Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Inte ofta tycker jag längre man stöter på pluggar som man direkt känner underlättar ens arbete och även tillför något till det. Men exakt detta hände nu när jag testade brainworx nya plugg shredspread. Denna plugg riktar sig till er som vill använda er av dubbade gitarrer som är utpanorerade. Pluggen jobbar enbart på stereospår då det är en M/S plugg.

iaf, det som slog mig först va hur få inställningar som fanns i pluggen, men det va också det som gjorde det hela lättjobbat och skönt att jobba med.

För min egen del när man panorerar gitarrer så är det ofta en hel del jobb med eq:n för att få den att smälta in i mixen och få gitarren att kännas fyllig utan att för den skulle störa för mycket i basfrekvenserna. Här hade pluggen en starkhet. Du kan välja vilka basfrekvenser som ska ligga i mono, vilket jag fann väldigt användbart.

Knappen shred är en slags eq som man helt enkelt drar i tills man tycker gitarren låter så guttigt som man vill 🙂 Nothing more nothing less. För min uppmickning och stärkare fann jag att pluggen reagerade på precis de frekvenser som jag själv annars gärna hade styrt med, och detta på ett bra sätt. Här sparade jag mycket tid.

Spread är helt enkelt stereobreddningen. Fördelen här är att pluggens mätare hjälper dig hela tiden att ha koll på fasen.

Sedan fanns det lite specialfunktioner när du får monosignal i stereokanalen. Exempelvis när du spelar ett gitarr-riff som hoppar mellan left och right, men mer om det finns att se i deras egna film.

Detta blir nog ett köp för min del iaf eftersom den hjälpte mig att öka tempot i arbetet.

Ljudexempel med två tagningar, alltså en left och en right, inga effekter utom URS motorcity eq på gitarrerna, och shredspread då såklart 🙂

Brainworx

http://www.brainworx-music.de/

Brainworx egna film

http://www.brainworx-music.de/en/videos/bx_shredspread

För the geek:

En shure sm57 on axis framför gallret

en LP-kopia av något slag

En ibanez TS808 Reissue

En Mesa boogie dual rectifier med tillhörande 2*12:a

EDIT: just det, priset. 59 euro plus 19% tax om du äger en brainworx plugg redan, 89 euro plus 19 %tax om du inte gör det som är ett introduktionspris. 119 euro verkar vara det ordinarie priset vad man kan utläsa på deras sida.

MVH

Anders

EDIT: precis som pianisten som va tvungen att ta tonikan, men gjorde sitt bästa för att skita i det och bara somna efter att ha hört dominantavslut från sin granne så va jag bara tvungen att sänka 500hz på gitarren ca 1db. Det blev olidligt tillslut 🙂 Så nu är den en enbands eq med också som tar hand om just det i signalkedajn, rätt ska vara rätt 🙂

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat (redigerat)

Jaja, slänger upp ett ljudexempel till. Är grymt trött i öronen så det blev låg volym på stärkaren och jag vågar inte ens mixa musik ikväll för jag inte litar på öronen helt så jag vete i f-n hur detta låter 🙂 Men det är ännu ett exempel på pluggen iaf.

Samma grejer som innan, fast en Ibanez gitarr nu istället för LP-kopian.

Ingen bas på detta exempel, då jag vete i tusan om jag skulle fixa den ens någorlunda tight.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Slänger in ett sista exempel innan demotiden går ut för den intresserade med lite växelspel mellan L och R i början.

MVH

Anders

EDIT: slängde upp en med en hel del mer gain istället av samma riff. Har ingen gate till stärkaren, vilket vore bra, samt bättre mickar skulle inte sitta fel, eller annan gitarr helt enkelt, men strunt samma, nu e det pluggen som är under lampan 🙂

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.