Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

funderar på att köpa ett Apogee Duet då jag förstått att det ljudmässigt håller hög klass, när man diskuterar ljudkort kring 3-5000:-

Men, min fundering är om jag kan använda mina externa effekter på något smidigt sätt?

Det finns ju inga Insertutgångar elller liknande.

Har någon något bra tips hur jag kan gå tillväga? Det handlar främst om effekter för sångspåren.

Jag vill gärna spela in sången helt cleant och i efterhand kunna spela upp spåret genom effekten och sedan in på ett nytt spår.

Tacksam för tips!

Mvh

Jonas

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Hej,

funderar på att köpa ett Apogee Duet då jag förstått att det ljudmässigt håller hög klass, när man diskuterar ljudkort kring 3-5000:-

Men, min fundering är om jag kan använda mina externa effekter på något smidigt sätt?

Det finns ju inga Insertutgångar elller liknande.

Har någon något bra tips hur jag kan gå tillväga? Det handlar främst om effekter för sångspåren.

Jag vill gärna spela in sången helt cleant och i efterhand kunna spela upp spåret genom effekten och sedan in på ett nytt spår.

Tacksam för tips!

Mvh

Jonas

Det går att lösa även med Duet du kan t.ex. spela in med effekt på en kanal och utan på den andra men det blir lite omständigt, kanske smidigast att köpa ett ljudkort med inbyggda tappningar eller en mixer med inbyggt ljudkort som t.ex. http://www.mackie.com/Products/onyxiseries/photos/Onyx%20820i%20Top.jpg

Postat

fint, ska kolla in den.

Men finns det inget annat sätt? Det finns ju ett stort antal ljudkort (Motu, Focusrite etc) som har ett par ingångar och sedan runt 6 utgångar.

Är dessa mer lämpade för att användas tillsammans med externa effekter och hur använder man in/ut-gångarna i så fall?

Postat (redigerat)

fint, ska kolla in den.

Men finns det inget annat sätt? Det finns ju ett stort antal ljudkort (Motu, Focusrite etc) som har ett par ingångar och sedan runt 6 utgångar.

Är dessa mer lämpade för att användas tillsammans med externa effekter och hur använder man in/ut-gångarna i så fall?

Jo det är ju enklare att processa externt med fler in och utgångar, bara att routa rätt och skicka ut signalen du vill processa på en utgång och sedan ta in den på en ingång. Med ett snabbt ljudkort behöver du ofta inte kompensera så mycket detta funkar som sagt även med Apogeekortet men blir antagligen lite mer koppla in och ut i sladdar gång på gång....

Redigerat av Glaskatten
Postat

om jag kör på Dueten...

antar att jag då kan köra ut ljudet genom utgångarna, genom effekten och sedan in igen genom line-ingngarna, samtidigt som jag spelar in.

Men, läste något om rundgång. exakt vad måste jag stänga av för att inte skapa rundgång?

Postat (redigerat)

om jag kör på Dueten...

antar att jag då kan köra ut ljudet genom utgångarna, genom effekten och sedan in igen genom line-ingngarna, samtidigt som jag spelar in.

Men, läste något om rundgång. exakt vad måste jag stänga av för att inte skapa rundgång?

Det beror på hur du gör men effektens direktsignal och medhörningen från datorn kan ge rundgång ,om du nu inte kör på olika kanaler då är det lugnt.

Redigerat av Glaskatten
Postat

Tänk på att om du vill kunna lyssna på din mix samtidigt som du kör ett eller flera spår genom en extern effekt så måste du ha fler än två utgångar.

Jag skulle m a o titta på ett ljudkort med fler I/O.

Postat

ok, ska jag avmarkera Software monitoring i Logic?

Jonas

Det beror på hur du kopplar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.