Glaskatten (oregistrerad) Postat 18 september 2010 Postat 18 september 2010 Han skrev det ja ... i sin första post! Långt senare skrev han: Men han måste ju ha fel eftersom du måste ha rätt . Nej men renare sound låter ju oftast tunnare och tightare = proffsigare, men han ville tydligen ha ett annat sound.....
Gilbert Postat 18 september 2010 Postat 18 september 2010 Nej men renare sound låter ju oftast tunnare och tightare = proffsigare, men han ville tydligen ha ett annat sound..... Vad vill du säga med detta inlägg? Du kritiserar alltså en ljudbild du inte ens har hört! 🤪 Att ett "renare sound" oftast skulle låter "tunnare" är ett uttalande jag har svårt att smälta ... Katten, hur tycker du att detta låter: ... ... ... ? 😛
Gilbert Postat 18 september 2010 Postat 18 september 2010 Nilsson: Kan du inte lägga upp låten så man (och framförallt Katten ...) kan höra hur det låter (så vissa inte behöver gissa 😆 ).
Glaskatten (oregistrerad) Postat 18 september 2010 Postat 18 september 2010 Vad vill du säga med detta inlägg? Du kritiserar alltså en ljudbild du inte ens har hört! Och du kritiserar utan att kunna läsa, jag skrev faktiskt "låter oftast"....
Gilbert Postat 18 september 2010 Postat 18 september 2010 Och du kritiserar utan att kunna läsa, jag skrev faktiskt "låter oftast".... Hehe ... läs tråden igen.
tona9101 Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 Glaskatten + Gilbert = catfight Ni borde inte få se varandras poster längre typ 😛 Jag själv brukar skära bas över 40 Hz ibland, men det beror helt på sången och vilket instrument man väljer ska dominera subfrekvenserna mest. Personligen gillar jag att låta basen ta hand om det lägsta och låta kicken ligga lite över och ge mer "punch". Men allting är en smaksak, och beror helt på låten.
Jon Rinneby Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 (redigerat) Vill bara göra en liten förtydling: Personligen skär jag aldrig kick och bas om det inte är absolut nödvändigt. Det finns mycket göttigt där nere, om det är rätt inspelat. mvh Jon Redigerat 19 september 2010 av Yllet
Gilbert Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 (redigerat) Jag själv brukar skära bas över 40 Hz ibland, men det beror helt på sången och vilket instrument man väljer ska dominera subfrekvenserna mest. Personligen gillar jag att låta basen ta hand om det lägsta och låta kicken ligga lite över och ge mer "punch". Men allting är en smaksak, och beror helt på låten. Pratar du om inspelning nu? Redigerat 19 september 2010 av Gilbert
tona9101 Postat 19 september 2010 Postat 19 september 2010 Nej, om mixningen efteråt, men tänkte bara ge lite input om hur jag använder materialet efteråt. Jag skulle dock inte köra lowcut på bas instrument vid inspelningen, visst 40 Hz är väldigt låg lowcut, nästan så jag skär efteråt ibland. Däremot hade jag inte vart orolig att köra lowcut upp vid 80 Hz på sång osv.
Guitar Nilsson Postat 19 september 2010 Trådstartare Postat 19 september 2010 Har jobbat vidare med låten i helgen, det är en cover på "When you walk in the room", så att lägga ut den får jag väl inte. La om basen med både line och mickad gitarr(!)förstärkare. Tycker det låter bra, men långt ifrån klart. Ingen sång alls tex, tar väl nån månad innan jag klarar att sjunga den. Skar ingen bass på basen nu heller, men använde Micons THX-ratt, den ger lite skitigare ljud på nåt vis. Roligast är att jag lär mig använda Finalizatorn mer och mer, den har verkligen hög kvalitet. Jag har använt den som kompressor/deesser vid sångpålägg oxå...
Demonproducenten Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 ... fast du inte kan höra hur det låter! 😛 neither can you 🙂
Gilbert Postat 20 september 2010 Postat 20 september 2010 neither can you 🙂 Helt korrekt. Därför uttalar jag mig inte om hur det låter. 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.