Guitar Nilsson Postat 14 september 2010 Postat 14 september 2010 (redigerat) Det finns nya 10" toppar från typ 500 kr, ändå köper somliga dessa som ligger runt 10.000 spänn. Då måste de väl vara minst i EV-klass? Någon som hört talas om dem? http://www.martin-audio.com/archivedproducts/datasheets/F10datsheet.pdf 9855 tar man på Boström http://www.bostroms.nu/f10-p-5566.aspx http://www.djservice...ml&ref=prisjakt De kostar ca 10.000 styck nya, jag kan kanske få köpa två stycken för 4500 kr. Borde jag slå till på det? De ska köras i lag med gamla Cervin Vega bashorn som låter utav helvete...😮 Om jag köper dessa kan man verkligen snacka om Stor-Klas och Lill-Klas. 😆 Redigerat 14 september 2010 av Guitar Nilsson
Gilbert Postat 14 september 2010 Postat 14 september 2010 Låter säkert kalasbra men kanske på gränsen till för klena med tanke på vad du ska använda dem till (max 125 dB). Säkert förträfflig som fill, monitor eller delay tower, men som main vete katten ...
Guitar Nilsson Postat 14 september 2010 Trådstartare Postat 14 september 2010 (redigerat) Grejen är ju den att jag redan har ett aktivt PA, dB electronics, med en SUB 15 och två 12" toppar. Det här räcker till på de flesta krogar både när jag lirar enmansband och på powertrio. Men utomhus och i större lokaler räcker inte basen till, den försvinner om man går en bit bort, topparna däremot låter starkt lång väg. Skaffade då Cervin Vega hornen för att få den riktiga rocknrollstöten i basen. Med tanke på att dB-topparna låter så pass mycket tror jag att jag kanske klarar mig med med de här mindre kvalitetslådorna som väl måste låta jävligt väldigt bra. Man får ju vad man betalar för påstår somliga. Mitt andratoppalternativ är de stora Wharfedalelådorna med dubbelfemton och 2"-driver och muskelbyggarvikt på 59 kilo. Men fy fan att bära alla dessa grejer. Svåra val. Wharfedalelådorna kostar runt 7000 spänn styck, och jag kan ev få även dem väldigt billigt, har inte fått besked på nåt pris där än... Redigerat 14 september 2010 av Guitar Nilsson
Gilbert Postat 14 september 2010 Postat 14 september 2010 Grejen är ju den att jag redan har ett aktivt PA, dB electronics, med en SUB 15 och två 12" toppar. Det här räcker till på de flesta krogar både när jag lirar enmansband och på powertrio. Men utomhus och i större lokaler räcker inte basen till, den försvinner om man går en bit bort, topparna däremot låter starkt lång väg. Skaffade då Cervin Vega hornen för att få den riktiga rocknrollstöten i basen. Med tanke på att dB-topparna låter så pass mycket tror jag att jag kanske klarar mig med med de här mindre kvalitetslådorna som väl måste låta jävligt väldigt bra. Man får ju vad man betalar för påstår somliga. Mitt andratoppalternativ är de stora Wharfedalelådorna med dubbelfemton och 2"-driver och muskelbyggarvikt på 59 kilo. Men fy fan att bära alla dessa grejer. Svåra val. Wharfedalelådorna kostar runt 7000 spänn styck, och jag kan ev få även dem väldigt billigt, har inte fått besked på nåt pris där än... Om detta är det val du har (...) så skulle jag absolut välja Martin, även om de är för klena. 😛 Om så är fallet så kan du ju köpa ett par kralligare toppar och använda dessa för fill/delay tower. Bättre med fler ljudkällor som spelar lagom än få som spelar tokstarkt. Blir jämnare nivå i publiken då.
Guitar Nilsson Postat 15 september 2010 Trådstartare Postat 15 september 2010 Fill delay tower? Jag har rockat i 40 år men aldrig hört detta uttryck förr. Vi brukar köra två PA-stackar utåt och en enda medhörning för sång... Skvaller kallades medhörningarna för på tidigt 70-tal 😆
Gilbert Postat 15 september 2010 Postat 15 september 2010 Fill delay tower? Jag har rockat i 40 år men aldrig hört detta uttryck förr. Vi brukar köra två PA-stackar utåt och en enda medhörning för sång... Skvaller kallades medhörningarna för på tidigt 70-tal 😆 http://www.synaudcon.com/resources/content/its-about-time-the-effective-haas-effect/
Biran Postat 15 september 2010 Postat 15 september 2010 Guitar Nilsson Tänkte bara ge ett förslag på vägen 😊 Om det finns Pa-firmor/eller andra band i din närhet som har aktivt PA, så köp en likadan rigg så kan du ju hyra av de andra allteftersom du har behov av större rigg och linka de enkelt med mickkablar.. Bara ett förslag, istället för att krabbla med olika prylar som inte spelar perfekt tillsammans - its up 2 U
Guitar Nilsson Postat 15 september 2010 Trådstartare Postat 15 september 2010 (redigerat) Nu lutar det åt att jag köper dubbelfemtontopparna i alla fall. Ihop med Cervin Vegabasarna får jag då tillräckligt med tryck tom utomhus, utan att behöva ta med nån del från det aktiva dB-PAt. Det blir tyngre att bära men mycket färre grejer att rodda och koppla upp, och mkt enklare att ratta ljud när vi spelar med bandet. De här Wharfedalelådorna är mkt bättre och kraftigare don än vad man kan tro, 2" driver i toppen sitter det inte nåt annat jag sett på Blocket i alla fall. Jag har redan ett mindre aktvivt club-pa som låter hifi om man skruvar noga, det jag behöver till raceträffar och hålligång är det som låter mycket utan att bli ansträngt. Den lilla Martinlådan låter säkert mkt bra, men den är ju inget jag är i behov av. Nu är det bara den lilla detaljen att skrapa ihop pengar då jag måste köpa hela Wharfedale-PAt med delningsfilter, två slutsteg och dubbelarton basar som jag sen ska försöka sälja. Nån som vill ha ett par dubbelarton som sub? Continuous 1600W / Music 3200W / Peak 6400W power handling. Passar nog jättebra ihop med Adam A% i den lilla hemstudion.😆 http://www.wharfedal...15/Default.aspx Att hyra PA för en spelning är otänkbart, då går man back. Redigerat 15 september 2010 av Guitar Nilsson
Biran Postat 15 september 2010 Postat 15 september 2010 Nu lutar det åt att jag köper dubbelfemtontopparna i alla fall. Ihop med Cervin Vegabasarna får jag då tillräckligt med tryck tom utomhus, utan att behöva ta med nån del från det aktiva dB-PAt. Det blir tyngre att bära men mycket färre grejer att rodda och koppla upp, och mkt enklare att ratta ljud när vi spelar med bandet. De här Wharfedalelådorna är mkt bättre och kraftigare don än vad man kan tro, 2" driver i toppen sitter det inte nåt annat jag sett på Blocket i alla fall. Jag har redan ett mindre aktvivt club-pa som låter hifi om man skruvar noga, det jag behöver till raceträffar och hålligång är det som låter mycket utan att bli ansträngt. Den lilla Martinlådan låter säkert mkt bra, men den är ju inget jag är i behov av. Nu är det bara den lilla detaljen att skrapa ihop pengar då jag måste köpa hela Wharfedale-PAt med delningsfilter, två slutsteg och dubbelarton basar som jag sen ska försöka sälja. Nån som vill ha ett par dubbelarton som sub? Continuous 1600W / Music 3200W / Peak 6400W power handling. Passar nog jättebra ihop med Adam A% i den lilla hemstudion.😆 http://www.wharfedal...15/Default.aspx Att hyra PA för en spelning är otänkbart, då går man back. Kanske dax att börja höja gagerna då, för du/ni idkar väll ingen välgörenhet va ?? Tror aldrig jag lirat en vit spelningen under 11000:- svart eju en annan sak men inte mindre än ca 7000:-
Guitar Nilsson Postat 15 september 2010 Trådstartare Postat 15 september 2010 Kanske dax att börja höja gagerna då, för du/ni idkar väll ingen välgörenhet va ?? Tror aldrig jag lirat en vit spelningen under 11000:- svart eju en annan sak men inte mindre än ca 7000:- Tar du 11000 spänn själv?
Gilbert Postat 15 september 2010 Postat 15 september 2010 Tar du 11000 spänn själv? Plötsligt börjar Nilsson inse varför han jämt är fullbokad ... 😄
Guitar Nilsson Postat 16 september 2010 Trådstartare Postat 16 september 2010 Plötsligt börjar Nilsson inse varför han jämt är fullbokad ... 😄 Fullbokad? Det var att ta i rejält. Om det vore så ändå. Man skulle ha fem gig i veckan a´ 11.000 kr. Året om. Här i hälsingland bor det så tunt med folk i "gå-på-krogen-ålder", så några större summor genereras sällan. Enmansband brukar vara vad man har råd med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.