Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

VARFÖR KAN JAG INTE BIL NÖJD MED MINA MONITORER 😎 !!!

nu är jag inne på 5:e paret, dock med en exponentiell uppåt i nöjdhet.

Nu har jag ett par Tannoy system 600 dualcentric som drivs med ett NAD241 steg.

allt över 100hz låter kannon... ni ser mitt problem!...

alternativ.

*köpa nya?

*skaffa en subbas?

på fråga 2. så tycker jag att det låter opålitligt, har aldrig använt mig av sub bas tidigare...

vad ska jag göra... på fråga 1 har jag ca 6-7 kilorixdaler att röra mig med

tack på förhand

Annons
Postat

Hur mycket har du gjort åt akustiken i rummet?

För låga frekvenser brukar det vara problem med stående vågor. Det krävs att man jobbar en hel del med rätt sorts av dämpning för att få till en jämn återgivning. Det gäller för övrigt även diskant, men där brukar problemet vara mindre för även tunna material dämpar där.

Om du klara engelska kan du söka på "bass traps" så borde du få lite tips.

Trombonisten.

Postat

en god ide är att även söka på tube traps

fins mycket diy prylar som man billigt kan fåtill om man inte har fotenmitt i handen.

Postat

Det är få Monitorer som har bra och djup bas. Detta är nog något du får leva med eller skaffa en subbas. Tyvärr kommer det nog så gott som alltid vara så att du kommer få lära dig att kompensera att du har antingen för mycket bas eller för lite bas. För har du inget bra rum kommer det vara svårt att ställa subbasen på en bra nivå.

Postat

hummm!

det kanske är så illa att jag måste dämpa ctr rummet bättre!.

den stora frågan är ju. ifall jag skaffar en subb, var ska den placeras? det ända alternativet som jag ser det är på golvet under skrivbordet, och det känns ju inte häller riktigt riktigt?

som sagt att ha 6" element i monitorerna så kanske det är ett måste med subwoofer!

ang

att jag hafft 5 par så kan man ju säga att provlyssningen har varit lite bristfällig. män å andra sidan så är ju rumsakustiken en faktor som bidrat till att ljudet blir helt annorlunda hos mig...

inkl. i dom 5 par är bla. genelec 1030, men även dessa kritikerrosade monitorer passade inte riktigt för mig...

annars är jag nöjd med tannoyerna

Postat

ett tips är ju att lånahem å testa.det är extremt känsligt med monitorer i rumet allt skall passas in på rätt sätt.vad för monitorer har du och hur stort är ditt rum lägg upp en liten bild på rummet så kan man ofta räkna ut hur det skall vara.

genom at räkna ut de felaktiga norderna och placera dig och monitorerna så att detta gämnas ut i största mån.

annars går det ju alltid mäta upp rummet och acustikreglera det .

dämpnig under 200 hz är mycket svårt.men det går.

Postat

jag läste lite nogrannare och såg vilka dom var.

dom faller hyfsat fort efter 80 hz och därmed fins det inte någon bas i dom.

så en subb är nog et gott val.

om du koplar in sub är det bra att ha två mindre i stället för en stor på det viset får man störe möjlighet att jämnaut bas norderna i rummet.

det är mycket viktigt att du delar lågt och fasen måste stämma annars blir det nog mer fel än rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.