Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har läst 200 000 liknande trådar i detta ämne men jag har fortfarande inte riktigt kommit fram till något.

Jag ska ha ett par nya högtalare/monitorer till mitt rum. Jag vill lägga cirka 3000-5000 kronor, och i dagsläget står det mellan:

Yamaha HS80

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

eller

KRK RP8 ROKIT

http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2.htm

Eller har ni något annat tips i samma prisklass?

Jag har förstått att dessa är två bra monitorer. Men jag producerar inte själv något (förutom någon edit då och då men då använder jag nästan bara mina lurar). Jag ska använda högtalarna på mitt rum för att ha när jag spelar in mina DJ-mixar och lyssnar på musik. Är det då vettigt att köpa sådana monitorer eller bör jag köpa någon annan typ av högtalare?

En annan sak jag undrar över är hur mycket tryck det är i "8" woofern" i dessa högtalare? Får jag någon bas över huvud taget utan en extra baslåda?

(Jag har faktiskt gjort lite research och var inne i stan och lyssnade runt idag, kom dock inte fram till något av större vikt)

Tacksam för alla svar!

Mvh

Kasper

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Om du "läst 200 000 liknande trådar" och dessutom varit och lyssnat så tror jag inte någon kommer att kunna ge dig någon ytterligare information utöver vad de själva tycker är bra (d v s vad de har ... 😛 ).

Ang. bas:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78824&view=findpost&p=1125210

Redigerat av Gilbert
Postat

Mellan 3 och 5 tusen är en svår prisklass. Det ör så mycket annat som stör ut ljudet som man måste tänka på. Ta tex bara akustiken i rummet och placeringen av högtalarna. Jag har ett par in Ear för två och ett halvt tusen, Jag tror att jag måste upp bra många tusenlappar för att få ett så mycket bättre resultat så det är värt besväret.

kolin

Postat

3-5000 ?? Skulle satsa på begagnat för dom pengarna - får mera ljud för satsad krona...

Vad det gäller 8" bas, så är det så att ju större bas i ett 2-vägssystem, desto svårare delning till diskant..

Det paradoxala eju att ju fler element, ju större problem med fasfel..

Märk väl att man måste betala bra för att eliminera problemen i större grad, alltså köp bättre begagnade för mera välljud..

Postat (redigerat)

Herregud människa! Har du läst så många trådar så vet du redan att t.ex akustiken i ditt rum är det viktigaste.. Sen vet du också att du måste lyssna på högtalarna och själv avgöra att dom passar dig.. För det har du ju läst i alla trådar etc..

Så jag undrar bara, vad var din fråga nu igen???

Redigerat av hegobald
Postat

Ska du bara lyssna lite på musik på kammaren, och trixa lite med DJ utrustningen så spelar det nog ingen större roll vilka du tar, förutsatt att du trivs med dem. Ett par 8-tummare orkar bas ganska bra. Lägstalägsta klubb-basen kanske blir lite svår, men där nere så är det ändå ingen ide att rota runt om du inte har ett riktigt bra rum (vilket jag antar att du inte har). Själv är jag inte så förtjust i KRK:arna, Yamaha har jag inte testat, men skit samma egentligen vad jag tycker. Standardförslaget är, ta med ipoden eller liknande och några låtar som du vet hur de ska låta (dvs du har hört dem många gånger, gärna på olika högtalare etc, och har lyssnat in dig på ljudbilden) till valfri musikaffär och testa. Låter det som det ska så är det väl bra. Låter det som det ska, men du hör dessutom nya detaljer så är det ännu bättre.

Postat

för att kommentera dom två, krkerna har en ganska hypad bas, speciellt om du sitter i ett obehandlat rum, och ja rummet är alltid viktigare än högtalarna men många av oss kan inte behandla som man skulle kunna vilja... Iallafall, krkarna är säkert skit bra i ett behandlat rum, annars verkligen inte.

Postat (redigerat)

Detta med behandlade rum....hur många av oss/er har fullt akustikbehandlade lyssningsmöjligheter...och jag menar FULLT. Inte en matta extra och ett Helmholz-expriment i ett av hörnen. Vad tror ni det kostar att göra detta fullt ut....professionellt? FÖR MYCKET

Faktum är nog att de flesta av oss sitter i en halvpissig lyssningsmiljö. Så låt oss i stället prata om hur hans DJ-mixar ska låta hyfsat hemma hos honom.

Jag tror att en sub på 10-12 tum kan hjälpa till att få känsla för hur det låter/kan låta med större system.

"Fixa akustiken, ta in en SAE-snubbe, "behandla" rummet för ett par hundra papp, sen kan vi snacka monitorer"

nä fy fan

Redigerat av mickestrang
Postat

Detta med behandlade rum....hur många av oss/er har fullt akustikbehandlade lyssningsmöjligheter...och jag menar FULLT. Inte en matta extra och ett Helmholz-expriment i ett av hörnen. Vad tror ni det kostar att göra detta fullt ut....professionellt? FÖR MYCKET

Faktum är nog att de flesta av oss sitter i en halvpissig lyssningsmiljö. Så låt oss i stället prata om hur hans DJ-mixar ska låta hyfsat hemma hos honom.

Jag tror att en sub på 10-12 tum kan hjälpa till att få känsla för hur det låter/kan låta med större system.

"Fixa akustiken, ta in en SAE-snubbe, "behandla" rummet för ett par hundra papp, sen kan vi snacka monitorer"

nä fy fan

Ett av de mindre intelligenta inlägg jag läst på länge.

Att akustikbehandla behöver inte kosta mycket. Om man forskar och bygger lite själv så kommer det troligtvis att kosta mindre än ett par monitorer i lägre mellanklass och vad tror du gör störst skillnad?

Att bara hip som happ rekommendera någon att köpa en sub utan att veta någonting om lyssningen är direkt regelvidrigt då detta kan vara totalt bortkastade pengar i många fall!

Jag vet inte vad som är värst; att läsa detta inlägg eller att efter detta se att ingen säger ifrån …

Postat

ja de är exakt därför att stoppa in en stor sub är fantastiskt dumt! bättre att ha små monitorer UTAN hypad bas och sen kolla bas i hörlurar!

Instämmer!

MEN sedan pushas det också för nödvändigheten av perfekt akustikbehandling lite väl hårt ibland. Det måste inte vara perfekt för att fungera ok i en hemstudio - och det GÖR stor skillnad mellan olika monitorer även om man inte har behandlat rummet nämnvärt (även om skillnaderna blir ännu tydligare när det är behandlat). Om man inte spelar för högt, så är det inte heller säkert att man drabbas särskilt hårt av resonansfrekvenserna i rummet, utan det kan räcka med enklare behandling, utan krav på avstämda basfällor.

Självklart är det alltid bäst att göra allting rätt och det är absolut inte fel att påpeka vad som ÄR rätt (korrekta kunskaper är ju aldrig fel att ha) - men vissa diskussioner går lite överstyr när det glöms bort att det faktiskt handlar om ett hem som helst fortfarande ska gå att använda som bostad trots att man har en liten hemstudio där - och det är kanske inte alla som har tid eller lust att bygga avstämda basfällor, utan vill klara sig så bra som möjligt på enklare sätt och bara skapa musik hellre än att snickra, så jag förstår Mickastrangs invändning mot den sortens diskussion...

Postat

ja de är exakt därför att stoppa in en stor sub är fantastiskt dumt! bättre att ha små monitorer UTAN hypad bas och sen kolla bas i hörlurar!

Hm. Kan det vara så fel? Man får ju vara försiktig med volymen på subben. Och jag skrev aldrig att den skulle vara stor heller! Och inte hypad, vad betyder det att en bas är hypad? Och det är fler än jag som gillar sub. Har man en sub kan man slå av den och mixa utan, eller kolla basen i lurar, eller mixa med subben påslagen på varlig volym. Har man ingen sub kan man inte testa att mixa med sub. 😕

Sen så tyckte jag det lät väldigt märkligt att KRK skulle vara kanonbra i ett rätt ak-behandlat rum, men mkt dåliga i ett vanligt rum? Förklara gärna hur det kommer sig.

Postat (redigerat)

Om man inte spelar för högt, så är det inte heller säkert att man drabbas särskilt hårt av resonansfrekvenserna i rummet, utan det kan räcka med enklare behandling, utan krav på avstämda basfällor.

?

Akustiken i ett rum beter sig exakt likadant oavsett hur starkt man spelar (relativt direktljudsvolym givetvis).

Hm... ok; stämmer om man håller sig under ca 150 dB iallafall. Efter denna nivå så kan porösa absorbenter bete sig lite olika då man nått den icke linjära delen av skalan för absorptionskoefficienter och dylikt men detta är nog lite överkurs samt irrelevant.

Redigerat av Gilbert
Postat

Instämmer!

MEN sedan pushas det också för nödvändigheten av perfekt akustikbehandling lite väl hårt ibland.

Ja, om lägenhet (då det givetvis inte går att göra så mycket). Nej om studiolokal.

Samtidigt kan man ju undra hur mycket pengar man ska lägga på ett par monitorer då rummet kanske har en frekvensgång på +/- 20 dB ... Försök hitta en högtalare som är så usel! 😉

Postat (redigerat)

?

Akustiken i ett rum beter sig exakt likadant oavsett hur starkt man spelar (relativt direktljudsvolym givetvis).

Hm... ok; stämmer om man håller sig under ca 150 dB iallafall. Efter denna nivå så kan porösa absorbenter bete sig lite olika då man nått den icke linjära delen av skalan för absorptionskoefficienter och dylikt men detta är nog lite överkust samt irrelevant.

Överkust lät bra. Själv blir jag helnervös om jag måste åka från havet till inlandshelvetet. En gång kustbo, alltid kustbo. Södra Bottenhavet heter mitt hav. Leta i kartboken. :rolleyes:

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Överkust lät bra. Själv blir jag helnervös om jag måste åka från havet till inlandshelvetet. En gång kustbo, alltid kustbo. Södra Bottenhavet heter mitt hav. Leta i kartboken. :rolleyes:

... rättat ... ! 😛

Postat

Ja, om lägenhet (då det givetvis inte går att göra så mycket). Nej om studiolokal.

Precis vad jag menade. En hemstudio brukar man ju liksom ha... i ett rum hemma i huset/lägenheten... 😉

Samtidigt kan man ju undra hur mycket pengar man ska lägga på ett par monitorer då rummet kanske har en frekvensgång på +/- 20 dB ... Försök hitta en högtalare som är så usel! 😉

Jag har använt olika högtalare i helkassa rum - och det är stor skillnad mellan dem och det går ändå lätt att avgöra vilken som är "bäst" trots att rummet är långt ifrån optimalt. Skruvar man upp för mycket, så får man tillbaks för mycket av rummets efterklang i förhållande till direktljudet - och då blir det däremot mindre kul... 😉

Den efterklangen kan man åtgärda med porösa absorbenter och med diffusorer - och i många fall räcker det när det inte handlar om proffsbyggen eller ambitiösa projektstudios.

Postat

Det jag menade med KRK:erna är jag att demade ett par krks i en studio först och sen hemma hos mig själv, i en vanlig student lya på 22 kvm. Krk lät skit bra i studion, här hemma var det bara bas fest. Och de vet jag har med mitt rum att göra men eftersom de är frontportade så skickar den ut mer bas där i en viss frekvens som min datorhörna absolut inte gillade så jag kunde inte höra något annat än bas.

Jag har inget emot sub alls, men problemet är att många, speciellt yngre har blivit bas fanatiker. Ett bra exempel är dessa sony hörlurar De heter iof extra bas men många idag säger wow dom låter skit bra medans egentligen så hör man BAAARAAAA bas. Och många faller i den fällan. En sub i ett dåligt rum kan äta upp resten av musiken på ett negativt sätt och då anser jag att de är bättre att få en "basfattigare" men mer sann helhets bild och sen avstämma med hörlurar.

Men ja, jag håller mickestrang i frågan, svaren på vissa trådar är bara, akustik behandla rummet. Och de är oftast sant, men jag skrev utifrån att inte ha ett behandlat rum, då, i min väldigt lilla erfarenhet men den jag har i alla fall, blir KRKs hypade i basen.

Postat

Skruvar man upp för mycket, så får man tillbaks för mycket av rummets efterklang i förhållande till direktljudet

Du får tillbaka exakt lika mycket av rummets efterklang i förhållande till direktljud oavsett vilken volym (under 150 dB ... som visade sig vara 160 dB, se länk nedan). Om du har en reflex som anländer tid x i amplitud -12 dB (i förhållande till direktljud givetvis) så kommer detta att ske oavsett volym. Reflexen kommer alltid att vara lika stark i förhållande till direktljud. Om detta inte vore fallet så skulle man alltid, oavsett mätning, vara tvungen att mäta upp och ange vid vilket ljudtryck mätningen gjordes! Detta är givetvis inte fallet (för de flesta mätningar, undantag är givetvis THD och liknande som beror på SPL).

http://books.google.se/books?id=EDnwlpOUqDoC&lpg=PR7&dq=Foundations%20of%20engineering%20acoustics%20147&pg=PA147#v=onepage&q&f=false

Postat

Du får tillbaka exakt lika mycket av rummets efterklang i förhållande till direktljud oavsett vilken volym (under 150 dB ... som visade sig vara 160 dB, se länk nedan). Om du har en reflex som anländer tid x i amplitud -12 dB (i förhållande till direktljud givetvis) så kommer detta att ske oavsett volym. Reflexen kommer alltid att vara lika stark i förhållande till direktljud. Om detta inte vore fallet så skulle man alltid, oavsett mätning, vara tvungen att mäta upp och ange vid vilket ljudtryck mätningen gjordes! Detta är givetvis inte fallet (för de flesta mätningar, undantag är givetvis THD och liknande som beror på SPL).

http://books.google.se/books?id=EDnwlpOUqDoC&lpg=PR7&dq=Foundations%20of%20engineering%20acoustics%20147&pg=PA147#v=onepage&q&f=false

Ok - då är det med andra ord fel på mina öron, eftersom jag hör skillnaden mellan olika monitorer även om rummet är kasst och eftersom jag upplever att efterklangens inverkan blir värre när man skruvar upp högre. 😆

Postat

Ok - då är det med andra ord fel på mina öron, eftersom jag hör skillnaden mellan olika monitorer även om rummet är kasst och eftersom jag upplever att efterklangens inverkan blir värre när man skruvar upp högre. 😆

Jag har inte sagt emot att man kan höra skillnad på olika monitorer i "dåliga rum". 😉

Gällande att du hör rummets efterklang tydligare om normal lyssningsnivå jämfört väldigt låg så är det inte mer komplicerat än att reflexer med väldigt låg amplitud helt enkelt hamnar under rummets brusgolv och därmed maskeras. Säkert inget fel på dina öron men om du tror att reflexers relativa nivå jämfört direktljud varierar med amplitud så kanske det är fel någon annanstans ... 😛😉

MVH Gilbert

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Verkar som om Gilbert inte är medveten om något så elementärt som att örons känslighet varierar beroende på frekvens & ljudnivå......

Postat

Verkar som om Gilbert inte är medveten om något så elementärt som att örons känslighet varierar beroende på frekvens & ljudnivå......

Om du tror att jag kommer att börja diskutera akustik med dig så får du tänka om. Jag provade det en gång men du klarade inte av det:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807

Postat

Jag jobbar för SR och uppskattar akustiken finns i våra musikstudios/kontrollrum. Det är rätt påkostade rum men ändå så är de inte optimalt behandlade då det skulle vara för dyrt. Stora fina studios på ca 100 kvm och kontrollrum på 20-30 kvm...ändå påstår de gamla rävarna...och jag instämmer i att det ändå finns saker att önska.

Så jag undrar ändå över detta tjat om akustikbehandling...jag tror inte de flesta fattar vad det innebär ärligt talat.

Varje gång någon ny snubbe frågar om det blir bra ljud med den eller den högtalaren...så ska någon "viktig" person påpeka att det är skit samma vilka högtalare han köper....måste ju akustikbehandla först. Menar ni då att han ska satsa 2000 kr på det?? 10000`? 50 spänn...Vad innebär akustikbehandlat. Jag kan ju som sagt slänga upp ett par basfällor-jag kan låta branschfolk mäta och bygga om min inspelningsyta för ett par mille?

Med ett par små högtalare kan jag inte höra djupbas, oavsett akustikbehandling!!!!

Med större högtalare kommer jag kunna höra djupare ned i registret, oavsett akustikbehandling!!!

Inte ens Doktor Snuggles skulle kunna påstå något annat.

Vad gäller min intelligens...jag har så jag klarar mig Gilbert

Jag mixar och jobbar en del hemma, utan så mycket som en tyglapp för att "akustikbehandla". Jag mixar och spelar in en hel del på jobbet. Vet du vad...båda funkar.

Postat

Blir det värre? Min erfarenhet efter att ha spelat live i stora helt akustiskt värdelösa lokaler är att det är tvärtom. På minivolym hör man ekandet nåt ini h-e, men soppar man på lite med ett bra PA får man bort en hel del av ekot. Det gäller ju att inte dra på så det blir olidligt. Men att tex inte micka ut trummor och gitarr alls, då sabbar rumsakustiken i ett vanligt folkets hus ljudet totalt.

Mer volym, mindre rum, borde vara lika till viss del både i stora hallar och små hemstudioskrubbar.

Postat

Blir det värre? Min erfarenhet efter att ha spelat live i stora helt akustiskt värdelösa lokaler är att det är tvärtom. På minivolym hör man ekandet nåt ini h-e, men soppar man på lite med ett bra PA får man bort en hel del av ekot. Det gäller ju att inte dra på så det blir olidligt. Men att tex inte micka ut trummor och gitarr alls, då sabbar rumsakustiken i ett vanligt folkets hus ljudet totalt.

Mer volym, mindre rum, borde vara lika till viss del både i stora hallar och små hemstudioskrubbar.

Jo samma erfarenhet har jag oxå som livetekniker, vad det gäller oönskade reflektioner men,

att jobba/mixa i en ljudbild hemmavid är inte direkt samma sak som att livemixa..

På nått sätt accepterar man, kanske omedvetet, att man inte kan nå samma detaljerad ljudbild live som i studion 😐

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du tror att jag kommer att börja diskutera akustik med dig så får du tänka om.

Gilbert skrev "Akustiken i ett rum beter sig exakt likadant oavsett hur starkt man spelar (relativt direktljudsvolym givetvis)."

Hahahahahahahhahaahahahhaaaaahahhhhahhhhhahahhhhhhhahahahahahhh!

Redigerat av Glaskatten
Postat

Gilbert skrev "Akustiken i ett rum beter sig exakt likadant oavsett hur starkt man spelar (relativt direktljudsvolym givetvis)."

Hahahahahahahhahaahahahhaaaaahahhhhahhhhhahahhhhhhhahahahahahhh!

Hahaha på dig själv. Läs en gång till!

Postat

Hej! Jag har läst 200 000 liknande trådar i detta ämne men jag har fortfarande inte riktigt kommit fram till något.

Jag ska ha ett par nya högtalare/monitorer till mitt rum. Jag vill lägga cirka 3000-5000 kronor, och i dagsläget står det mellan:

Yamaha HS80

http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

eller

KRK RP8 ROKIT

http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2.htm

Eller har ni något annat tips i samma prisklass?

Jag har förstått att dessa är två bra monitorer. Men jag producerar inte själv något (förutom någon edit då och då men då använder jag nästan bara mina lurar). Jag ska använda högtalarna på mitt rum för att ha när jag spelar in mina DJ-mixar och lyssnar på musik. Är det då vettigt att köpa sådana monitorer eller bör jag köpa någon annan typ av högtalare?

En annan sak jag undrar över är hur mycket tryck det är i "8" woofern" i dessa högtalare? Får jag någon bas över huvud taget utan en extra baslåda?

(Jag har faktiskt gjort lite research och var inne i stan och lyssnade runt idag, kom dock inte fram till något av större vikt)

Tacksam för alla svar!

Mvh

Kasper

Men varför int eprova KRK Rokit.. har olika modeller. Kör med Rokit 5.. låter suveränt. ligger i den prisklass =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.