Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och försöker lära mig Finalizatorn. Den har ju färdiga program som kan heta tex "CD-Master" eller "Finalizator" osv. Bägge de fixar till ljudet rejält bra, men jag tycker jag själv får till det bättre ändå om jag utgår från CD-Masterprogrammet och sen ställer in varenda grunka själv. Många, många grunkor är det. Bla kan mam ställa delningsfrekvenserna i multibandskompressorn, den har tre band, alltså två frekvenser att ställa. När jag kört nåt program har brytningen mellan bas o mellanregister legat på 200 hz, märkligt tyckte jag, och ställde in 100 hz resp 4 khz. Velade lite att ta 80 hz, men fastnade för 100. Låten jag dribblat med är ganska slamrig bas/trummor/gitarr-pop med ganska fet Status-pump i basen och ideliga kraschar.

Skulle ni delat annorlunda?

En till fråga på samma tema: Brukar man komprimera basfrekvenserna mer än mid och diskant? Eller är det midden? Nu har jag ingen sång på den här låten, det ska bli en backingtrack...

Annons
Postat

Sitter och försöker lära mig Finalizatorn. Den har ju färdiga program som kan heta tex "CD-Master" eller "Finalizator" osv. Bägge de fixar till ljudet rejält bra, men jag tycker jag själv får till det bättre ändå om jag utgår från CD-Masterprogrammet och sen ställer in varenda grunka själv. Många, många grunkor är det. Bla kan mam ställa delningsfrekvenserna i multibandskompressorn, den har tre band, alltså två frekvenser att ställa. När jag kört nåt program har brytningen mellan bas o mellanregister legat på 200 hz, märkligt tyckte jag, och ställde in 100 hz resp 4 khz. Velade lite att ta 80 hz, men fastnade för 100. Låten jag dribblat med är ganska slamrig bas/trummor/gitarr-pop med ganska fet Status-pump i basen och ideliga kraschar.

Skulle ni delat annorlunda?

En till fråga på samma tema: Brukar man komprimera basfrekvenserna mer än mid och diskant? Eller är det midden? Nu har jag ingen sång på den här låten, det ska bli en backingtrack...

Var man delar beror helt och hållet på materialet så det går inte att ge några tips förutom det gamla tråkiga; ”använd öronen” …

På andra frågan är svaret ja, generellt men givetvis så beror det även här på materialet.

Postat

Var man delar beror helt och hållet på materialet så det går inte att ge några tips förutom det gamla tråkiga; "använd öronen" …

På andra frågan är svaret ja, generellt men givetvis så beror det även här på materialet.

Jaså... När blir det bra att dela mellan bas o mid uppe vid 250? Då får ju det låga mellanregistret basgitarr o kagge att fladdra och tappa tryck emellanåt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.