KillwithSkill Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 (redigerat) HallĂ„ alla! đ Nu har polaren i stort sett blivit klar med sin skivinspelning som skett pĂ„ hans PC med Cubase 5. Alla projekt har sparats pĂ„ hans audiodisk. Jag (kommer snart fĂ„ min MAC & Logic 9) ska dĂ„ mixa denna platta. Och dĂ„ har jag nĂ„gra funderingar. I början sĂ„ var vi inne pĂ„ att bounca ner alla spĂ„r i cubase med alla wav-filer med samma startpunkt och sen sedan importera rubbet i nytt projekt i Logic. Men för att exportera/bounca ner det sĂ„ krĂ€vde det lite meck med att exportera filerna eftersom dom blev alla i stereo. Och dĂ„ fick man göra en monoutgĂ„ng i mastern. Och dĂ„ fick man vĂ€lja frĂ„n vĂ€nster eller höger. Vilket i sig Ă€r skit samma. TvĂ„ monospĂ„r Ă€r identiska. MEN!!! ..sĂ„ pratade jag med en annan kollega som sa att man kunde köra OMF EXPORT! Och dĂ„ undrar jag lite hur det fungerar. Och OM???...det fungerar? Nu sitter jag inte vid polarens dator och har ingen koll pĂ„ vad som hĂ€nder i cubase. Men vad jag vill minnas Ă€r att i exportrutan sĂ„ fanns det tvĂ„ olika rutor att bocka för. TvĂ„ rutor för tvĂ„ olika versioner av OMF EXPORT. Minns inte exakt men det var typ version 1.2 och 1.4 eller nĂ„t liknande? Vilken ska man vĂ€lja dĂ€r sĂ„ att Logic kan lĂ€sa det? Sen vet jag att det fanns en hel del annat som man kunde bocka för sĂ„ som typ pannoreringar och region osv... Det enda jag vill att ddet ska vara Ă€r oprocessat monospĂ„r som LIGGER PĂ RĂTT PLATS trots att det kanske Ă€r en takt mungiga i en lĂ„t som Ă€r 10 min lĂ„ng. Just för att slippa detta med bounce frĂ„n takt ett till lĂ„tens slut. đ Om detta skulle funka. Att Cubase sparar informationen vart alla wavspĂ„r ska ligga i arrange sĂ„ att Logic kan lĂ€sa det och lĂ€gga filerna pĂ„ rĂ€tt plats sĂ„ vore det ju grymt! NĂ€sta frĂ„ga: Om detta ovan skulle funka... DĂ„ undrar jag. Om vi sparar alla projekt i polarens PC som OMF i pĂ„ hans audiodisk. Kan man dĂ„ ta polarens hĂ„rddisk fysiskt och ta med den hem till min mac och installera den och öppna OMF-filerna dĂ€r och fĂ„ med allt? Sen bara "spara som" nytt, dĂ€r man sparar det nya "save as" pĂ„ min hĂ„rdisk. Mac kan ju lĂ€sa PC-formaterade diskar, sĂ„ ddet borde ju gĂ„? Sista.Polaren har ju lagt en del midispĂ„r. Vad Ă€r bĂ€st dĂ€r? Vill föra över midispĂ„ren till macen. Borde ju följa med OMF! Hoppas ni kunde förstĂ„ detta? Och det vore ju guld om det gick. Slippa bounca ner allt! MYCKET Tacksam för hjĂ€lp och svar! đ Mvh// Mr Pink đ Redigerat 9 september 2010 av KillwithSkill
KillwithSkill Postat 10 september 2010 TrÄdstartare Postat 10 september 2010 Bumpar denna! Ingen som har koll pÄ detta? Claes?
Björn Olsberg Postat 10 september 2010 Postat 10 september 2010 Jag har inte enbart bra erfarenheter av omf. Nu vet jag att det inte Àr svar pÄ din frÄga, men i slutÀndan upplever jag det som smidigast att dra ut wav-filer för varje spÄr och dÀrefter flytta projektet. Det finns Àven program för att konvertera mellan olika inspelningsprogram, som SSL Pro-Convert, men Àven dÀr finns begrÀnsningar som kan ta lÀngre tid att ta sig förbi Àn att exportera kanal för kanal. Mina fem, .björn.
drloop (oregistrerad) Postat 10 september 2010 Postat 10 september 2010 (redigerat) Jag har anvÀnt OMF i filmsammanhang. För mig funkade det oftast. Funkade bra mellan Avid, Akai och Fairlight, pÄ hedenhöstid mao. Senare sÄ försökte jag anvÀnda Cubase/Nuendo och skicka till PT... nej.... nej.... Men det kanske funkar nu, men inga av mina kamrater anvÀnder OMF för musik sÄ jag antar att det fortfarande Àr skakigt hos vissa DAWs. Jag tycker att man fÄr ta sig tid att exportera ut projekten rÀtt, dom kanaler som skall vara mono fÄr man exportera som mono, det lönar sig nÀr man vÀl skall mixa. Och Cubase mÄste vÀl ha blivit bÀttre pÄ export 2010 Àn det var för nÄgra Är sedan? Redigerat 10 september 2010 av drloop
Gilbert Postat 10 september 2010 Postat 10 september 2010 Jag har för mig att det inte Àr exporten frÄn Cubase som Àr problemet utan importen i vissa program som t ex PT och Logic. http://www.gearslutz.com/board/music-computers/85646-nuendo-protools-export-problem.html
drloop (oregistrerad) Postat 10 september 2010 Postat 10 september 2010 Vete fan, det funkade mellan dom flesta grejerna utom just Steinbergs prylar sÄ för mig kÀndes det som om det var nÄt knas med Steinbergsgrejer. Men jag kan ha fel, det Àr ett tag sedan.
woollie Postat 10 september 2010 Postat 10 september 2010 Jag Àr inte heller ett fan av OMF. Jag har tvÄ tips till dig för att bounca spÄren till audio fotare. Alternativ 1: Alla monospÄr kan du bounca tvÄ och tvÄ om du panorerar det ena helt till vÀnster och det andra helt till höger och vÀljer split stereo som outout. DÄ fÄr du ut tcÄ kanaler pÄ en mixdown. Alternativ 2: Skicka alla kanaler till en egen buss, stereo eller mono beroende pÄ ljudkÀllan. Skapa lika mÄnga nya kanaler som hÀmtar sin input frÄn respwktive buss. StÀll alla kanaler i rec och spela in. DÄ spelar du in alla kanaler pÄ en gÄng men det gÄr inte att göra i realtid. Dina spÄr blir mono eller stereo beroende pÄ vad du skapar för nya audiospÄr och bussar och alla spÄr börjar garanterat pÄ samma stÀlle. Mac kan lÀsa diskar som Àr formaterade till NTSF och en mac kan bÄde lÀsa och skriva till Fat 32 diskar sÄ om ni vill testa OMF alternativet sÄ ska det fungera att göra sÄ som du skriver. Om OMF fungerar som det Àr tÀnkt sÄ kommer midifilerna följa med. Du mÄste ha samma syntar installerade pÄ din mac för att du ska fÄ samma ljud som i din kompis PC men det Àr ju ganska sjÀlvklart. Jag skulle nog exportera midifilerna och ta in dem i logic separat. Om ni vill sÄ kan ni lÀgga en midinot i början av projektet, dÀrifrÄn ni bouncar audiospÄren, sÄ börjar midifilerna pÄ samma stÀlle som audiofilerna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.