Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I våras pressade vi upp en cd-upplaga i Tjeckien. Vid beställningen laddade man upp artwork i digital form och mastern som en disk.image, på en ftp-server hos presseriet.

Mastern som var färdigställd i Waveburner, kördes (på en PC) i Nero och kopierades till en .nrg imagefil. Det fungerade utmärkt.

Nu producerar jag en annan skiva, och från mastringen (waveburner) kommer en perfekt fungerande audio-platta. Den vill jag nu skapa en .nrg eller .iso fil av.

Nero genererar en fil, men den går inte att bränna, Har provat (efter timmar av googlande) med Toast och macens skivverktyg, dessutom kört hdiutil och dd i terminalfönster, men mina .iso-filer funkar inte när jag provbränner. Jag misstänker naturligtvis brännaren i min MacBook, men den funkar finfint när man bränner i iTunes eller kopierar andre cd´s i Toast.

Någon annan med erfarenhet?

Här är vad jag körde i terminalfönstret:

dd if=/dev/disk1 of=namn-på-image.iso

Och dessutom provade jag:

hdiutil makehybrid -iso -o namn-på-image.iso /Volumes/Ljud-CD/

förslag på annan programvara eller ideer?

--Staffan

Annons
Postat

Audio-CD kan du inte göra .iso av, men däremot andra imagefiler.

.nrg är ett Nero-format som enbart fungerar bara med Nero så det är ett dumt format att använda.

Postat
och från mastringen (waveburner) kommer en perfekt fungerande audio-platta.
Waveburner sparar DDP image, något jag tror ert tryckeri uppskattar ännu mer än en Nero-imagefil.

File -> Save DDP Image...

Postat

Tack!

Det där med iso var värdefull kunskap. Det hade jag kunnat köra fast i rejält.

.nrj är ett format som presseriet tar emot. det gäller bara att få till en fungerande image. Ska beställa en ny master.

Postat

Vilket tryckeri? Jag skulle dubbelkolla med dem om de vill ha en DDP. Mer noggrannt eftersom du slipper att "rippa" en bränd cd och du slipper besvär med att behöva PC.

Postat (redigerat)

Tryckeriet heter Fermata (Tjeckien) Ska kolla med dom. Tack så mycket!

Redigerat av Stalin
Postat
Processing of data uploaded to our FTP server (after reception of assigned address and access code). Data must be in format of ISO or DDP image.
Se där, då är det bara att exportera från Waveburner och ladda upp direkt.
Postat

Givet att man har ett nyare Waveburner än jag.... min är 1.5.nånting och dpp stödet kom vid 1.6 tror jag. Men det kan vara den versionen som finns i mix-studion.

Tack för all info. Nu vet jag hur jag ska gå vidare.

--S

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.