antikartellmusikern Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Det verkar som Christer Björkman kört fast i samma fotspår ? Men vem kom på detta nytänk till 2011 ? Och skulle inte nytänket vara ett nytänk ? Hur skall vi nu kunna rädda vårt anseende nere i Europa om inte något egentligen har förändrats ? Så vad håller Björkman på med egentligen ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carle Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Håller fast vid ett fragment utav en idealisk stomme som år 2010 känns lika omodern som Kristdemokraterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Det verkar som Christer Björkman kört fast i samma fotspår ? du med 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Det verkar som Christer Björkman kört fast i samma fotspår ? Men vem kom på detta nytänk till 2011 ? Och skulle inte nytänket vara ett nytänk ? Hur skall vi nu kunna rädda vårt anseende nere i Europa om inte något egentligen har förändrats ? Så vad håller Björkman på med egentligen ? Jag antar att frågorna kommer ur någon form av slutsats du har dragit? Ge gärna lite bakgrund så blir frågorna lättare att besvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sadomachine (oregistrerad) Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Det enda rätta nytänket vore väl att kicka Björkman och byta ut honom mot någon som faktiskt förstår sej på musik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 16 september 2010 Trådstartare Dela Postat 16 september 2010 (redigerat) Jag antar att frågorna kommer ur någon form av slutsats du har dragit? Ge gärna lite bakgrund så blir frågorna lättare att besvara. http://zitiz.se/kultur/schlager/2010/09/09/melodifestivalen-2011-halften-av-artisterna-klara__26410 Hälften av artisterna redan klara d.v.s med sina låtskrivare som dom flesta nog är knutna till 2 skivbolag ? så är vissa bolag mer dependent framkallande än sådana som indiependent birdy nam nam ? Lionhearts och Warner måste nog Älska Björkman............... ? Så vilket nytänk istället för att verkligen börja gräva i den där stora säcken med 3000 bidrag som ligger nere i källaren på SVT ................ ? ja varför gör man inte det ? Som bara kryllar av melodier som folket hade tagit till sina hjärtan direkt............... (så svenska folket slipper denna korvstoppning av själ-lösa låtar som schlagerfabriken producerar) Ja är det ett nytänk om startfältet blir samma även detta år efter år efter år ? ............ ? Och blir det ett nytänk om Edward af Sillen börjar simma i den troliga Ankdammen ? ( som det rycktas om kan bli Christers efterträdare ) Redigerat 16 september 2010 av antikartellmusikern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 16 september 2010 Trådstartare Dela Postat 16 september 2010 du med 🙂 japp jag röstar hellre på Ingvar karlsson än på Bert Karlsson så vilket block tillhör du ? 1= skokramare 2= allianskramare 3= kartellkramare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 japp jag röstar hellre på Ingvar karlsson än på Bert Karlsson först å främst röstar du på dig själv - vilket alla trådarna egentligen handlar om: att Du inte har en janne att komma med till melodifestivalen självkramare där Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 http://zitiz.se/kultur/schlager/2010/09/09/melodifestivalen-2011-halften-av-artisterna-klara__26410 Hälften av artisterna redan klara d.v.s med sina låtskrivare som dom flesta nog är knutna till 2 skivbolag ? så är vissa bolag mer dependent framkallande än sådana som indiependent birdy nam nam ? Lionhearts och Warner måste nog Älska Björkman............... ? Så vilket nytänk istället för att verkligen börja gräva i den där stora säcken med 3000 bidrag som ligger nere i källaren på SVT ................ ? ja varför gör man inte det ? Som bara kryllar av melodier som folket hade tagit till sina hjärtan direkt............... (så svenska folket slipper denna korvstoppning av själ-lösa låtar som schlagerfabriken producerar) Ja är det ett nytänk om startfältet blir samma även detta år efter år efter år ? ............ ? Och blir det ett nytänk om Edward af Sillen börjar simma i den troliga Ankdammen ? ( som det rycktas om kan bli Christers efterträdare ) Det där kan jag säga är en myt.. Jag ligger på Lionheart Music och gjort i över 2 år . Det är ingen som är helt klar , det var aftonbladet som beskrev det som artister som redan var "klara" för melodifestivalen. Men det är önskemål från Björkman att vissa artister ska söka med låt. Jag har skickat in eller kommer skicka in 9 bidrag MED artist i år, men jag har ingen som helst indikation för att jag ska komma med i festivalen bara för det, eller bara för att jag ligger på det bästa schlagerbolaget/förlaget vi har, Lionheart Music. Och skulle jag komma med skulle det inte vara något fusk, det kan jag säga . Jag har jobbat röven av mig för att få dessa låtar färdiga i tid, det är ingen dans på rosor att vara producent och låtskrivare som vissa verkar tro. Det är fan så tufft, jag har jobbat heltid med detta i snart 2 år, och det är som jag sa verkligen ingen dans på rosor, kommer jag med kommer jag bli chockad, för jag räknar verkligen inte med det, trots att jag ligger på heeelt rätt bolag! 🙂 /Marcus persson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drake Postat 16 september 2010 Dela Postat 16 september 2010 Som bara kryllar av melodier som folket hade tagit till sina hjärtan direkt............... (så svenska folket slipper denna korvstoppning av själ-lösa låtar som schlagerfabriken producerar) Jag tror inte alls det kryllar av fantastiska låtar. Jag tycker heller inte man ska underskatta arbetet att skriva hits/bra "schlagers". Skitsvårt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 19 september 2010 Trådstartare Dela Postat 19 september 2010 (redigerat) Det där kan jag säga är en myt.. Jag ligger på Lionheart Music och gjort i över 2 år . Det är ingen som är helt klar , det var aftonbladet som beskrev det som artister som redan var "klara" för melodifestivalen. Men det är önskemål från Björkman att vissa artister ska söka med låt. Jag har skickat in eller kommer skicka in 9 bidrag MED artist i år, men jag har ingen som helst indikation för att jag ska komma med i festivalen bara för det, eller bara för att jag ligger på det bästa schlagerbolaget/förlaget vi har, Lionheart Music. Och skulle jag komma med skulle det inte vara något fusk, det kan jag säga . Jag har jobbat röven av mig för att få dessa låtar färdiga i tid, det är ingen dans på rosor att vara producent och låtskrivare som vissa verkar tro. Det är fan så tufft, jag har jobbat heltid med detta i snart 2 år, och det är som jag sa verkligen ingen dans på rosor, kommer jag med kommer jag bli chockad, för jag räknar verkligen inte med det, trots att jag ligger på heeelt rätt bolag! 🙂 /Marcus persson Skickat 2008-10-14 - 23:01 Förstår du hur mkt fördelar dom har ? Jag sitter ju hos Bert Karlsson på Mariann i Skara och vet exakt hur det går till i den här jävla dyngtävlingen. #1 ALLA bidrag kontrolleras på "riktigt" som kommer från tex skivbolag/skivförlag, dvs lämnar säg Warner Music in 100 bidrag, så rålyssnar dom på dom bidragen. #2 Inte nog med det... dom är automatiskt förbi första gallringen där kanske 75% av alla bidrag hamnar.. alltså det tar stopp redan i första gallringen. #3 har du nångång skrivit nån låt som varit med och har ett känt namn, så märker du brevet annorlunda när du skickas in, på så sätt får dom dom "bra bidragen" direkt till gallring nr 2. dvs är du ett förlag så ska du märka kuvertet annorlunda eller om det tom var en annorlunda ADRESS man skickade kuverten till. Jag vet att mina bidrag förra året kom förbi första gallringen pga jag skickade in via Mariann.. Patetisk tävling egentligen. Det finns förmodlingen 1000tals bidrag som är BÄTTRE än dom låtarna som kommer framföras när festivalen är. Det innebär att skickar du in ett bidrag som privatperson eller som enskild företagare och musiker så är chanserna PROMILLE att du ens kommer till gallring nummer 2.. Däremot känner jag Dille och är glad för hans skull att han återigen fick med bidrag 😏 Han är grym ju! och jäkligt skön snubbe 😄 Skön tävling va? Mvh Perrra Inlägget är redigerat av trancer: 2008-10-14 - 23:08 // ⚠️ väldigt skön tävling - eller va de go gräddfil Redigerat 19 september 2010 av antikartellmusikern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 1 oktober 2010 Dela Postat 1 oktober 2010 först å främst röstar du på dig själv - vilket alla trådarna egentligen handlar om: att Du inte har en janne att komma med till melodifestivalen självkramare där Det är möjligt, för att inte säga högst troligt, att antikartellmusikern snackar i egen regi. Men han har ju knappast fel i sak! Kvalitén på låtarna ÄR urusla. Vem minns låtarna efter bara ett par år?! Vem vann sist egentligen?? Måste tänka efter för att komma på det, bara en sån sak. Går vi tillbaka ett par decennier så fanns inte detta problem. ALLA visste vem som vann melodifestivalen. ALLA kunde nynna låten. I dagens vinnarlåtar är melodin i det närmsta obegripligt obefintlig! Bara en massa ljudkulisser! Och Europa som har satt Sverige högst upp på prispallen ett antal gånger (4 tror jag) har numera förpassat Sverige till den plats den rätteligen förtjänar; nästan sist av deltagarna. Nu tror jag iofs att Björkman trots allt har rätt; av de 3000 insända bidrag är säkert 90% skit. Men jag är ganska övertygad om att svenskar kan komponera betydligt bättre musik än den som presenteras på dagens "melodi"-festivaler. Och nej, jag skickar inte in bidrag! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sadomachine (oregistrerad) Postat 2 oktober 2010 Dela Postat 2 oktober 2010 Det är möjligt, för att inte säga högst troligt, att antikartellmusikern snackar i egen regi. Men han har ju knappast fel i sak! Kvalitén på låtarna ÄR urusla. Vem minns låtarna efter bara ett par år?! Vem vann sist egentligen?? Måste tänka efter för att komma på det, bara en sån sak. Går vi tillbaka ett par decennier så fanns inte detta problem. ALLA visste vem som vann melodifestivalen. ALLA kunde nynna låten. I dagens vinnarlåtar är melodin i det närmsta obegripligt obefintlig! Bara en massa ljudkulisser! Och Europa som har satt Sverige högst upp på prispallen ett antal gånger (4 tror jag) har numera förpassat Sverige till den plats den rätteligen förtjänar; nästan sist av deltagarna. Nu tror jag iofs att Björkman trots allt har rätt; av de 3000 insända bidrag är säkert 90% skit. Men jag är ganska övertygad om att svenskar kan komponera betydligt bättre musik än den som presenteras på dagens "melodi"-festivaler. Och nej, jag skickar inte in bidrag! +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 2 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 2 oktober 2010 (redigerat) Det är möjligt, för att inte säga högst troligt, att antikartellmusikern snackar i egen regi. Men han har ju knappast fel i sak! Kvalitén på låtarna ÄR urusla. Vem minns låtarna efter bara ett par år?! Vem vann sist egentligen?? Måste tänka efter för att komma på det, bara en sån sak. Går vi tillbaka ett par decennier så fanns inte detta problem. ALLA visste vem som vann melodifestivalen. ALLA kunde nynna låten. I dagens vinnarlåtar är melodin i det närmsta obegripligt obefintlig! Bara en massa ljudkulisser! Och Europa som har satt Sverige högst upp på prispallen ett antal gånger (4 tror jag) har numera förpassat Sverige till den plats den rätteligen förtjänar; nästan sist av deltagarna. Nu tror jag iofs att Björkman trots allt har rätt; av de 3000 insända bidrag är säkert 90% skit. Men jag är ganska övertygad om att svenskar kan komponera betydligt bättre musik än den som presenteras på dagens "melodi"-festivaler. Och nej, jag skickar inte in bidrag! 10 % av inskickade 3800 låtar = 380 låtar - men hur många av dessa 380 låtar blir kvar , som inte redan ligger på 2 skivbolag Björkman har rätt ? Är det inte han som ansvarar för standarden i melodifestivalen ? 😮 Läs även nedanför vad trancer skrev för 2 år sen , nu ligger han väl på Lionhearts ? :-) Skickat 2008-10-14 - 23:01 Förstår du hur mkt fördelar dom har ? Jag sitter ju hos Bert Karlsson på Mariann i Skara och vet exakt hur det går till i den här jävla dyngtävlingen. #1 ALLA bidrag kontrolleras på "riktigt" som kommer från tex skivbolag/skivförlag, dvs lämnar säg Warner Music in 100 bidrag, så rålyssnar dom på dom bidragen. #2 Inte nog med det... dom är automatiskt förbi första gallringen där kanske 75% av alla bidrag hamnar.. alltså det tar stopp redan i första gallringen. #3 har du nångång skrivit nån låt som varit med och har ett känt namn, så märker du brevet annorlunda när du skickas in, på så sätt får dom dom "bra bidragen" direkt till gallring nr 2. dvs är du ett förlag så ska du märka kuvertet annorlunda eller om det tom var en annorlunda ADRESS man skickade kuverten till. Jag vet att mina bidrag förra året kom förbi första gallringen pga jag skickade in via Mariann.. Patetisk tävling egentligen. Det finns förmodlingen 1000tals bidrag som är BÄTTRE än dom låtarna som kommer framföras när festivalen är. Det innebär att skickar du in ett bidrag som privatperson eller som enskild företagare och musiker så är chanserna PROMILLE att du ens kommer till gallring nummer 2.. Däremot känner jag Dille och är glad för hans skull att han återigen fick med bidrag 😏 Han är grym ju! och jäkligt skön snubbe 😄 Skön tävling va? Mvh Perrra Inlägget är redigerat av trancer: 2008-10-14 - 23:08 😄 Väldigt skön tävling , eller reklamplats , och vilka sitter inte bakom den väldigt mörka solfilmen där ? Redigerat 2 oktober 2010 av antikartellmusikern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 2 oktober 2010 Dela Postat 2 oktober 2010 Jag misstänker att kreti och pleti bombarderar Björkman med diverse musikkatastrofer varje år, faktiskt. Jag har bl a sett några öppningsavsnitt av Idol och häpnar över vissa, totalt obegåvade musiker/kompositörer, som försöker bli antagna. Jag kan inte låta bli att dra paralleller mellan dem och en stor del av de 3000 inskickade bidragen. På så sätt tror jag att Björkman kan ha rätt! Men jag är också övertygad om att det finns minst ett hundratal kanonlåtar i säcken varje år som slår allt Björkmans gäng brukar prestera under programmets gång. För helt klart har jag hört högvis med låtar som omöjligt kan ha valts ut efter egna förtjänster. I övrigt håller jag med Perra, uttagningen är ett enda stort fuskverk där namnet betyder allt. Björkman och SVT är mer intresserad av att ge en bra show med dålig musik än en dålig show med bra musik. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mallorcamange (oregistrerad) Postat 3 oktober 2010 Dela Postat 3 oktober 2010 Många härifrån som skickat in bidrag i år? Hur många i så fall? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 3 oktober 2010 Dela Postat 3 oktober 2010 Med tanke på trådens rubrik och innehåll så är det nog så att dom som skickar in inte lär vara så intresserade av att svara... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 3 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 3 oktober 2010 (redigerat) Jag misstänker att kreti och pleti bombarderar Björkman med diverse musikkatastrofer varje år, faktiskt. Jag har bl a sett några öppningsavsnitt av Idol och häpnar över vissa, totalt obegåvade musiker/kompositörer, som försöker bli antagna. Jag kan inte låta bli att dra paralleller mellan dem och en stor del av de 3000 inskickade bidragen. På så sätt tror jag att Björkman kan ha rätt! Men jag är också övertygad om att det finns minst ett hundratal kanonlåtar i säcken varje år som slår allt Björkmans gäng brukar prestera under programmets gång. För helt klart har jag hört högvis med låtar som omöjligt kan ha valts ut efter egna förtjänster. I övrigt håller jag med Perra, uttagningen är ett enda stort fuskverk där namnet betyder allt. Björkman och SVT är mer intresserad av att ge en bra show med dålig musik än en dålig show med bra musik. 😉 it Jag är helt övertygad om att 300-400 bidrag håller en bra klass visst är det väldigt mycket skit som skickas in, men jag talar för alla dem som verkligen är duktiga låtskrivare som aldrig kommer få en chans, eftersom kakan verkar delas upp internt varje år som facit visar . Och inte kommer det bli bättre om Björkman slutar, för den platsen betyder säkert gräddfil eller inte , så vi får nog lära oss att leva med, som det ser ut inne på SVT för våra licenspengar . Men det känns nog snopet för många som sliter med sina bidrag som är minst lika duktiga som dom nedanstående , ja är det 10 bidrag som hållt hög klass på 10 år är det högt räknat . Bard , Wikström , G:son , Dille , Ljunggren , Hansson + några fler Så varför skall man gynna troliga privata intressen - ja hade Josefsson tittat närmare på det här så hade han kanske inte fått årets journalistpris i tv:n av Hamilton , men däremot ett mer ärofyllt pris som man alltid får när man följer ett samvete som bygger på rättvisa och solidaritet Redigerat 3 oktober 2010 av antikartellmusikern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 4 oktober 2010 Dela Postat 4 oktober 2010 ALLA visste vem som vann melodifestivalen. ALLA kunde nynna låten. inte så konstigt med tanke på den skrala konkurrens om lyssnarna som fanns då det finns annat att bry sig om idag vem kan nynna vinnaren från 1982? vem fan vann? ajaj! inte wikipedia nu! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berch Postat 4 oktober 2010 Dela Postat 4 oktober 2010 (redigerat) Waterloo, är nog allt jag kommer ihåg... och svalor som häckar. Redigerat 4 oktober 2010 av berch Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amis Postat 4 oktober 2010 Dela Postat 4 oktober 2010 inte så konstigt med tanke på den skrala konkurrens om lyssnarna som fanns då det finns annat att bry sig om idag vem kan nynna vinnaren från 1982? vem fan vann? ajaj! inte wikipedia nu! Var tvungen att kolla ☺️ Men jag tänkte mig mer 60- och 70-tal. Nedgången började så smått i slutet av 70-talet. Kolla på Youtube; Monaco, Frankrike, England, Italien, de låtarna glöms inte... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 15 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 15 oktober 2010 (redigerat) 10 % av inskickade 3800 låtar = 380 låtar - men hur många av dessa 380 låtar blir kvar , som inte redan ligger på 2 skivbolag Björkman har rätt ? Är det inte han som ansvarar för standarden i melodifestivalen ? 😮 Läs även nedanför vad trancer skrev för 2 år sen , nu ligger han väl på Lionhearts ? :-) Skickat 2008-10-14 - 23:01 Förstår du hur mkt fördelar dom har ? Jag sitter ju hos Bert Karlsson på Mariann i Skara och vet exakt hur det går till i den här jävla dyngtävlingen. #1 ALLA bidrag kontrolleras på "riktigt" som kommer från tex skivbolag/skivförlag, dvs lämnar säg Warner Music in 100 bidrag, så rålyssnar dom på dom bidragen. #2 Inte nog med det... dom är automatiskt förbi första gallringen där kanske 75% av alla bidrag hamnar.. alltså det tar stopp redan i första gallringen. #3 har du nångång skrivit nån låt som varit med och har ett känt namn, så märker du brevet annorlunda när du skickas in, på så sätt får dom dom "bra bidragen" direkt till gallring nr 2. dvs är du ett förlag så ska du märka kuvertet annorlunda eller om det tom var en annorlunda ADRESS man skickade kuverten till. Jag vet att mina bidrag förra året kom förbi första gallringen pga jag skickade in via Mariann.. Patetisk tävling egentligen. Det finns förmodlingen 1000tals bidrag som är BÄTTRE än dom låtarna som kommer framföras när festivalen är. Det innebär att skickar du in ett bidrag som privatperson eller som enskild företagare och musiker så är chanserna PROMILLE att du ens kommer till gallring nummer 2.. Däremot känner jag Dille och är glad för hans skull att han återigen fick med bidrag 😏 Han är grym ju! och jäkligt skön snubbe 😄 Skön tävling va? Mvh Perrra Inlägget är redigerat av trancer: 2008-10-14 - 23:08 😄 Väldigt skön tävling , eller reklamplats , och vilka sitter inte bakom den väldigt mörka solfilmen där ? .............................................................................................................. Usch vilket fusk det verkar vara även i år, + den otroliga comebacken http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article7953014.ab undra vem som skrivet hennes bidrag :-) Marcus Ubeda eller Persson ? Trodde korten i melodifestivalen skulle vara mer öppna än nånsin nu i.o.m att Björkmans makt ökat betyligt ytterliggare , Tack Hamilton . Men kan det bli någon förändring bakom den mörka solfilmen där vissa kända ansikten verkar sitta och styra detta fullständigt ? För resultatet talar väl sitt klara språk år efter år efter år efter år Juryn hade tydligen bara lyssnat på 1000 bidrag som antagligen inte gått via några uppladdningslänkar utan säkert vid sidan om Men Björkman säger som vanligt att allt gått rätt till även i år men Sorry vår nya tjänst blev oss, för övermäktig typ, ja varför lägga ner ett sådant jobb det vore ju en verkligen en Synd eller en SYNDFRI dag kanske, eller en dag med rent samvete i musikpåsen . Jaja där var ett antal bidrags kämpande helt till förgäves även i år med duktiga sångare arrangemang m.m som skulle brädat många så jag är verkligen förvånad även i år . Men vilka mörka toner ursprungna ur dunkla ihopsammansättande fabrikslika miljöer vill konkurrera med sådana melodier som kommer direkt från höjdens melodikista som inte har några musiklik i garderoben . mvh Antikartellmusikern Redigerat 15 oktober 2010 av antikartellmusikern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 15 oktober 2010 Dela Postat 15 oktober 2010 *gäsp* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.