Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag sitter och försöker rätta till en plockgitarr som är ganska otight ibland, det handlar om några millisekunder. Har nu läst manualen lite och försökt hitta guider på youtube. Jag får inte till det, ljudet ändras så kraftigt, och frågan först blir då: - använder ni inte sample editor för att rätta till fel i takten, blir ljudet alltid mycket sämre? Går det bara på tex trummor?

Fråga 2.

Det största problemet är när jag väljer music mode, då kan man välja Algorithm, och beroende på vad jag väljer så blir det jättestor skillnad på hur mycket ljudet förvrängs. Varför är det så här? Och kan man på något sätt ändra utan att använda music mode? Är det inte så att music mode bara ska knyta audiofilen till takten, varför blir det då skillnad på ljudet?

Och jag vet att jag kan spela om gitarren, men nu har jag börjat söka i detta som har blivit ett intressant problem, och undrar om man inte kan göra någonting åt problemet utan att ljudet blir helt kasst?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör inte Cubase men jag brukar redigera gitarren manuellt. Ta bit för bit.

Eller om det är mycket som är fel så brukar jag köra Recycle och sedan köra in REX filen och kvantisera denna och/eller flytta enskilda samplingar som hamnat fel.

Men någon annan får svara för Cubase frågan.

Redigerat av drloop
Postat

Tack drloop. Då känns det alltså som att det ska funka utan några större skillnader i kvalitén. Så någon som använder cubase som skulle kunna hjälpa mig?

Postat

Det verkar som det skiljer en del på algoritmerna och har förstått att det bästa är att klippa upp det istället för att slippa hålla på med timestretch och ändra det som är samplat.

Ett annat alternativ är väl att lägga in hitpoints så att ett tempotrack sköter uppspelningshastigheten men vet inte hur det blir om man kör en bounce på det sen, om det stämmer i tempo.

Borde göra det...

Postat

tack D200. Men hur menar du med att klippa upp det? Och hur gör man om man ska använda sig av hitpoints? jag läste lite om att göra det i sample editor? är det de du menar, eller hur gör man?

Postat

Om något är inspelat som tex lite akustisk gura i form av ackord i åttondelar eller liknande och något inte är riktigt tajt mot ett klick så finns det ju lite olika sätt att lösa det.

1. Klippa upp hela rasket i sample-editorn och flytta anslagen så att de passar.

2. Låta tempot vara intakt men skapa hitpoints vid varje anslag och "dra dem rätt" vilket då tyvärr medför att du måste timeshifta det du spelat in vilket kan låta skit om man drar för mycket.

3. Låta tempot ändras via ett tempotrack så att det ändå blir rätt efter ett visst tempo och sen köra en bounce på det vilket jag TROR skulle funka sen om man använder det nya klippet. Iof borde ju även det bli timeshiftat tycker jag...?

Är inte skithaj på sånt här men man fiskar efter att lära sig mer och mer så ha överseende...

Postat

Tack så hjärtligt, jag ska prova vidare och återkommer säkert med frågor. Någon som skulle kunna svara på varför kvaliten på spåret ändras när jag trycker på music mode utan att ändra något?

Postat

Hej, nu har jag gått ner mig i dessa frågor och kommit fram till ett och annat, skulle gärna vilja att ni kommer med kommentarer på det, och gärna ifall jag har fel, komma med förslag.

Det började med att jag ville ha en plockgitarr lite mer i takt, tight. Som D200 sade så har jag provat med att klippa upp gitarren och sedan lägga den i takt. Detta är ju bra för att jag inte behöver sträcka ut eller trycka ihop spåret i tid. Men å andra sidan så blir det ett hopp i gitarren som är helt tyst, dock väldigt litet men det hörs. Har också provat använda mig av ett verktyg som gör att det inte är tyst mellan, vet inte vad det heter, men det har inte funkat det heller. Så det här alternativet verkar helt kasst i mitt fall, kan tänka mig att det funkar om man har trummor eller något instrument där det är tyst ibland, på min gitarr så blir det ju aldrig helt tyst.

Att använda sig av hitpoints är vad jag fattar och har provat i princip samma sak som att klippa spåren, så det funkar alltså inte.

Så kommer vi till att på något sätt att sträcka eller trycka ihop filen, lite här och lite där så att allt hamnar i takt. Hm, här tycker jag mig ha provat allt, men hur jag än gör så behöver jag använda mig av någon typ av Algorithm och musical mode, och så fort den analyserar det i musical mode, eller om jag ändrar något med Free Warp, så blir det kvaliten på ljudet sämre, det håller inte riktigt i pitchen eller små små knäppar. Att detta händer tror jag beror på att det i princip aldrig är bara en ton som spelas, för så fort jag har plockat några strängar på gitarren så får de ju ljuda ut. Det blir inte jättedåligt men så att det hörs. Jag har provat att göra detta på bara sång, och det funkar mycket bättre, kan tänka mig att det är för att det är bara en ton i taget. Ifall jag också kommer att sträcka och dra ihop så blir det ännu sämre.

Har också provat detta i Melodyne, och så fort Melodyne har analyserat filen och jag spelar den därifrån så får jag precis samma problem som om jag har sträckt eller tryckt ihop i cubase.

Provar jag att kvantisera så får jag samma problem.

Så det jag har kommit fram till är att det är i princip omöjligt att få en plockgitarr tightare, så till vida att jag inte spelar in den igen.

Snälla, stämmer detta, hur gör ni, är jag ute och cyklar? Ska man inte kunna kvantisera en sådan audiofil i ett så stort program som cubase?

Timmy

Postat

Tror nästan att det är enda sättet, att timestretcha. Klippa för all del men som du säger så försvinner ju en del och det blir tyst. Det ska gå att fylla ut det på något sätt men jag minns inte nu vad det heter, som du beskrev. En annan skulle väl bli att köra med ett tempotrack då men det lär ju använda stretch med eftersom bara tempotracket ändras men samplingarna ska låta likadant. Då får du BARA ha ett spår i projektet om du ska göra det dock, dvs det aktuella som ska ändras.

Postat

Det kanske är lite väl uppenbart att påpeka, men kvalitén på inspelningen (sample rate, KHz) påverkar nog en del när man börjar sträcka ut och pitcha.

Har du provat att jobba i högre upplösning?

Postat

Det skulle vara kul att ha ljudfilen och testa lite...eller bara höra HUR otight det är. Du kanske är lite kinkig??? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Att stretcha/warp efter hitpoints (musical mode eller inte) funkar inte så snyggt på transientberoende instrument. Att stretcha en virveltrumma, eller i det här fallet plockgitarr, gör att attacken påverkas och då försvinner också lite av instrumentets karaktär. Ljudet förvrängs, som du själv uttryckte det.

Sätt ut hitpoints men använd inte warp. klipp bara upp ljudet efter dem. (Create Audio Slices)

Nu kan du kvantisera. Dra in en kort fade-out-envelope på klippen för att mjuka upp ifall det blir några luckor mellan två klipp.

Eller klipp med ReCycle, det hittar rätt klippunkter bättre än Cubase hitpoints.

VocAlign och/eller Melodyne är annars ett smidigt verktyg för just detta, automatisk 'nudge' av tonerna utan att stretcha.

Redigerat av Linus
Postat

Tack för svaren.

Här kommer början av låten, ni får höra den med sång och kör när den är mer klar. Först kommer det som jag inte har strechat på något sätt, och sedan den där jag har. Trummorna kommer in vid 1.08 då hörs det mest otight.

Linus, det är redan om jag inte har strechat utan bara klickar på musical mode som ljudet blir sämre. Eller om jag inte använder musical mode utan bara använder free warp, hur jag än gör så påverkas hela ljudfilen. Skulle du kunna förklara det?

D200, det är klart att du ska få ljudfilen om du vill testa, men hur ska jag skicka den? Det är väl ingen höjdare att göra den till mp3. Finns det något sätt på forumet? För här kan jag ju bara bifoga 2 mb. Annars så pm-ar du din epost så sprendar jag filen. Vore jättetrevligt om du vill kolla på den.

you cant find me here, otight.mp3

Postat

Om vi skippar att spela om så skulle jag hellre vända på steken.. m a o få trummorna att sitta mot guran istället.

Postat

Du säger någonstans att när du klipper i gitarren och flyttar runt delarna så blir det hack. Noterat, det får jag också.

Det jag gör är att klippa en "slice" i slutet eller annan lämplig del av en "ljuddel". Den slicen sträcker jag (med snapp to events påslaget) så att jag dels stänger luckan och dels låter attacken vara. Jag sträcker alltså bara på en liten del av ett helt segment/ljuddel. Gör man det snyggt, och ljudet som sådant tillåter det, så blir det bra.

Kanske det kan fungera?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.