Guitar Nilsson Postat 10 september 2010 Postat 10 september 2010 (redigerat) Jag har en Electro Harmonix Double Fuzz gitarrdosa som jag älsker allt jag orkar, Nästan. Jag skulle vilja ha lite mer diskant i den, som det är nu skär den lite topp. Kan man bygga om den på ett enkelt sätt? En trimpot man kunde ställa med mejsel en gång för alla vore det bästa... Här är en bra tubdemo I den här liknande dosan finns det ju en tonkontroll! Redigerat 10 september 2010 av Guitar Nilsson
stereo (oregistrerad) Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Varför bara diskant? Det bästa när man har med fuzz etc att göra, är att ha en equalizer före, och en efter. Varför då? Jo, man kan erhålla olika typer av distortionsprogression så att säga, för hela spektrat. Låt oss nu betydliga tvenne exempel där två identiska eq används före och efter fuzz, eller för all del med en overdrive- eller distortionpedal. EQnas inställningar är spegelvänt lika. 1. Eqn före ställs in så att delar av diskanten höjs lite. På eqn efter ställs det spegelvända in dvs sänks. På låga nivåer låter ljudet därmed samma, vare sig eq-na äro inkopplade eller ej men vid högre nivå så distar diskanten relativt mer, eftersom den är höjd före. Eftersom eqn efter sänker samma, så kommer de övertoner som bildas, som ligger högre i frekvens, då relativt att bli starkare än grundtonen. Det kan bli ett vasst ljud. 2. Eqn före ställs in så att delar av diskanten sänks lite. På eqn efter ställs det spegelvända in dvs höjs. På låga nivåer låter ljudet därmed samma, vare sig eq-na äro inkopplade eller ej men vid högre nivå så distar diskanten relativt mindre, eftersom den är sänkt före. Eftersom eqn efter höjer samma, så kommer de övertoner som bildas, som ligger högre i fekvens, då relativt att bli mindre än grundtonen. Det kan bli ett mjukare ljud. På andra sätt, kan de olika EQna ställas med detta i beaktande. Om man gör som ovanstående, med med bas, eller mellanregister, så fås då också olika resultat, där ljudet vid låga nivåer är samma som när inga eq är inkopplade, med får ett annat dist/övertonsförlopp när de är inkopplade.
Guitar Nilsson Postat 27 oktober 2010 Trådstartare Postat 27 oktober 2010 (redigerat) flummigt 🙂 Ja, det tycker nog jag med. Att tillföra två st eq i signalkedjan är enligt mig totalkatastrof för gitarrljudet. Det blir för mycket dosor. sladdar och skit på golvet dessutom. Men tack ändå, alla ideer är intressanta. Mixtrar man med ljudet i en dator kan man nog testa det där. Men sånt nedlåter inte jag mig till... Böt nyss bort fuzzen mot ett delningsfilter till PA-t jag bygger. Märkte strax innan att jag kan få ett fuzzljud i min Fulltone Fulldrive om jag fäller om en microbrytare till ett "vintage" läge. Fulltone-pedalen har en helt perfekt tonkontroll, sån borde att alla stompboxar ha. Redigerat 27 oktober 2010 av Guitar Nilsson
Linus Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Fuzzpedal med tonkontroll = EQ + Fuzz. 2st EQ är ett vanligt knep, och inte bara för fuzz. T ex reagerar kompressorer olika efter spektrat på insignalen och man kan få fram olika karaktärer genom att t ex dämpa basfrekvenser innan och lyfta fram igen efteråt. Varför skulle det vara totalkatastrof? Många gitarrister har meterstora pedalbord med många typer av effekter och håller ändå rätt kvalitet.
stereo (oregistrerad) Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Ja. Jag vet inte vad andra gör, det har jag ju tänkt själv. Samma som att köra genom en rörpreamp med eq före efter, man får olika rörsound/rörkompression vid högre nivåer medan det lägre ljudet är rakt. Nej med vanligt bra saker blir det ingen försämring av ljudet, dom som påstår det vet inte.
AnthonyS Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Fuzzpedal med tonkontroll in i en stärkare med fler rattar än volym och gain = EQ + fuzz + EQ ☺️
Guitar Nilsson Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Postat 28 oktober 2010 Jo, nog kan man ha gigantiska pedalbord. Men jag gillar att ha få grejer. Och ta vilken eq som helst och ställ allt på noll, nog försämrar den det ädla Fenderljudet. Och två eq gör det mer ändå. Jag stod inte ut med ljudförsämringen av den vita Boss stämdosan, den har ingen true bypass, så jag tog bort den när jag stämt klart. Nu har jag en TC med true bypass.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.