Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar seriöst på att införskaffa mej ett RME Fireface 800 pga alla rekommendationer som det bästa ljudkortet.

Jag har läst manualen men förstår ändå inte vart man kopplar ut ljudet som skall gå till monitorerna.

Är det 2 utav de 8 utgångar som finns man väljer då eller? För man tycker ju att det måste finnas 2 utgångar speciellt anpassade till högtalarna?

Sen har jag också för mej att det inte finns någon volymkontroll på kortet? Hur brukar ni göra då?

Måste poängtera att jag inte har en extren mixer utan ljudkortet skall direkt kopplas till studiomonitorerna.

Tacksam för svar!

Mvh Jörgen

Annons
Postat (redigerat)
Sen har jag också för mej att det inte finns någon volymkontroll på kortet?

Jag ser i alla fall en på framsidan.

Den heter vol.

Högtalarna kopplas in på output 1 och 2 eller 3&4 eller 5&& eller 7&8 för i totalmix kan du ju routa ljudet hur du vill.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Nej, det finns ingen volymkontroll på FF800 förutom hörlursutgången.

Du routa precis hur som helst i matrixen vart du vill ha utgångarna.

Men det finns som default i mixern att köra 1&2 ut som master.

Om du vill ha volymkontroll så föreslår jag att du köper en liten mixer / alt kontrollrumsenhet/lyssningsmixer.

Presonus, Mackie mm.

Postat

Läste i en intervju någonstans att RME valde mellan att göra en bra (kvalité) volymkontroll eller ingen. De valde ingen då de flesta som köper ett ljudkort i denna kategori troligtvis antingen redan har en volymlösning eller vill kunna välja den som passar bäst för honom/henne. En volymkontroll på racket skulle heller inte vara så ergonomiskt i de flesta fall.

Postat

En volymkontroll med talkback och med ytterligare hörlursförstärkare tycker jag är ett bra komplement till ett FF800. Att även ha val för olika lyssningar kan vara smidigt. Jag väntar på en Presonus centralstation, hade tidigare en mixer för de uppgifterna.

Postat

ok då förstår jag. Men det känns ändå som att ett mixerbord mellan utgången på ljudkortet och studiomonitorerna kan göra ljudet "oärligt"?

Jag menar ljudet passerar ju genom massa filter osv i mixern? Även fast man har alla inställningar neutralt så blir det väl inte samma ljud ändå? Det är det jag är rädd för. Eller har jag fått det hela om bakfoten?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kör du igenom en passiv volymkontroll så påverkar den inte din lyssning.

Faktum är att du troligen inte heller hör en billig mixer som du kopplar tape in/out. Det är mao inget att oroa sig över.

Postat

ok då förstår jag. Men det känns ändå som att ett mixerbord mellan utgången på ljudkortet och studiomonitorerna kan göra ljudet "oärligt"?

Jag menar ljudet passerar ju genom massa filter osv i mixern? Även fast man har alla inställningar neutralt så blir det väl inte samma ljud ändå? Det är det jag är rädd för. Eller har jag fått det hela om bakfoten?

En SM Pro Audio M-Patch, NanoPatch eller liknande, är vad du behöver. En mixer eller annan aktiv elektronik skulle jag helst undvika när man egentligen inte behöver annat än just volymkontrollen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.