Shadows Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 * LÅTNAMN: Ghost Song * ARTIST GRUPP: Fredrik Nilsson * GENRE: Lättlyssnad (förhoppningsvis) melodisk instrumentalmusik * LÅTLÄNGD: 05:10 tror jag * KOMPOSITÖR: Fredrik Nilsson * PRODUCENT: Fredrik Nilsson * EV. MEDVERKANDE: * INSPELNINGSÅR: 2005 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 5mb * STATUS: Grundskiss nästan omixad * LÅTLÄNK: http://www.angelfire.com/folk/shadows0/ Den här låten känns nästan pinsam att lägga ut här för den är så dåligt mixad och detta är ju trots allt främst ett studioforum. Nåväl jag lägger ju ändå ut den och för det finns det ju en anledning. Jag är nämligen lite nyfiken på att se ifall ni håller med mig om låten och den känslan man får av den. Jag hade ställt in mig på att skriva en "spöklik" låt och gjorde mitt bästa för att försöka återskapa den känslan. Jag vet inte ifall jag har lyckats, personligen tycker jag att det känns spöklikt och på något sätt så tänker jag också på pirater. Hursomhelst det som är lite intressant är ju ifall jag är den enda som tycker så eller ifall jag har lyckats i mitt försök. Alla andra kommentarer är förstås väldigt välkomna t.ex. vad ni gillade spelet, de olika instrumenten, grundljuden, strukturen, låten som helhet etc och självklart också ifall ni har några ideer på hur man kan förbättra låten. Måste bara nämna det först att låten är nästan helt omixad och att en del av gitarrgrejerna ligger rätt slarvigt eftersom jag spelade in det klockan två igår natt och verkligen inte orkade göra det helt perfekt. Att trummorna inte har någon större variation och låter kvantiserat det vet jag också så det behöver ni inte påpeka hehe -Fredrik
brojd Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 Det enda som jag känner låter spöklikt sådär direkt var det återkommande temat och partiet som började vid 3.06 in i låten... Annars var det mest otajtheterna som skrämde mig
Shadows Postat 22 januari 2005 Trådstartare Postat 22 januari 2005 Annars var det mest otajtheterna som skrämde mig 😛 Jag förtjänade verkligen den... Men det var fan taskigt ändå 😕
Diwic Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Jag håller med brojd om att det är det som händer 03:10 - 03:30 är det som låter spöklikt, och det tror jag beror på ackordföljden. Prova att spela Cm -> Ebm -> F#m -> Am, så har du en ganska spöklik ackordföljd. Likaså Hm -> Gm -> Hm -> Gm, som du själv spelar. Så gör temat av sådana ackordföljder än det lite mer "vanliga" temat du har, så låter det nog ännu mer spöke. Nu blir det mer ett rock'n'roll-spöke 😄 Ganska snygg början med effekterna - den kan du ha kvar. // David
MusicGene Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 början kändes lite standardspökkväll, vilket är bra. Resten kändes inte alls spöklikt.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Nu blir det mer ett rock'n'roll-spöke 🙂 Rock n' roll-spöke!!! 😄😎 Du är ett geni, David.
Shadows Postat 23 januari 2005 Trådstartare Postat 23 januari 2005 Intressant vilken inexakt vetenskap musiken är ändå 😄 Att 03:06 låter spöklik det känns liksom lite självklart p.g.a. ackordföljden som Diwic säger och jag vet att jag hade kunnat göra den ännu mer spöklik med lite fler symmetriska byten. Typ mollackord upp i små terser som du nämnde diwic. Jag uppskattar förslaget men det var inte riktigt den känslan jag var ute efter. Svårt att förklara, personligen tycker jag att huvudtemat känns väldigt spöklikt och glatt på sitt sätt. Att de andra är svåra att koppla just till spöken kan jag iofs förstå men jag tyckte de passade in i helheten utan att störa. Hursomhelst tack till alla som lyssnat även fast ni tycker fel
hackeman Postat 23 januari 2005 Postat 23 januari 2005 Jag var lite rädd där i början (de första 30 sekunderna), men sen flöt det mer över till nåt husband på SVT1 som rockade loss lite sådär snällt... 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.