Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det händer en massa konstigheter när jag använder cubase 5. Helt plötsligt fryser hela skärmen. Går inte att göra nåt. Bara att ta fram aktivitesthanteraren och stoppa processen.

Det händer oftast när jag tvingas byta ljud i Hypersonic 2. Vilket (Hypersonic 2) ställer om pianoljuden vid nästan varje omstart f.ö.

Claes här på forumet försökte hjälpa mig med det problemet. Men det kvarstår tyvärr. Lärde mig en hel del annat dock, i den tråden :-)

Har någon, någon lösning på detta med frysningen? Misstänker själv mitt antivirusprogram vilket är: Symantec Enpoint Protection. Men det låter långsiktigt.

Annons
Postat

Antivirusprogram i DAW-maskiner är pest och pina, så sådana vill man inte ha.

Om man tvunget vill ha sådant igång, så brukar NOD32 fungera bra för de flesta, men Norton och många andra ställer mest till med skit. 🙁

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Största viruset är oftast datavirusprogrammen med en mac slipper man denna pest....

Postat

Största viruset är oftast datavirusprogrammen med en mac slipper man denna pest....

Frågan handlade inte om Mac - och man köper knappast någon ny dator bara för att en överkänslig virusdödare bråkar (speciellt inte när det finns lämpligare virusdödare om man nu verkligen behöver en) - men annars håller jag med. 🙂

Jag har inte haft virusdödare på min PC på över 10 år, men har ändå inte fått in något skräp, så det där med risken för virus är väldigt överdriven om man bara har lite sunt förnuft när man surfar. Många virusdödare varnar t o m för vanliga tracking cookies, som är helt ofarliga. Förmodligen varnar de för att man ska tro att man skyddas från något illvilligt angrepp, så att de kan motivera att man förlänger licensen senare... 😏

Postat (redigerat)

Köpte just en ny HP-dator som kom med Windows 7 Home Premium förinstallerat. Köpte och installerade dessutom F-Secure Internet Security 2010. Nu går inte bara internetsurfandet långsammare än med min gammla dator, utan jag har haft problem med att installera vanliga program som Microsoft Word. Går det inte att stänga av ett sådant här program på något sätt? Annars blir jag nog tvungen att avinstallera. Nu verkar Windows 7 dessutom ha en inbyggd brandvägg som man kan ha på eller av. Är det någon som vet om den segar ner internet eller ställer till med andra problem? Mitt Cubase har jag inte ens försökt installera än. Funkar Cubase 4 över huvud taget med windows 7?

Redigerat av SadamJR
Postat

.../ NOD32 /...

+1

Sen jag bytte till NOD32 så har jag aldrig haft några problem med att virusskyddet stör.

Det funkar klockrent.

Postat

Win XP sp2-> Win7 har redan en egen helt ok brandvägg så sådan behövs knappast skaffas. Sen när det gäller antivirusprogram så har jag egna goda erfarenheter av Windows egna fria Security Essentials den märks knappt och tar mycket lite resurser från processorn, går bra att stoppa tillfälligt också. Behövs egentligen inget mer..

Är man osäker kan man köra ett varv med gratisversionen av Malwarebytes någon gång i månaden.

Postat

Tack för alla era svar. Det här j_vla virusprogget som jag har stoppar t.o.m Facebook och en massa andra sidor. Beter sig helt paranoi't.

Tror jag ska avinstallera det och installera Nod32 30 dagars. Ska även kolla in Security Essentials. Har aldrig hört talas om det progget förr. Ska kolla deras hemsida nu.

Postat (redigerat)

Köpte just en ny HP-dator som kom med Windows 7 Home Premium förinstallerat. Köpte och installerade dessutom F-Secure Internet Security 2010. Nu går inte bara internetsurfandet långsammare än med min gammla dator, utan jag har haft problem med att installera vanliga program som Microsoft Word. Går det inte att stänga av ett sådant här program på något sätt? Annars blir jag nog tvungen att avinstallera. Nu verkar Windows 7 dessutom ha en inbyggd brandvägg som man kan ha på eller av. Är det någon som vet om den segar ner internet eller ställer till med andra problem? Mitt Cubase har jag inte ens försökt installera än. Funkar Cubase 4 över huvud taget med windows 7?

Låt dig inte nedslås, Sadam. Jag tror inte att ditt Win 7 (64 bitars?) Home Premium är så dåligt alls. Däremot kan det finnas vissa tweaks (knep) man ska göra beträffande inställningar i operativsystemet för att få det att fungera så smidigt som möjligt med inspelningsprogram - precis som varit fallet med tidigare Windowsbaserade operativsystem. Har för mig att din nya pc hade relativt bra specifikationer, så det är nog inget problem med dess kapacitet. Däremot är jag relativt övertygad om att du har problem med datorn i och med att du har ett kraftfullt antivirusprogram. Att internetsurfande gör att datorn inte bara kan gå långsammare utan t.o.m. rentav stanna upp helt är ett fenomen jag känner igen. Jag har haft Dr Solomon, Norton och McAfee och beträffande Norton och McAfee så var detta regel snarare än undantag. Har du aktiverat en brandvägg även för F-Secure, förutom den du har i Windows 7? Prova i så fall att inaktivera den ena av dessa, om det inte sker automatiskt, vilket det ibland felaktigt hävdas att så sker. Brandvägg bör du ha.

Sedan när det gäller Word från Microsoft, så kan man inte installera det efter att man installerat ett så kraftfullt antivirusprogram som t.ex. McAfee! Detta lär gälla även F-Secure, liksom Norton, då dessa tre är knepigt nog för effektiva. Jag har egen erfarenhet av detta och haft en halvdagslång supporterkontakt med utmärkta supporten hos Microsoft, dock utan att de löste just det specifika problemet. Jag kom dock på det själv - och på något omedvetet sätt kanske denna min slutsats kom fram tack vare det långa samtalet. Jag meddelade dem sedan min lösning som de antecknade. Det enda förslag som Microsft initialt föreslog var nämligen att jag HELT skulle avinstallera och sluta använda McAfee. Men jag hade ju betalat för det programmet för att jag trodde det var bra. Word (och de andra Office-programmen) krockar med McAfee eftersom McAfee ser användandet av en Win.ini (initieringsfil) som ett angrepp. Word använder en Windows initieringsfil och det störs sig McAfee på och avbryter oftast installationen HELT av Office därför. Har man "bara" Word kan det till synes ramla igenom ändå, men sluta fungera senare. I den "gamla" versionen av McAfee (den före feb 2010) kunde jag dock gå in och inaktivera: "stoppa win.ini-användning hos program", i McAfee. I juni i år gjorde jag en andra ominstallation av hela datorn på det sättet utan problem. Men nu i slutet av augusti/början av september behövde jag göra en tredje ominstallation av hela datorn, som är 1.5 år. Då var jag tvungen att hämta McAfee i vanlig ordning för nedladdning från deras sida, eftersom jag köpt den i nedladdningsversion. Nya versionen av McAfee som ska ha kommit Feb 2010 hade tydligen några senare tillägg utan att för den sakens skull räknas som ännu en ny version. Att installera Microsoft Office FÖRE antivirusprogrammet McAfee löste just det problemet, för då kunde ju inte McAfee lista ut att Microsoft Office ville åt/skapa en Win.ini-fil. Sedan la jag in McAfee. Du kan ju först prova att gå den vägen med Word och F-Secure.

Men nu gick "ingenting" plötsligt, beroende på att McAfees nya version var knas. Jag skulle börja installera exempelvis externa hårddiskar eller cd-bränningsprogram. De såg dem som hot. Efter en halvdag med fjärrstyrhjälp från McAfee lyckades jag komma på att McAfee hade satt i system att numera upprätta en community de kallar HackerWatch och som består i alla samlade McAfee-användares virusrapporteringar, enkelt uttryckt. Inget fel i det, men tyvärr styrs denna HackerWatch-vakt till alla användares datorer istället och problemen om misstänkta hot samlas i en egen mapp på datorn, istället för att ligga på deras server. Panda kör med ett liknande system, men med den avsevärda skillnaden att de använder "moln-teknik" som gör så att dessa hot eller potentiella hot vaktas och samlas i Pandas server istället. Därför kunde jag inte stänga av min dator längre när den hade senaste versionen av McAfee installerad. Denna HackerWatch-mapp innehöll inte bara rubbish som jag inte ville ha, den upptog så mycket av en skenande cpu och RAM att min dators samlade resurser inte räckte till för en avstängning. Man kan ju då förstå hur liten chansen var att den skulle klara ett inspelningsprogram...

Både Norton och McAfee i synnerhet fungerar dessutom så att de när de upptäcker ett potentiellt hot sopar dem under matten - populärt uttryckt "lägger dem i karantän", för säkerhets skull. Det får till följd att färre och färre filer genomsöks "för säkerhets skull" och allt mindre del av datorns hdd kan användas. Man märker det genom att man vid den fulla scanningen trots fler och fler program installerade och fler och fler texter och bilder sparade, fler filer helt enkelt, märker att den scannar allt FÄRRE filer för varje gång. Dessa dolda oscannade karantänsstoppade filer segar ned datorn ordentligt. Tala om skit i hörnen...

Man kan köra med Comodo eller Microsoft t.ex. Bägge är gratis och inte alltför "effektiva", så att det stör inspelningsprogram m.m. Att använda Microsofts Security Essentials verkar inte heller krocka med Microsoft Word och Microsoft Windows. Föga förvånande. Comodo är ju särskilt kända för sin brandvägg. En kombinationen mellan Windows Security Essentials antivirusprogram och Comodos brandvägg är ju ett alternativ som kan vara värt att prova? Men glöm då inte att inaktivera Win 7s egen brandvägg helst. Det KAN bli konstigheter annars med programs stabilitet. Annars kan man köra med Windows Security Essentials antivrusprogramoch Win 7s egen brandvägg. Microsoft hela vägen.

Jag har ju helt klart fått intrycket att supporter skyller ifrån sig och vill att man ska avinstallera konkurrenters program så fort det händer något. NOD32 tror jag mycket gott om också. Om man kan lägga en del pengar. Även Panda har gratisversion man kan ladda ned av den ovan nämnda "molntekniksvarianten" om man vill prova det. Då har man inget antivirusprogram som tynger ned ens dator sägs det, utan man har det online.

Ska jag säga en sak till McAfees försvar, så är det dels att jag tror att de kommer att komma tillrätta med problemen eftersom de figurerar nu under en övergångsperiod till den nya versionen (vilket de medgett) och att de har det bästa varningssytem jag känner till för att varna för mindre tillförlitliga sidor som jag känner till, enligt ett färgkodsystem.

Om det STÅR på ditt Cubase att det fungerar till Win 7 så GÖR det så också!

Lycka till!

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Beträffande inställningar man kan göra i sitt Windows operativsystem, så vet jag kanske mer vad gäller för Win XP Pro, eftersom det är just det operativsystem som jag själv har. I min Cubasebok så står följande: För att få lägsta möjliga latencies (tidsfördröjningar) när man använder ASIO under Win XP så måste systemet optimeras för bakgrundstjänster: 1) Öppna Windows Kontrollpanel från Startmenyn och välj System. 2) Välj fliken Avancerat och klicka på knappen för Inställningar i Performanceavdelningen. 3) Välj Avancerat-fliken. 4) I Processorschemat, välj "Justera för bästa performance av: Bakgrundstjänster". 5) Klicka Ok för att stänga.

Något liknande vad gäller Bakgrundstjänster kanske kan finnas för Win 7?

För Win 7, så kan följande sida hjälpa: Windowstips nu.

Justera visuella effekter kan man nog göra t.ex., utan att man mister något direkt.

Redigerat av debatt
Postat
Kan virusprogg i dator'n störa

Det ær det virusprogg gør!

Postat (redigerat)

Fattar inte vad ni pratar för goja...

Kör Vista32 med 3gb ram och Norton I.S2009 med Cubase SX2..

10-11 instrument

5-6 audio spår i 24.195MS Input Lat och 23.855MS Output Lat. 1024 Samples..

Kan gå ner ännu mer..Men oftast kör jag jag inspelning och mix i samma setup.

Funkar HUR BRA som helst..

PS: Lägger man däremot in VÄLDIGT krävande apps så blir det naturligtvis

problem..Men det verkar ingen bry sig om..

Redigerat av Twilight_Zound
Postat

Kör med Xp sp3 och den befintliga brandväggen. Virusdödare har jag bara i form av Superantsipyware och Malwarebytes antimalware. Dessa program är inte igång helat tiden utan jag startar dem manuellt typ en gång i veckan och skannar/rensar.

Funkar kanon...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.