Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först och främst är ber jag om ursäkt om jag placerat tråden fel.

Vilket program är det bästa för att skapa en trovärdig orkester? Har använt Reason 4 Orkester Sound Bank, men bland annat Brass-delen tycker jag känns lite sådär. Har inte budget att anställa en orkester så det skulle vara grymt att kunna återskapa i datorn på bästa vis.

Några idéer?

Annons
Postat

Orkester som i symfoniorkester, eller?

Då kan jag lätt rekommendera EastWest/Quantum Leap Symphony Orchestra, som helt enkelt är skitbra. Jag har själv Gold Plus versionen med micpositions-expansionerna och är mycket nöjd.

Andra jag har, men som inte når upp i riktigt samma klass (enligt min mening i alla fall...), är Garritan Personal Orchestra (GPO), MOTU Symphonic Instrument, IK Miroslav Philharmonic och Steinberg HALion Symphony Orchestra.

Dessa är också bra, men inte lika bra som EastWest...

Postat

Tack för svaret! Är programmen du nämnde lätta att hantera?

Ja, jag menade symfoniorkester. Filmmusik är jag inne på i det här fallet.

Postat

Synd att EastWest tycks finnas i olika versioner och priset är där efter. Skulle ju inte vara fel att ha versionen på nästan 200 gb!

Vilket av dem övriga programmen du nämnde skulle du säga är "näst bäst" för trovärdigt ljud?

Postat

Jag antar att du köpt det? Fattig stundent som jag är så är det inte lätt att köpa allt man vill ha vilket är synd för det vill jag verkligen kunna. Ska definitivt kolla upp Steinbergs program. Återkommer som troligast! 🙂

Postat

ett prisvärt och i mina öron bra alternativ är Edirol Orchestra

Postat

Jag antar att du köpt det? Fattig stundent som jag är så är det inte lätt att köpa allt man vill ha vilket är synd för det vill jag verkligen kunna. Ska definitivt kolla upp Steinbergs program. Återkommer som troligast! 🙂

Jag har köpt alla program jag har i min samling, men jag "fuskar" lite 😉 , eftersom jag också är återförsäljare av vissa, så att jag har kunnat få vissa gratis eller till bra rabatt för butiks-exemplar. De flesta program och plugins har jag dock betalat fullpris för.

Postat

Okej. 🙂 Ja, jag får fuska en del tyvärr..

Tack för svaren!

Postat

East West gör ju ruskigt bra grejjer men dom är rätt svåra att komma igång med (enligt mig). Tar tid att få körer och arr riktigt bra. Sen finns det rätt mycket expansions osv så det gäller att välja "rätt" beroende lite på vad du är ute efter mest. Vissa av packen har sämre av det ena och bättre av det andra osv. Iaf det 10 tal jag provat under åren.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

East West Symphonic Orchestra låter inte speciellt bra tycker jag. Funkar men känns fake på nåt sätt. Sen att man tvingas använda den där jäkla PLAY engine är ju rena mardrömmen. Skräp som Edirol Orchestral kan du glömma direkt, det är förra generationens orkesterljud som inte går att göra nåt realistiskt med.

Som vanligt slår jag ett slag för Vienna Symphonic Library som är den mest välsamplade lösningen och som jag själv använder.. Här är ett bra exempel på hur det kan låta:

Edit: De har också de bästa soloinstrumenten:

Redigerat av Rabieshund
Postat

Rabieshund: Kollar upp omedelbart!

Postat

Nu när vi är inne på det här spåret. Vet ni något bra paket endast innehållande percussion? Timpani, pukor och så vidare. Eller har ni tips på hur man kan mixtra med vanliga trummor? Vill ha stora ljud som trycker upp det hela riktigt mycket. Behöver inte vara något program utan bibliotek med samples går fint.

Postat

Nu när vi är inne på det här spåret. Vet ni något bra paket endast innehållande percussion? Timpani, pukor och så vidare. Eller har ni tips på hur man kan mixtra med vanliga trummor? Vill ha stora ljud som trycker upp det hela riktigt mycket. Behöver inte vara något program utan bibliotek med samples går fint.

StormDrum 2 🙂

Alla EastWest's bibliotek är kanonbra, tycker jag. Jag använder själv de flesta av deras bibliotek som har Play-motorn och är mycket nöjd med dem.

Postat (redigerat)

StormDrum 2 tycker jag också är bra. Stort urval av ljud! Har det inte själv men har hört bra demos.

Annars finns Tonehammer, de tycker jag levererar bland de bästa samplingarna på marknaden. Det mesta är ganska billigt jämfört med annat. En nackdel är ju att man måste ha Kontakt för att kunna använda samplingarna. Men Kontakt är en snuskigt bra sampler så den borde du skaffa ändå. 😛

De har många olika cinematiska trummor, spana in ljuden under Instruments/Tonehammer/Percussion untuned: http://www.tonehammer.com/ - Deras ljud har jag hört i måååånga filmtrailers!

Redigerat av Rabieshund
Postat

Tack för alla svar här. Skitgrymt! Ska ta en titt på allt ni rekommenderat.

Rabieshund: Kontakt har jag funderat på att skaffa ett tag. Mitt favoritband Radiohead använder det dessutom så då måste jag också ha det. 😉

Postat

Tack för alla svar här. Skitgrymt! Ska ta en titt på allt ni rekommenderat.

Rabieshund: Kontakt har jag funderat på att skaffa ett tag. Mitt favoritband Radiohead använder det dessutom så då måste jag också ha det. 😉

Haha grymt! Med Kontakt öppnas en hel värld av samplingsbibliotek som inte finns i nåt annat format. Flera av de bästa stråksamplingarna är till Kontakt, bland annat Cinematic Strings.

Postat

Kolla garna in min lilla LASS (Los Angeles Scoring Strings) melodi som jag gjorde for en NZ remix.

http://holliesmith.co.nz/remix-competition/

Min lat pa sida 2 i nulaget, heter "Hiding StringMix" av Sven Carlsson.

LASS ar ocksa Kontakt baserat, men vid kop sa far man gratis Kontakt Player; har nu fatt blodad tand pa detta med LASS och jobbar pa flera latar.

Nar jag horde att Hollie Smith hade en remix tavling bestamde jag mig for att gora nagot "annorlunda" - med LASS. Tog bort alla instrument och lade pa strakar och lite Reason timpani. Tycker sjalv det blev bra.

Nar jag minskat mina kreditkorts nivaer lite skall jag kopa KOMPLETE 7.

Essen sager ofta att man bor ha TVA string libraries, for att kunna komplettera och skapa eget sound. Jag tror det VSL som kommer med KOMPLETE blir bra for mig.

Dessutom kan jag INTE anvanda Tonehammer grejer med min gratis Kontakt Player - man maste ha full Kontakt for att kora Tonehammer.

S

Postat
Vienna Symphonic Library

+1

Kortaste vägen till seriös filmmusik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.