Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, har köpt ett antal bullerskivor för att klä in i tyg som ljudabsorbenter i mitt vardagsrum som också fungerar som hemstudio.

Nu undrar jag om någon har något tips på hur jag hänger upp dem på väggen... vill inte limma!

Har kikat på detta filmklipp från Auralex där de använder metallplattor med taggar:

Bifogar bild på metallplattan. Frågade på Beijer bygg men de hade inte sett någon liknande produkt...

Behöver ca 100 st om man räknar med 4 clips/absorbent. så det känns lite onödigt dyrt att beställa 9 st 12-pack från usa för typ $25/pack = $225 + frakt o tull...

Känns ju inte som rocket-science så det borde finnas något likvärdigt och betydligt billigare tycker jag...

Tacksam för alla tips!

post-15859-071706900 1284659586_thumb.jpg

Redigerat av Musicmasta
Annons
Postat (redigerat)

ARVA är distributör för Primacoustic, som också har sådana upphängningar, så du skulle kunna kolla med dem om det går att köpa från dem eller om de hänvisar till någon av sina ÅF. Vet inte om de är billigare än Auralex' egna, men det skadar ju inte att kolla...

Annars går det väl egentligen bra att sätta ett gäng spik som får hålla upp det - men tänk också på att du får en lite effektivare dämpning och kommer ner lite längre i frekvens om du har en luftspalt mellan skivorna och väggen, så det bästa vore kanske egentligen att peta ihop en ram och sätta dem en bit ut från väggen...

Redigerat av Claes
Postat

Du köper lite vanlig kartong eller wellpapp, samt lite vanlig trä- eller papperslim.

Sen klipper du till lagom bitar av kartongen och limmar fast på baksidan av akustikplattorna.

Därefter kan du hänga upp dem på väggen med någon av följande metoder:

1. Knip skalen av ett par korta spikar och spika fast dem i väggen snett uppåtriktade.

Tryck dit akustikplattan (spiken punkterar kartongen och hänger sen på den).

2. Fäst lite dubbelhäftande tejp på den fastlimmade kartongen och sätt upp på väggen.

Båda metoderna funkar utmärkt och kostar minimalt.

Postat

Limma fast gamla CDs på skivornas baksidor. I hålen kan du sedan hänga upp dem i vanlig ”tavelkrok”.

Haha, bra idé! Älskar hemma byggar konster 😉

Postat

ARVA är distributör för Primacoustic, som också har sådana upphängningar, så du skulle kunna kolla med dem om det går att köpa från dem eller om de hänvisar till någon av sina ÅF. Vet inte om de är billigare än Auralex' egna, men det skadar ju inte att kolla...

Annars går det väl egentligen bra att sätta ett gäng spik som får hålla upp det - men tänk också på att du får en lite effektivare dämpning och kommer ner lite längre i frekvens om du har en luftspalt mellan skivorna och väggen, så det bästa vore kanske egentligen att peta ihop en ram och sätta dem en bit ut från väggen...

Bra tips då jag själv kommer sätta upp paneler i framtiden. En tanke gällande ramen. Om jag nu sätter en ram bakom en panel, kommer det ju innebära att ramen och väggen inte har någon luftspalt mellan sig. Spelar det någon roll eller är det att föredra att hela panelen har luftspalt rakt igenom ?

Postat

Tack för väldigt bra tips 🙂 Ska kolla upp alternativen och fundera lite på vad som kan passa bäst...

Oavsett lösning kanske det är en god ide att använda träklossar som i youtubeklippet för att få en luftspalt?

Finns några tumregler på hur stor en sådan luftspalt bör vara för att få effekt? Är tex 1-2 cm bättre än inget?

Eftersom jag bygger i vardagsrummet vet jag inte om jag vill ha absorbenter som sticker ut mycket mer än skivans 5 cm från väggen...

Postat

Bra tips då jag själv kommer sätta upp paneler i framtiden. En tanke gällande ramen. Om jag nu sätter en ram bakom en panel, kommer det ju innebära att ramen och väggen inte har någon luftspalt mellan sig. Spelar det någon roll eller är det att föredra att hela panelen har luftspalt rakt igenom ?

I vårt vardagsrum har jag förstås inte fått tillstånd att sätta upp något som syns (men det fina ljudet uppskattas även av den bättre hälften, så hon har gått med på en liten fix som man inte märker av) - så jag har ordnat en ganska effektiv basfälla bakom en stor bokylla där fronthögtalarna är. Bokhyllan är framdragen ganska mycket från väggen för att ge plats... Det är tjocka glasullskivor som jag har klätt in i tunt tyg efter att ha spraylimmat ytan på skivorna för att de inte ska släppa ifrån sig fibrer - och så sätter man tyget effektivt i limmet också och slipper leka syslöjd... Sedan har jag popnitat ihop aluminiumskenor (främst kantskenor som jag tror ofta används till gipsskivor också) och byggt ramar på det sättet till skivorna. Jag har också låtit platta aluminiumskenor gå utanför ramen, så att jag har kunnat bocka till dem för att skruva fast i väggen med en luftspalt mellan, så nu hänger de alltså ganska fritt mitt emellan väggen och den stora bokhyllan. Faktiskt riktigt enkelt att bygga ramar på det sättet. 🙂

Postat

Tack för väldigt bra tips 🙂 Ska kolla upp alternativen och fundera lite på vad som kan passa bäst...

Oavsett lösning kanske det är en god ide att använda träklossar som i youtubeklippet för att få en luftspalt?

Finns några tumregler på hur stor en sådan luftspalt bör vara för att få effekt? Är tex 1-2 cm bättre än inget?

Eftersom jag bygger i vardagsrummet vet jag inte om jag vill ha absorbenter som sticker ut mycket mer än skivans 5 cm från väggen...

Vad som helst är förstås bättre än inget, men ju längre ut desto bättre... Gärna sådär 10cm om det går.

Alfos (oregistrerad)
Postat

Jag hängde mina i fiskelina som jag fäste i taklisten. Gjorde dessutom så att jag kan justera dom ut från väggen för att kunna skjuta ljudbilden lite hit och dit. Funkar kanon

• 2 veckor senare...
Postat

Stort tack för alla tips!

Nu har jag fått upp alla absorbenterna 🙂 Är väldigt nöjd med resultatet, både ljudmässigt och estetiskt 🙂

Har tom haft besök av individer av det motsatta könet som givit tummen upp... Inte helt självklart när man bygger studio i vardagsrummet 😉

Gjorde dock inga luftspalter, det blev en nödvändig kompromiss för att klara det estetiska.

Körde på Gilberts idé med gamla cdskivor och tavelkrokar.. helt genialiskt måste jag säga!

På vanliga vertikala väggarna räckte det med 2 cd-skivor + 2 krokar.

Har dock även lite snedtak på vissa ställen och där fick jag köra med 4 cd-skivor + 4 krokar.

Har även hängt upp absorbent i taket ovanför lyssningspositionen och även där körde jag med 4 cdskivor som förstärkningar.. men istället för tavelkrokar tog jag 1,5 mm tjock najtråd - snurrade 6 varv runt skaftet på en skurmopp och avslutade med att böja till en ögla för upphängning -skruvade sedan ner spiralerna i cdskivans hål. (Hade först tänkt köra med bara najtrådspiralen, men då höll inte ytan på isolerskivan).

Detta hängde sedan upp i taket i vanliga lampkrokar, snyggt och diskret.

Nu är det bara att göra musik 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.