Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är medveten om att Apogee Duet har två preampar och således kan spela in två ljudkällor samtidigt. Apogee One har en, men är det likadana preamps i de bägge ljudkorten?

One ska ha +63 dB förstärkning har jag sett. Har planer på att inhandla en Sure SM7 i framtiden, vilken kräver 60dB (har jag läst). Normalt brukar ju en preamp som "gainas" hårt brusa och leva rövare, kommer detta ske med kombinationen Apogee One + Sure SM7?

Tacksam för svar, köplusten sliter i mig... Har precis fått en ny MacBook Pro 13" som jobbdator och vill kunna använda den till att gradvis gå över till Logic.

Annons
Postat

http://www.apogeedigital.com/products/one.php

"ONE features a worldclass microphone preamp with phantom power and a gain range of +10 to 63 dB. Based on the award winning mic preamps in Apogee's Ensemble and Duet"

http://www.keyboardmag.com/article/apogee-duet/apr-08/34759

"The built-in mic preamps are the same as on Apogee’s more expensive Ensemble interface, and have up to 75dB of gain"

Förstärkningen bekräfas och fördydligas i Apogees manual för Duet.

Svar på första frågan: Ones mikrofonpreamp är basserad på den från Ensemble/Duet och är inte densamma.

Shure SM7B: "Make sure and have a preamp with a good amount of gain, 60 db seems the minimum for quieter singers."

Efter att ha läst runt lite verkar som att det är ett gränsfall. Förslagsvis går du till en musikaffär i din närhet som har Apogee One och testar med SM7-mikrofonen så får du ett säkert svar på din andra fråga!

Lycka till fortsatt! 🙂

Postat

http://www.apogeedigital.com/products/one.php

"ONE features a worldclass microphone preamp with phantom power and a gain range of +10 to 63 dB. Based on the award winning mic preamps in Apogee's Ensemble and Duet"

http://www.keyboardmag.com/article/apogee-duet/apr-08/34759

"The built-in mic preamps are the same as on Apogee’s more expensive Ensemble interface, and have up to 75dB of gain"

Förstärkningen bekräfas och fördydligas i Apogees manual för Duet.

Svar på första frågan: Ones mikrofonpreamp är basserad på den från Ensemble/Duet och är inte densamma.

Shure SM7B: "Make sure and have a preamp with a good amount of gain, 60 db seems the minimum for quieter singers."

Efter att ha läst runt lite verkar som att det är ett gränsfall. Förslagsvis går du till en musikaffär i din närhet som har Apogee One och testar med SM7-mikrofonen så får du ett säkert svar på din andra fråga!

Lycka till fortsatt! 🙂

Musikaffärerna här har varken Apogee One eller SM7-micken i lager. Skit också, ska man lugna sig lite och spara ihop till en Duet kanske? Eller kan man köpa in en sån där grunka som Gilbert eller Claes tipsade om, den man kopplar mellan mick och mickingång?

Postat

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79153

Jag skulle personligen kolla efter ett roligare ljudkort än "one".

Vad menar du med "roligare"? Låter inte One bra?

Postat
Jag skulle personligen kolla efter ett roligare ljudkort än "one".

Vad menar du med roligare ? .

Har haft min sen den kom ut och kan inte vara annat än nöjd. Visst saknar ibland möjligheten att spela in i stereo men det kan jag fixa med min andra dator med RME kort i.

Tycker ONE är otroligt smidig , portabel , bra preamps , till och med den inbyggda micken funkar i nödfall ( man får dämpa runt för den plockar upp mycket rumsljud ).

Men om man INTE nödvändigtvis behöver stereo inspelning kan jag varmt rekommendera ONE

Postat

Vad menar du med roligare ? .

Har haft min sen den kom ut och kan inte vara annat än nöjd. Visst saknar ibland möjligheten att spela in i stereo men det kan jag fixa med min andra dator med RME kort i.

... jo, har man fler ljudkort att tillgå så är det ju inga problem 😉 men detta påvisar ju min poäng.

Postat

Musikaffärerna här har varken Apogee One eller SM7-micken i lager. Skit också, ska man lugna sig lite och spara ihop till en Duet kanske? Eller kan man köpa in en sån där grunka som Gilbert eller Claes tipsade om, den man kopplar mellan mick och mickingång?

Man gör sällan en god affär om man tvingar fram ett hastigt köp. Har du FireWire i din dator är det nog en god idé att införskaffa ett Duet istället så slipper du kompromissa gällande mikrofon. Kanske har du tur och finner ett begagnat Duet?

Återigen, rekomenderar dig att skynda långsamt ☺️ .

Postat

Jag är medveten om att Apogee Duet har två preampar och således kan spela in två ljudkällor samtidigt. Apogee One har en, men är det likadana preamps i de bägge ljudkorten?

One ska ha +63 dB förstärkning har jag sett. Har planer på att inhandla en Sure SM7 i framtiden, vilken kräver 60dB (har jag läst). Normalt brukar ju en preamp som "gainas" hårt brusa och leva rövare, kommer detta ske med kombinationen Apogee One + Sure SM7?

Tacksam för svar, köplusten sliter i mig... Har precis fått en ny MacBook Pro 13" som jobbdator och vill kunna använda den till att gradvis gå över till Logic.

Jag rekommenderar starkt att du investerar i ett Duet istället för ett One. Det är värt de extra kronorna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.