kroppen när den är stämd, är den inte det så måste du justera fjäderhållaren på gitarrens baksida tills den är plan och stämd, det kan vara lite trixigt men när den är stämd som den ska så ser du ju om du måste dra åt eller släppa på fjäderhållaren, när allt detta stämmer så kan du sedan även justera stränghöjden genom att höja eller sänka stallet.

botten upp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.