Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo jag har tidigare kört protools i några år och gillar det som fan.

Just nu sitter jag på en Mbox2 mini men egentligen har jag växt ur den för rätt länge sen.

Inte för att jag har behov av att spela in mer kanaler samtidigt utan för att jag vill kunna mixa spåren

på ett jävligt smidigt och enkelt sätt. Precis som ett analogbord.

Efter ett antal timmar letande hittade jag två alternativ, Control 24 och Macki D8B.

Bara att köpa tänkte jag och började leta, kom dock på rätt snart att det inte riktigt var så enkelt.

Man behöver visst externt ljudkort, dvs något som ljudet kan transporteras via in till datorn, eller är det ifrån datorn?

jag har inget större hum om det där då jag egentligen bara mixat live och analaogt.

Men säg att jag spelar in totalt 6st spår, bas gitarr sång och kör, sen lägger jag exempelvis Superdrummer som au-plugg (eftersom jag kör mac).

Kommer jag då kunna mixa allt utan några konstigheter.

Försök förklara så jag förstår för just nu känner jag mig jävligt vilse och jag vill inte beställa grejer och sen funkar det inte. det skulle vara röv.

Hastalavista

Annons
Postat

Varför inte här i forumet? Någon kanske lär sig något?

Absolut, men det skulle bli väldigt långt - återkommer om det, men vill förklara för honom först

Postat

En digi 003 hade absolut varit ett alternativ om jag bara ville ha ett shysst ljudkort.

Men som både jag och Micke resnonerade, det är inte vad jag är ute efter, jag vill kunna pilla på sakerna i verkligheten, känna och höra

att jag mixar, inte titta på ett eq fönster för att då komma på att "den där eq-kurvan ser lite tokig ut, bästa att justera lite".

Tyvärr har jag märkt att det lätt blir så när man "musmixar".

Det kommer dock bli en control 24 ihop med en 003 Rack, just för att det blir cleant att bygga in det i ett rack.

Åka regel gör jag ju på Control24:an ändå, visst det kostar, men det lär smaka så gott!

Om någon vet någon som har en till salu, hojta till. Jag är inte sen på att åka och hämta en så länge priser och skicket är rätt.

• 1 år senare...
Postat

Och för exakt ett år sedan skriv jag det senaste inlägget, eller ja + en halvtimma då.

Jag har hittat EN control24:a beggad i Sverige, och den försvann fort!

Nu går mina tankar till staterna men både frakt, tullavgift och moms gör att man nästan kommer upp i samma pengar. Jag letar fortfarande efter en Control24:a. Gärna med Argosydesk till, men absolut inget krav. PM:a mig genast om du får nys på en till salu.

Hej!

• 2 veckor senare...
Postat

Och för de som undrar är problemet löst.

Valet blev til slut en Digidesign Procontrol ihop med två faderpack!

Tack Micke för supporten! =)

Postat

Och för de som undrar är problemet löst.

Valet blev til slut en Digidesign Procontrol ihop med två faderpack!

Tack Micke för supporten! =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.