Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå,

jag håller på med ett skivprojekt som till stor del bygger på mjukvarusynthar, så än så länge har mitt M-Audio Fast Track Pro

funkat bra- för att spela in slasksång/gitarr.

Inom någon månad vill jag börja spela in sång/gitarr i en högre kvalité än vad mitt Fast Track Pro kan leverera.

Min budget är 4-5000:-

Jag använder Macbook med 2 GB ram & logic express

Jag funderar på Apogee Duet och MOTU UltraLite Mk3 men är öppen för fler förslag eller synpunkter ang dessa.

Jag gör pop/RnB/indie, behöver inte mer än 2 ingångar, är i dagsläger inte i behov av fler utgångar än 2,

man kanske kan behöva det senare. Vid exempelvis livesituationer.

Det viktigaste för mig är att få så bra kvalité på sång- och gitarrtagningarna som möjligt för denna pengen.

Vad säger ni?

Annons
Postat

Jag har en Apogee Duet, och med rätt mickning så är ljudkvalitén SJUK! Professionell helt eneklt. De andra har jag ingen erfarenhet av. Dock hade jag ett jävla problem med phantom powern, som tog typ en månad innan det började fungera. jag vet fortfarande inte vad det berodde på, men det funkar nu (jag startade en tråd om det här på forumet). Dock är det problemet nog ytterst sällsynt.

Postat

Ok, låter bra :-)

Har du spelat in något med elgitarr inkopplad direkt till kortet?

Isf Funkar det bra?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Skulle helt klart själv välja Motun eftersom den är mycket flexiblare än Apogee'n och ger bättre valuta för pengarna och är ett kort man inte växer ur så fort . Vad gäller ljudkvalitén så är det nog hugget som stucket för båda låter mycket mycket bra.

Postat

Ok, låter bra :-)

Har du spelat in något med elgitarr inkopplad direkt till kortet?

Isf Funkar det bra?

Det funkar absolut bra, mycket beror ju vilken gitarrplugg du har. Hittar de ett bra ljud med Amplitube så blir det as nice! 😄 Skulle dock rekommendera att om du kan, micka upp en förstärlare, det brukar oftast vara mycket bättre djup i ljuden. För detta ändamål använder jag främst en Shure Sm57. Det fungerar utmärkt. Du kan även använda en kondensator mick som lite "ambiens" i kombination till detta.

Får sång använder jag främst Blue Bluebird ev. en Studio Projects B1. Samma mickar använder jag om jag ska spela in ack gitarr. Låter utmärkt!

Postat

Det funkar absolut bra, mycket beror ju vilken gitarrplugg du har. Hittar de ett bra ljud med Amplitube så blir det as nice! 😄 Skulle dock rekommendera att om du kan, micka upp en förstärlare, det brukar oftast vara mycket bättre djup i ljuden. För detta ändamål använder jag främst en Shure Sm57. Det fungerar utmärkt. Du kan även använda en kondensator mick som lite "ambiens" i kombination till detta.

Får sång använder jag främst Blue Bluebird ev. en Studio Projects B1. Samma mickar använder jag om jag ska spela in ack gitarr. Låter utmärkt!

Ok.

Med mitt Fast track pro har nämligen elgitarren låtit riktigt dålig när jag kopplat rakt in, så jag vill bara försäkra mig om att det blir en rejäl skillnad :-)

Kör också med en B1 för sången. Tycker den är lite vass i diskanten, men låter bra för acke gitarr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.