Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

JHag försöker få grepp om konceptet med modes. Tex hur bygger jag ackord i en D dorisk skala?

hur fungerar det när jag ska skriva en melodi i ett mode, kan jag börja med att melodin går ner istället för upp har det något betydelse?

Hur identifierar jag om en låt är i tex mixolydian skalan eller lydian etc?

Tack på förhand

Annons
Postat (redigerat)

Alla moder har sina karakteristiska intervall. Ex mixolydisk är durskala med låg 7:a Frygisk är mollskala med halvtonssteg mellan första och andra tonen, Lydisk durskala med höjd 4:ton , Dorisk är moll med höjd 6:e ton.

Ackord kan du bygga på tonerna som ingår i skalan.

Typiska ackordföljder markerar ofta de karakteristiska tonerna ex

C-mixolydisk: C-F-Bb

D-dorisk. Dm-G(7)

E-frygisk: Em-Fmaj7

Vill man få det att låta extra modalt kan man undvika de vanliga trklangerna och ex stapla toner kvartsvis istället eller använda sus-ackord.

Som det berömda doriska "So-what ackordet"

So_What_chord.png

Åke

Redigerat av ake
Postat (redigerat)

Den doriska skalan:

dorisk.gif

man ters staplar för att bygga akord (det gör man också i dur och/eller mollskalor):

ters.gif

man kan också (som ake skriver ovan) stapla kvarter (med en ters högst upp) för en mer "jazzig" sound:

kvart.gif

man (kan) definera ett modus utifrån melodins start/slut akord.

melodi skapar man antingen diatonisk (bara använda skaltoner) eller kromatisk (använda skalfrämmandetoner) eller så använder man en kombination av dessa två.

Redigerat av chrisB
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.