Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en riktigt bra bas, visserligen en Falcon kopia av en P-bas, men med en Fender orginalmick, och träet är helt perfekt, tyngd o sustain är mkt bra. Hörde att Falcons gitarrer o basar byggdes av interner på nåt fängelse, de kunde ta god tid på sig och vara noggranna, andra tillverkare var förbannade på det, de måste betala sina anställda helt andra löner än vad interner får. Men va fan, det var ju inte det jag tänkte klura på...

Hur spelar ni in? Jag har ingen riktig basrigg, har testat lite med att spela in både direktline och ljudet från en gitarrcombo som varit surrogat för en riktig basanläggning. Tycker inget blivit riktigt bra. Många basriggar tycker jag inte heller låter riktigt så bra som man skulle önska, så hur gör man? Det bästa basljud jag hört var från en gammal 50 watts rör-Fender, en sån här låda med en topp man kan skruva fast på lådan och sen kan man vinkla både låda och topp med hjälp av ett stativ som också skruvas fast på lådan. Den här lät rena nirvana på knappt halv volym, sen låt det sämre o sämre, så för livebruk av en bluesrocktrio som vårt band funkade den inte så bra, den var för klen.

Hur har ni gjort när ni verkligen varit helnäöljda med basljudet?

Annons
Postat

Ampeg har jag kört med innan, men tycker den får konstig digitaldist. Guitar Rig 4s bas har blivit mycket bättre, den kör jag med.

Postat

Avalon U5! Absolut oslagbart i mitt tycke.

U5F.jpg

Körde en fender, tror det var jazzbass, rakt in och line out och direkt in i ljudkortet, rätt in, inga kompressorer eller nåt hittepå.

Samma sak med ackesnurra!

Helt vansinnigt bra. Men kostar ju en del, ca 5500:- och det kan tyckas dyrt för en "linebox"

Postat

normalt så brukar väl "riktiga" inspelnings studios både lina basen och micka upp förstärkaren och sedan blanda de båda signalerna för att få både tryck och tydlighet i ljudet.

om du använder en gitarr förstärkare så kanske du kan testa med en bashögtalare till och se om det blir bättre då. själv brukar jag alltid lina eftersom det är smidigast hemma.

Postat

Ibland funkar det hur bra som helst med basen rätt in i DI och vidare genom en kompressor.

Men finns det möjlighet är det bra att spela in ett extra spår med stärkare.

Det jag kan sakna i linesignalen i mix är tredimensionalitet, livfullhet i mellnaregistret och ett metalliskt zing i diskanten. Gitarrstärkare kan funka. Försök inte ratta fram en fyllig botten i den bara. Det behövs antaligen inte i mix. Se upp för burkfrekvenserna också. Om linesignalen är ren kan det vara bra att hålla igen på disten i stärkaren också. I de flesta fall är det enklare att mixa två signaler av ungefär samma renhetsgrad. I alla fall om man vill få det att låta som en signal.

Postat

Ibland funkar det hur bra som helst med basen rätt in i DI och vidare genom en kompressor.

Men finns det möjlighet är det bra att spela in ett extra spår med stärkare.

Det jag kan sakna i linesignalen i mix är tredimensionalitet, livfullhet i mellnaregistret och ett metalliskt zing i diskanten. Gitarrstärkare kan funka. Försök inte ratta fram en fyllig botten i den bara. Det behövs antaligen inte i mix. Se upp för burkfrekvenserna också. Om linesignalen är ren kan det vara bra att hålla igen på disten i stärkaren också. I de flesta fall är det enklare att mixa två signaler av ungefär samma renhetsgrad. I alla fall om man vill få det att låta som en signal.

Det jag spelade in igår med gitarrstärkaren så spelade jag på den helrena kanalen, det blev inte bra ändå. I går kväll spelade jag om basen med enbart line, sladden rätt in i Mico-preampens telejack och utan HMX funktionen, sen pyttelite kompression på det och nu blev resultatet avgjort bättre. Kanske kan jag testa att reampa den lagom komprimerade signalen genom rörcombon. Jag kan tappa signalen ut genom Finalizern, den har ju lite möjligheter den med. Och sen micka upp combon med D112an... Hm... Måste genast prova. Sen jag spelat om virveltrumman...:rolleyes:

Postat (redigerat)

HTKATK.jpgsansamp.jpgebsmicrobass.jpg

piece of cake

hade inte du en sån där liten red-grunka du kopplade direkt på högtalarutgången på förstärkare förresten?

en sån:

redbox.gif

Redigerat av Demonproducenten
Postat

piece of cake

hade inte du en sån där liten red-grunka du kopplade direkt på högtalarutgången på förstärkare förresten?

en sån:

redbox.gif

Har testat basljudet från den förut, men det var bra tunt vad jag minns. Har nästan fått till det nu med reamping genom samma lilla Fendercombo! Körde ut ljudet genom Finalazern och Presonus hörlursförstärkaren till combons rena kanal, spelade halvhögt på combon, använde mickscreen och AKG D112. Skitbra mick till annat än kagge. Lika bra på basfiol...

Postat (redigerat)

Nu har jag meckat ett antal timmar och tycker allt blivit bättre. Reampade basens linesignal i gitarrcombon, det blev riktigt bra ljud. Spelade in med en baskaggemick AKG D112. Blandade line och mick med anins mer av ljudet från combon. Skar lite diskant från linesignalen, annars ingen eq alls.På mastern skar jag 2 db vid 60 hz, det kanske var dumt?

http://www.speedyshare.com/files/24353560/01_-_Walk_in_the_room._Mix_3.wma

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.