MusicGene Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Jag köpte nyss en YamahaP90 och har sen innan en sleten Casio Cosmosynthesizer CZ-1. Pianot har Midi IN/UT och CZ-1:an har Midi IN/UT/THRU. Jag tänkte i min enfald att det på nått vis borde gå att koppla ihop dom så jag kan spela två mjukissynthar på datorn samtidigt. Som jag kopplat nu: Yamaha OUT->CZ IN CZ OUT->Ljudkort IN Då kan jag spela en mjukissynth på datorn med CZ:an men Yamahan når inte datorn verkar det som utan den lirar bara på de "fina" interna CZ-ljuden. Hur ska jag koppla. Det jag försökte med midi-thru verkade inte funka. Kanske behöver jag ställa in några inställningar i Sonar? En rolig sak jag upptäckt på vägen som jag inte visste innan var att CZ:an har aftertouch! Jag trodde inte det var så vanligt. Det verkar inte som om synthen skickar aftertouch till Sonar, för i eventview så ser jag ingenting mer än note on. Tips på att få det att funka?
dede Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 yamaha out - ZC thru Zc - ljudkort in Kan vara så att Casion bara kan ta emot aftertouch men inte sända. Är det en sån med minitangentbord?
MusicGene Postat 23 januari 2005 Trådstartare Postat 23 januari 2005 casion har 5 oktaver, yamahan har drygt 7. jag fick damma av en gammal handbok till CZ-1 och hittade då detta: MIDI IN: recieves mididata from external device MIDI OUT: transmits mididata to external device MIDI THRU: transmits without modification data recieved via MIDI IN to external device CZ-1 skickar tydligen aftertouch åxå. Hmmm, jag har ju bara en midi-in till mitt audiophile, betyder det att jag inte kan koppla ihop syntharna då? Det verkar ju jäkligt käzz isf 😲
MusicGene Postat 23 januari 2005 Trådstartare Postat 23 januari 2005 när jag kopplar Yamaha->CZ MIDI IN CZ THRU->Dator så kan jag spela på Yamahan men inte med CZ 😆
dede Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 (redigerat) Nej Du behöver i så fall en midimerger (midipatchbay)Midimerger Redigerat 23 januari 2005 av dede
D Vibe Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Hmm, du menar att du vill att datorn ska svara på två olika midikanaler? Skumt, har jag aldrig tänkt på att det skulle kunna fungera. Vanligast är väl annars att man behöver två midi in för att kunna styra två mjukisar parallellt med varandra... /Daniel
dede Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 casion har 5 oktaver, yamahan har drygt 7. jag fick damma av en gammal handbok till CZ-1 och hittade då detta: MIDI IN: recieves mididata from external device MIDI OUT: transmits mididata to external device MIDI THRU: transmits without modification data recieved via MIDI IN to external device CZ-1 skickar tydligen aftertouch åxå. Hmmm, jag har ju bara en midi-in till mitt audiophile, betyder det att jag inte kan koppla ihop syntharna då? Det verkar ju jäkligt käzz isf 😆 Nu spekulerar jag bara. Men t.ex Yamaha DX9 hade inget anslagskänsligt keyboard men jag antar att den kunde ta emot anslagskänslighet över midi. Jag har för mig att jag lekt med ett par CZ-1: or på 80-talet. Men det var med minitangentbord - ett slags kompromiss mellan fullstor synt och rackenhet. Rätt kul ljud oxå!
dede Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Hmm, du menar att du vill att datorn ska svara på två olika midikanaler? Skumt, har jag aldrig tänkt på att det skulle kunna fungera. Vanligast är väl annars att man behöver två midi in för att kunna styra två mjukisar parallellt med varandra... /Daniel Ja det är just det en midimerger gör. Så att du kan ha två masters samtidigt. Ovärderligt i många sammanhang som t.ex. jam, liveframträdanden. 😆
MusicGene Postat 23 januari 2005 Trådstartare Postat 23 januari 2005 det verkar ju som att MIDI THRU är helt meningslös. Jag fattar inte vad man ska ha den till (blir ju som en slags förlängningsdosa bara). Jag trodde att MIDI THRU funkade som en merger.
D Vibe Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Midi Thru har man juh mest användning för i Midi Ut sammanhang, då man kan seriekoppla en rad olika synthar som svarar på olika midikanaler. Så det är inte värdelöst 😆.. Jag har två midi ut (och två midi in), varav det ena midi ut-interfacet har 11 olika Midiinstrument (synthar och trummaskiner)..
MusicGene Postat 23 januari 2005 Trådstartare Postat 23 januari 2005 jao jao, då finns det ju en tanke med THRU iallafall. tack för hjälpen. Nu vet jag att jag måste ha en merger som alla butiker verkar ta feta överpriser för och som jag skiter i att köpa. Jag får helt enkelt byta sladdarna mellan apparaterna.
dede Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 det verkar ju som att MIDI THRU är helt meningslös. Jag fattar inte vad man ska ha den till (blir ju som en slags förlängningsdosa bara). Jag trodde att MIDI THRU funkade som en merger. Som DVibe säger midi thru är bra om man har många instrument/effekter som ska seriekopplas. Men utan en merger så kan du bara ha en masterenhet, Skillnaden blir att mergern parallellkopplar istälet för att seriekopla.
D Vibe Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Eller så skaffar du ett USB-midiinterface.. Midisport 2x4 (2 in och 4 ut) kostar 995:- på musikbörsen.. Finns även Midisport 1x1 om du redan har ett midiinterface.. (Det ska inte krocka..)
MusicGene Postat 23 januari 2005 Trådstartare Postat 23 januari 2005 kan jag stoppa in mitt gamla soundblasterkort och använda dess midiport åxå eller blir det problem?
dede Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 kan jag stoppa in mitt gamla soundblasterkort och använda dess midiport åxå eller blir det problem? Teoretiskt låter det möjligt om du kan undvika hård och mjukvatukonflikter. Men visst har Sonar stöd för flera ljudkort.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.