Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har sen förr ett aktivt dB-PA med en mono SUB15 och två tolvtums toppar, låter hifi och tillräckligt starkt på halvstora krogar. Håller nu på att utöka för större lokaler och har skaffat ett par Cervin Vega bashorn som kommer att låta starkt som fan och starkt som fan även på långa avstånd. Nu undrar jag vilka topplådor jag borde leta som stämmer bra med uteffekt och kastlängd på hornbasarna. Vill att ljudet skall räcka till skapligt utomhus på tex raggarträffar och bluepartaj, tryck har högre prio än hifi...

Jag har ev på gång att till bra pris köpa ett par Wharfedale dubbelfemton med 1" diskant, de har använts med bravur på större ungsomsdisco, men får för mig att dessa blir onödigt stora och otympliga, det räcker att bashornen är ganska stora att baxa omkring. Min tanke är att det borde låta minst lika bra med en liten låda med en 2" diskantdriver och en bra 12" mid, eller tom en 10" mid. Jag är nog mest inne på passivt även till topparna, slutsteg är inte så dyrt, medans aktiva toppar av lite kraftigare modell är skitdyra. Och finns det överhuvudtaget aktiva toppar med 2" driver? Jag tänker att mycket av sångljud, virvelsnärt, cymbaler mm sitter i drivern, en 2" går ganska långt ner i frekvens och fnyser iväg ljudet starkt och långt, så det är där man borde lägga krutet... Ljudet från mellanregistret driver iväg lättare än både bas och topp så där tycker jag tex dubbelfemton är helt onödigt.

Vad tror ni?

Vore kul att höra tankar även i helt annan riktning.

post-8284-077525500 1284139099_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.