Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 september 2010 Postat 13 september 2010 (redigerat) Nej, jag överdriver faktiskt inte men jag menar givetvis att rummet (betongväggar) i fråga är helt obehandlat (eller felbehandlat) i det ena fallet och väldigt bra behandlat i det andra. Du överdriver fortfarande eftersom det med en bra högtalare ändå inte kommer låta skit speciellt inte jämfört med en skithögtalare i ett "väldigt bra behandlat rum".... Sen verkar du tro att alla högtalare låter kanon i behandlade rum men även akustikbehandlade rum har akustikproblem som man inte kan åtgärda till fullo även i studios som kostat x-antal mijoner.... Redigerat 13 september 2010 av Glaskatten
AnthonyS Postat 13 september 2010 Postat 13 september 2010 Nej, jag överdriver faktiskt inte men jag menar givetvis att rummet (betongväggar) i fråga är helt obehandlat (eller felbehandlat) i det ena fallet och väldigt bra behandlat i det andra. I detta fall tror jag de flesta skulle göra samma val som jag (även om de kanske inte vet om det än 😉). Jag blåser givetvis hellre på med en skräpanläggning i ett behandlat rum än med en kanonanläggning i ett betongrum med kala väggar; det senare kan ju kosta mig både hörsel och förstånd. Där håller jag givetvis med dig. Men det är väl extremer som är ganska irrelevanta?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 september 2010 Postat 13 september 2010 Jag blåser givetvis hellre på med en skräpanläggning i ett behandlat rum än med en kanonanläggning i ett betongrum med kala väggar; det senare kan ju kosta mig både hörsel och förstånd. Låter rummet inget vidare så spelar man ju antagligen inte så högt.....
AnthonyS Postat 13 september 2010 Postat 13 september 2010 Låter rummet inget vidare så spelar man ju antagligen inte så högt..... Snälla...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 september 2010 Postat 13 september 2010 Snälla... Vad menar du? Tror du också att volymen man spelar på inte spelar någon roll....
AnthonyS Postat 13 september 2010 Postat 13 september 2010 Vad menar du? Tror du också att volymen man spelar på inte spelar någon roll.... Nej. Läs tidigare inlägg. Jag tycker att det i följande mening: "Jag blåser givetvis hellre på med en skräpanläggning i ett behandlat rum än med en kanonanläggning i ett betongrum med kala väggar; det senare kan ju kosta mig både hörsel och förstånd." framgår ganska tydligt att jag aldrig skulle spela högt i ett kalt betongrum. Det är ju självklart att man låter bli; det skulle ju göra ont i öronen. Då tycker jag ditt svar var fullständigt onödigt. (Precis som det här inlägget lär visa sig ha varit...) Grejen är att jag är övertygad om att du sitter inne med en hel massa nyttig kunskap som skulle kunna komma många forummedlemmar till stor nytta. Det märks i många trådar där du figurerar. Det är verkligen genuint synd att det så ofta blir långa ohövliga diskussioner istället. Ta det inte personligt när folk inte tycker som du, behåll istället det goda humöret och försök BERIKA den andra sidan med just DIN KUNSKAP istället!
Demonproducenten Postat 14 september 2010 Postat 14 september 2010 Jag skulle mycket hellre sitta i ett akustiskt bra rum med t ex Rokit 5 G2 (ca. 3000 kr /paret) än ett dåligt rum med dyra ATC (minst 60000 kr/paret). Sätt vilken högtalare som helst i ett dåligt rum och det kommer att låta skit. mm fin jämförelse varför säger du inte att du sitter i ett akustiskt bra rum med dåliga högtalare? det kommer låta skit det också 🙂 jag skulle välja tvärtom har du bra lyssning, sitt nära, låg volym - rummet påverkar mycket mindre vad gör du med dålig lyssning? högtalarnas påverkan kan du aldrig komma förbi eller hur och som vanligt får man väl tillägga att man inte härmed på nåt sätt påstår att akustibehandling är överflödigt eller inte gör nytta - tvärtom
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.