Jump to content
Annons

Rösten som bildas av musklerna i strupen


debatt

Recommended Posts

Annons

Jag undrade för jag har fått rådet att prata med en skonsam och lite mörkare röst i min rehabilitering av rösten. Igår så gick det rätt bra ända fram till ett telefonsamtal vid 19-tiden. Sedan var rösten helkass. Från att ha varit fyllig under dagen så blev den inte bara sprödare och sprödare för varje minut, den blev helt skör och sårbar. Fick smärta runt utsidan halsen och brännande känsla inuti. Kan inte påstå att jag medvetet ändrade musklernas användning under telefonsamtalet, så jag tänkte att det skedde autonomt.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

KWS skrev i någon tråd att "man" pratar olika under ett dygn, mer mörkt på morgonen och ljusare efterhand.

Men så behöver det väl inte nödvändigtvis vara. Det gäller att behålla samma klang, i alla fall för mig nu.

Om man blir trött - och då menar jag inte i rösten utan mer allmänt - så verkar det vara lättare att tappa greppet.

Men sker det autonomt är frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl flera faktorer som styr lätet vi frambringar, det finns ju autonoma muskelgrupper runt luftstrupen, men dom som styr stämbanden borde inte vara det. Om du sen gått och förställt rösten en hel dag kan man väl tänka sig att dina muskler blivit trötta?? Träningsvärk?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt så övertygad om att stress eller spänningar i nacke (?) kan påverka hur man använder rösten. Märker själv av i perioder att rösten blir hes av ingenting och att jag tappar nära nog en halv oktav neråt, i värsta fall. Vissa gånger har detta varit i samband med en "kramp-känsla" runt musklerna i strupen, ungefär som att jag spänner dom omedvetet vilket gör att jag använder rösten på fel sätt - även det, omedvetet.

Vissa gånger kan det räcka med en hetsig diskussion på 5 minuter för att rösten ska kass flera timmar framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har gjort en röstanalys av min röst och blev förvånade. Man trodde den var ljus, men den var helt normal i grundton och de tror det beror på ett stort flöde av övertoner.

Till the Rocker vill jag säga att det är tvärtom. Den mörka avslappnade och långsamma rösten tröttar inte ut. Men när jag går upp i intensitet som i telefon så händer det negativa saker. Egentligen ska jag inte prata i telefon så mycket, eftersom den kommunikationsformen helt saknar den visuella kontakten i form av gester, mimik m.m.

Det som desvaenger skriver stämmer in klockrent på mig. Om man med hetsigt menar att jag pratar exalterat och snabbare, så blir det knas... Behöver inte vara högre i volym för det.

Att ändra sin röst, det är som att ändra sin personlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur en röstanalys går till?

Jag fick sitta i en bur och med hörlurar på huvudet och en AKG214-mik på 20 cm avstånd. Puffskydd användes.

Sedan fick jag säga lite personuppgifter, klockslag o.d. Läsa upp ord och sedan berätta fritt från bilder.

Avslutningen var att läsa bokstaven A lite halvlänge tre gånger.

Tror det kallades F0-analys. Men vet inget mer om det än vad jag skrev förut. Såg att det var en vågform i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...