Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå alla! 🙂

Nu har polaren i stort sett blivit klar med sin skivinspelning som skett på hans PC med Cubase 5.

Alla projekt har sparats på hans audiodisk.

Jag (kommer snart få min MAC & Logic 9) ska då mixa denna platta.

Och då har jag några funderingar.

I början så var vi inne på att bounca ner alla spår i cubase med alla wav-filer med samma startpunkt och sen sedan importera rubbet i nytt projekt i Logic. Men för att exportera/bounca ner det så krävde det lite meck med att exportera filerna eftersom dom blev alla i stereo. Och då fick man göra en monoutgång i mastern. Och då fick man välja från vänster eller höger. Vilket i sig är skit samma. Två monospår är identiska.

MEN!!!

..så pratade jag med en annan kollega som sa att man kunde köra OMF EXPORT!

Och då undrar jag lite hur det fungerar. Och OM???...det fungerar?

Nu sitter jag inte vid polarens dator och har ingen koll på vad som händer i cubase.

Men vad jag vill minnas är att i exportrutan så fanns det två olika rutor att bocka för. Två rutor för två olika versioner av OMF EXPORT.

Minns inte exakt men det var typ version 1.2 och 1.4 eller nåt liknande?

Vilken ska man välja där så att Logic kan läsa det?

Sen vet jag att det fanns en hel del annat som man kunde bocka för så som typ pannoreringar och region osv...

Det enda jag vill att ddet ska vara är oprocessat monospår som LIGGER PÅ RÄTT PLATS trots att det kanske är en takt mungiga i en låt som är 10 min lång. Just för att slippa detta med bounce från takt ett till låtens slut. 😉

Om detta skulle funka. Att Cubase sparar informationen vart alla wavspår ska ligga i arrange så att Logic kan läsa det och lägga filerna på rätt plats så vore det ju grymt!

Nästa fråga:

Om detta ovan skulle funka...

Då undrar jag.

Om vi sparar alla projekt i polarens PC som OMF i på hans audiodisk.

Kan man då ta polarens hårddisk fysiskt och ta med den hem till min mac och installera den och öppna OMF-filerna där och få med allt?

Sen bara "spara som" nytt, där man sparar det nya "save as" på min hårdisk.

Mac kan ju läsa PC-formaterade diskar, så ddet borde ju gå?

Sista.Polaren har ju lagt en del midispår. Vad är bäst där? Vill föra över midispåren till macen.

Borde ju följa med OMF!

Hoppas ni kunde förstå detta? Och det vore ju guld om det gick. Slippa bounca ner allt!

MYCKET Tacksam för hjälp och svar! 🙂

Mvh// Mr Pink 😄

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat

Jag har inte enbart bra erfarenheter av omf. Nu vet jag att det inte är svar på din fråga, men i slutändan upplever jag det som smidigast att dra ut wav-filer för varje spår och därefter flytta projektet.

Det finns även program för att konvertera mellan olika inspelningsprogram, som SSL Pro-Convert, men även där finns begränsningar som kan ta längre tid att ta sig förbi än att exportera kanal för kanal.

Mina fem,

.björn.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har använt OMF i filmsammanhang. För mig funkade det oftast.

Funkade bra mellan Avid, Akai och Fairlight, på hedenhöstid mao.

Senare så försökte jag använda Cubase/Nuendo och skicka till PT... nej.... nej....

Men det kanske funkar nu, men inga av mina kamrater använder OMF för musik så jag antar att det fortfarande är skakigt hos vissa DAWs.

Jag tycker att man får ta sig tid att exportera ut projekten rätt, dom kanaler som skall vara mono får man exportera som mono, det lönar sig när man väl skall mixa.

Och Cubase måste väl ha blivit bättre på export 2010 än det var för några år sedan?

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Vete fan, det funkade mellan dom flesta grejerna utom just Steinbergs prylar så för mig kändes det som om det var nåt knas med Steinbergsgrejer.

Men jag kan ha fel, det är ett tag sedan.

Postat

Jag är inte heller ett fan av OMF. Jag har två tips till dig för att bounca spåren till audio fotare.

Alternativ 1:

Alla monospår kan du bounca två och två om du panorerar det ena helt till vänster och det andra helt till höger och väljer split stereo som outout. Då får du ut tcå kanaler på en mixdown.

Alternativ 2:

Skicka alla kanaler till en egen buss, stereo eller mono beroende på ljudkällan. Skapa lika många nya kanaler som hämtar sin input från respwktive buss. Ställ alla kanaler i rec och spela in. Då spelar du in alla kanaler på en gång men det går inte att göra i realtid. Dina spår blir mono eller stereo beroende på vad du skapar för nya audiospår och bussar och alla spår börjar garanterat på samma ställe.

Mac kan läsa diskar som är formaterade till NTSF och en mac kan både läsa och skriva till Fat 32 diskar så om ni vill testa OMF alternativet så ska det fungera att göra så som du skriver.

Om OMF fungerar som det är tänkt så kommer midifilerna följa med. Du måste ha samma syntar installerade på din mac för att du ska få samma ljud som i din kompis PC men det är ju ganska självklart. Jag skulle nog exportera midifilerna och ta in dem i logic separat. Om ni vill så kan ni lägga en midinot i början av projektet, därifrån ni bouncar audiospåren, så börjar midifilerna på samma ställe som audiofilerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.