Jump to content
Annons

Frigolit som akustikbehandling?

Recommended Posts

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Jag satt just och funderade på vad en frigolitskiva kan göra för ett rums akustik. Inte för att jag har planer på att bygga något... Men av rent intresse, är det någon som vet vad frigolit har för akustisk egenskap?

Anledningen till att man funderar är ju p.g.a. att det används väldigt mycket nu för tiden som värme isolering, vilket "de andra" materialen man använder till absorbenter också gör.

Jag kanske tänker för mycket? 😉

HaD

Annons
Postat (redigerat)

Frigolit (Cellplast) har generellt väldigt dåliga akustiska egenskaper då det är ett styvt men lätt material. Detta innebär att det är helt värdelöst som absorbent och även helt obrukbart som ljudisolering (där massa är en viktig egenskap). Det finns dock ett användningsområde för detta material och det är diffusorer då man vill ha ett reflekterande material (med rätt form för att den ska diffusera) och att de blir lätta är ju ingen nackdel. Ett problem kan vara att cellplast ofta är ganska känsligt material men om man använder högre densitet så funkar det. Det finns lite olika modeller av diffusorer som är gjorda i cellplast.

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Jag har mina monitorer stående på frigoliten som kom med monitorerna. Borde jag kanske tänka om där då?

Gör nog varken till eller från. Om syftet enbart (men ack så viktigt) är att få upp monitorerna i öronhöjd så funkar det. Om tanken var att försöka isolera högtalarna från skrivbordet p g a resonans så gör cellplast troligtvis inte ett bra jobb då materialet är styvt och kommer att leda vidare eventuella vibrationer ganska bra.

Redigerat av Gilbert
Postat

Absolut fel med frigolit som underlag. Det ska vara en absorbent, som frikopplar monitorerna från underlaget. Annars leds vibrationer ner i underlaget och ger väldigt svårkontrollerat resultat - ofta med en luddigare bas. Det är minst lika illa med Spikes, eftersom de också ger en direktkoppling till underlaget.

En budgetlösning som funkar ok, är polyeten-liggunderlag, som man klipper sönder i lagom stora bitar och lägger 4-5 lager mellan monitor och underlag. Ännu bättre (och dessutom snyggare, men också dyrare...) blir det med prylar som är gjorda för ändamålet, som Auralex MoPads, Primacoustic Recoil Stabilizer, Sonic Design dämpfötter etc...

Postat

Absolut fel med frigolit som underlag. Det ska vara en absorbent, som frikopplar monitorerna från underlaget. Annars leds vibrationer ner i underlaget och ger väldigt svårkontrollerat resultat - ofta med en luddigare bas. Det är minst lika illa med Spikes, eftersom de också ger en direktkoppling till underlaget.

En budgetlösning som funkar ok, är polyeten-liggunderlag, som man klipper sönder i lagom stora bitar och lägger 4-5 lager mellan monitor och underlag. Ännu bättre (och dessutom snyggare, men också dyrare...) blir det med prylar som är gjorda för ändamålet, som Auralex MoPads, Primacoustic Recoil Stabilizer, Sonic Design dämpfötter etc...

Behöver inte vara fel om man inte har problem med resonans.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.