Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har letat igenom Omnisphere och Nord Stage utan att hitta nåt ljud som liknar den svepande bassynten i Rush Tom Sawyer. Har för mig att de använt en Oberheim OB-X. Vet nån hur man ska gå till väga för att ratta fram ett liknande sound?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Menar du svepet precis i början?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag provade att göra nåt snabbt.

Det är ett ganksa enkelt ljud om det menar det som är i början.

Jag har tagit två syntar som jag lagt till vänster och den andra till höger.

Syntarna är har två sågtand där den ena oscillatorn är lite sneställd mot den andra.

Ett 12db lågpass filter nedställt i botten samt rätt rejält med resonans.

Filtret styrt av en envolope med ganska snabb attack och ganska lång decay och sustan ned på nästan 0, release efter smak. Den ena syntens decay ställde jag lite långsammare.

Snedställer en av syntarna lite mer än den andra och så på med två delayer panorerade vänster respektive höger.

Synten pannad till höger får delayet som är pannat till vänster och tvärtom för att maximera stereoeffekten.

Nåt sånt om det nu var första ljudet du ville ha.

Hörde nu att jag har lite för snabb decay på ljudet.

EDIT: Mer resonans och långsammare decay:

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Använde de inte Tauruspedal på den tiden???

😲

Säkert.

• 4 månader senare...
Postat

Alesis ION har ett preset som heter just Tom Saywer... grymt likt orginalet.

Ska precis köpa mig en moog LP och ska nog kunna ratta in något liknande ihop med moogerfroogers.... gött

Postat

Preset ??? vad är detrolleyes.gif Är det när jag råkar glömma patchkablarna i moog modularen eller?.. I så fall har jag bara ett preset 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.