Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fråga angående skärmar till Logic Studio 9!

Har hela tiden vart inne på att köpa antingen 30" eller den nya 27" för att jag har hela tiden tyckt att det verkar vara smidigare. I stället för mina två skitdåliga Samsung 19" från Hitlers farfars farfars farfars FART far från 1723.

Och i min nya mac så sitter det ett fett grafikkort, Radeon 5870 så är det ju pärlor för svin!

Och nu finns det två alternativ för mig. Antingen köra två stycken 24-tums som jag är van vid eller EN 27-tummare?

Hur skulle ni ha gjort?

Jag blev osäker när jag var och hämtade macen..

Hmm?

Tacksam för hjälp!

🙂

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gillar själv 27"-aren före 2X24" p.g.a. suverän panel( har 27" iMac själv) och betydligt högre vertikal upplösning men om du är van med 2x24" så blir det nog bättre för dig och 2x 24" blir ju lite billigare. Men varför inte 30-tummaren? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27816 'eller kanske 3x24".....

Redigerat av Glaskatten
Postat

Om du inte MÅSTE ha Apple skärmar så kan jag rekommendera 2st HP ZR24w, dessutom med IPS panel och 1920x1200 i upplösning. 3700:-/st som billigast på prisjakt

Postat

Om du inte MÅSTE ha Apple skärmar så kan jag rekommendera 2st HP ZR24w, dessutom med IPS panel och 1920x1200 i upplösning. 3700:-/st som billigast på prisjakt

Glor in i en själv i skrivande stund och kan intyga att dom är bra.

Postat (redigerat)

Jag skulle hellre välja dubbla skärmar i "vettig" storlek än enbart en gigantisk skärm.

På vilket avstånd från skärmarna sitter du?

2x 23" är för litet?

Dell U2311H 23" - 1920x1080, IPS-panel och kostar 2490:-

EDIT: HP-skärmen som nämns ovan kan också rekommenderas. En dryg tusenlapp extra per skärm, men då får du 2x 24".

Redigerat av Linus
Postat

Jag skulle hellre välja dubbla skärmar i "vettig" storlek än enbart en gigantisk skärm.

På vilket avstånd från skärmarna sitter du?

2x 23" är för litet?

Dell U2311H 23" - 1920x1080, IPS-panel och kostar 2490:-

EDIT: HP-skärmen som nämns ovan kan också rekommenderas. En dryg tusenlapp extra per skärm, men då får du 2x 24".

Jepp och dessutom lite mer upplösning också, 1920x1200 ger mer skillnad än man tror, speciellt för arbete.

Postat

Det är ju det som gör den extra tumstorleken 😛

Skärmarna är lika breda men HP har 4:3-skärm medan Dell är 16:9.

Postat

Det är ju det som gör den extra tumstorleken 😛

Skärmarna är lika breda men HP har 4:3-skärm medan Dell är 16:9.

Jo visserligen, men de flesta 24" är tyvärr 16:9 och 1920*1080. Widescreen i all ära för film och spel men just för projekt och arbete är 4:3 mer optimalt, tycker jag iaf. Är skitsugen att köpa 2st HP skärmar inför mitt kommande hacintsh projekt. ^^

Postat

Vet inte om jag svammlar här. Men när jag var i butiken så fanns det ett gäng 24" men ingen 27" MEN dom hade ju iMAC 27"

Och killen sa att 24" och kommande 27" har samma höjd i skärmen. Men 27" är då bredare QUE?

Kan det stämma? Och vad jag minns så har nog killen rätt. Försökte kolla upp det på apple men dom har redan tagit bort 24"

Postat (redigerat)

Jepp och dessutom lite mer upplösning också, 1920x1200 ger mer skillnad än man tror, speciellt för arbete.

Och bättre färgåtergivning och ljusjämnhet. Sen som sagt 120 extra pixlar på höjden, och det gör skillnad! Förmodligen bästa skärmen under 5000 kronors-sträcket.

Men DELL U2311 är helt klart en väldigt prisvärd skärm nu. Synd bara att den lider av ojämn backbleed, men vad kan man förvänta sig av en ISP-panel i den prisklassen? Funkar säkerligen utmärkt till en DAW, men rekommenderas ej till arbeten i photoshop eller liknande.

LÄS: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr24w.htm

Redigerat av desvaenger
Postat
Och killen sa att 24" och kommande 27" har samma höjd i skärmen. Men 27" är då bredare QUE?

Kan det stämma?

Tumstorleken mäts på diagonalen över skärmen.

24" var 16:10 (aka 8:5) 1920x1200. 27" är 16:9 2560x1440.

Bildskärmarna brukar vara 4:3, 5:4, 16:9 eller 16:10, där 16:10 är vanligast i bildskärmar idag och 16:9 i TV-apparater.

Postat

Tumstorleken mäts på diagonalen över skärmen.

24" var 16:10 (aka 8:5) 1920x1200. 27" är 16:9 2560x1440.

Bildskärmarna brukar vara 4:3, 5:4, 16:9 eller 16:10, där 16:10 är vanligast i bildskärmar idag och 16:9 i TV-apparater.

Hehe, ja jag tänkte väl HEHE! Annars blir det ju bioskärm till slut 🙂

Fasen, vet inte hur man ska göra.

Det finns ju 24tummare kvar. Och dom hade dessutom en som bara vart öppnad ur kartong som jag skulle få billigare.

Men man ska ju ha två skärmar om man nu ska slå till på två?

Och då blir det runt 15 papp för två eller 10500 för en stor!

Är det nån skillnad annars rent tekniskt/utrustningsmässigt mellan 24 & 27 bortsett från storleken?

Postat

Hur skulle ni ha gjort?

LÄTT en 27 tummare!! Logic 9 är ju designat för att användas på en skärm.

Små skärmar med hög upplösning är ett helvete om du sitter en bit ifrån.

Postat

LÄTT en 27 tummare!! Logic 9 är ju designat för att användas på en skärm.

Små skärmar med hög upplösning är ett helvete om du sitter en bit ifrån.

Ja jag är fasen kluven. Eller så köper jag 27tummaren. Och blir det jobbigt så får man råna igen då och slå till på en till. Men då sitter man väl som på en tennismatch 😉 Fast nacken behöver ju oxå gymnastik!

Sen hamnar väl monitorerna tolv meter ifrån varandra 🤪

Postat

Jag har en DELL U2711, som fick ersätta mina gamla 17" TFT när den ena av dem gick till de sälla jaktmarkerna.

Det är ett av de bästa köpen jag har gjort på senare tid. Jag trodde inte att det skulle bli fullt så stor skillnad som det blev, men det märks att IPS är en betydligt bättre teknik än de vanliga TN-panelerna. Det blir lite som känslan av att jämföra enklare datorhögtalare med riktiga studiomonitorer. Svinbra bild med 2560*1440 pixlar och kalasbra färgåtergivning. Samma pixelantal på bredden som jag hade med mina två gamla tillsammans - och så vann jag dessutom ca 400 pixlar på höjden. MYCKET nöjd med den! 🙂

Postat

Ja jag är fasen kluven. Eller så köper jag 27tummaren. Och blir det jobbigt så får man råna igen då och slå till på en till. Men då sitter man väl som på en tennismatch 😉 Fast nacken behöver ju oxå gymnastik!

Sen hamnar väl monitorerna tolv meter ifrån varandra 🤪

Utgå istället från hur du jobbar. Använde du båda skärmarna, och hade ett arbetssätt som gör 2st nödvändiga ? Om inte, ta en 27". Om du verkligen gillade arbetssättet med 2 skärmar kör på de igen.

Postat

Utgå istället från hur du jobbar. Använde du båda skärmarna, och hade ett arbetssätt som gör 2st nödvändiga ? Om inte, ta en 27". Om du verkligen gillade arbetssättet med 2 skärmar kör på de igen.

Jag körde tidigare med ett upplägg som passade 2 skärmar - men tycker ändå att det blev bättre på alla sätt med nuvarande, där jag bara har en stor istället. 🙂 Det är ju lättare att dela upp allt på precis det sätt man vill ha det, om man inte har en tjock kant i mitten. Med två skärmar är man ju mer låst till att dela upp allt till antingen den ena eller den andra skärmen...

Postat
Jag har en DELL U2711
Räcker det med en skärm är det ett väldigt bra köp. Det är H-IPS (istället för S-IPS i de mindre skärmarna) i både Dell U2711 och i Apples Cinema Display.

Att Apples 27" kostar mer beror också på att Apples skärm är LED-belyst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.