Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

igår var vi i studio och fick ner trummor till 14 låtar och trummorna är även inspelade på 14 kanaler. nu ska jag föra in alla spår (som är inspelade i protools) till varsitt cubaseprojekt för varje låt.

jag använder "dra och släpp" in i cubase så att det bildas ett spår med samma namn som ljudfilen.

efter att ha rattat lite på den första låten ville jag spara alla mixerinställningar för att kunna använda dom på nästa låt. jag trodde att jag i ett tomt projekt kunde ladda min mixer-inställningsfil så att alla kanaler kommer upp med ev. inserts, eq, bussningar osv. men jag fick ett felmeddelande om att jag inte kan ladda in mixerinställningar på inputkanalen. jag andvände kommandot "save all mixer settings".

därför drog jag in filerna en och en igen så att antalet spår och ordningen på dom stämmer helt med föregående låt. då lyckades jag få panorering, eq och volymer men inga bussar.

jag tänkte att cubase alltså inte skapar några kanaler av sig självt så jag skapade 5 st gruppkanaler (vilket jag hade i den förra kanalen) och hoppades att när jag laddar inställningnarna på nytt så hamnar alla bussningar och inserteffekter, som jag hade lagt på gruppkanalerna, rätt men icke.....återigen får jag ngt felmeddelande om att jag inte kan ladda gruppkanaler till kanalen "sångslask" som är den sista enskilda kanalen.

vad gör jag för fel? går det att ladda in ett projekt och kopiera ALLA inställningar från ett annat

behöver verkligen hjälp innan jag fortsätter

tack

petri

Annons
Postat

Kan du inte bara tömma sequencern och spara projektet med ett annat namn? Sen öppna och lägga in spår på den färdiginställda mallen eller missuppfattar jag dig?

Postat

i princip kan man nog göra det....jag kom på att jag kunde spara som en "template" men jag missade först att radera spåren först så jag raderade och gjorde om templaten. grejen är bara att ljudfilerna från låt nr 1 då även finns i poolen på låt nr 2 osv. jag vet inte om det gör så mkt men är orolig för att om jag rensar i poolen så vet jag inte om cubase tar bort just dom filerna som inte används i projektet så att dom försvinner även från låt 1....flåt om jag är otydlig.

grejen är bara att senare när projekten växer med fler spår vill jag gärna kunna kopiera inställningar mellan låtarna och då kommer inte template-modellen att fungera

Postat

Kan du inte bara tömma sequencern och spara projektet med ett annat namn? Sen öppna och lägga in spår på den färdiginställda mallen eller missuppfattar jag dig?

Låter smartare. radera alla events och regioner, och kör en save as med ett nytt namn

Postat (redigerat)

Du kan spara och öppna presets på varje kanal i Cubase 5. Presets finns högst upp på insert menyn på varje kanal. Dessutom kan man göra mallar. Jag har personligen presets till varje band jag spelar in (inkl mina projekt). Så får man liknande ljud på låtarna i albumet. Dessutom så är det skönt när man ska göra en slask att kunna slänga på mina presets för att det ska låta ok på 3 sekunder.

Redigerat av hwasser
Postat

Tja Mannen!

Alla kanaler måste ligga i exakt samma ordning ink gruppspår, fxspår och allt. extra kanaler får du lägga på slutet.

Även om det inte finns tex tambourine i låt 2 får du skapa ett spökspår på rätt plats.

Det enklaste är att skapa en template av det första projektet efter att ha raderat alla events och automatiseringar. ( Glöm inte att spara innan du raderar allt och inte spara över orginalet )

Skapa ett nytt projekt med ditt sparade template.

Nu kommer ju iofs mixerinställningarna och alla inserts med i templaten men poängen är att alla spår nu ligger lika som i projekt 1.

Dra nu in dina filer på rätt spår. Finns övriga spår lägg dem efter de befintliga. Allstå verkligen sist efter allt.

Nu kan du mixa klart proj 1 och sen ladda in mixerinställnigarna i proj 2.

Hajjar du?

Mvh Doktorn

• 3 veckor senare...
Postat

Tja Mannen!

Alla kanaler måste ligga i exakt samma ordning ink gruppspår, fxspår och allt. extra kanaler får du lägga på slutet.

Även om det inte finns tex tambourine i låt 2 får du skapa ett spökspår på rätt plats.

Det enklaste är att skapa en template av det första projektet efter att ha raderat alla events och automatiseringar. ( Glöm inte att spara innan du raderar allt och inte spara över orginalet )

Skapa ett nytt projekt med ditt sparade template.

Nu kommer ju iofs mixerinställningarna och alla inserts med i templaten men poängen är att alla spår nu ligger lika som i projekt 1.

Dra nu in dina filer på rätt spår. Finns övriga spår lägg dem efter de befintliga. Allstå verkligen sist efter allt.

Nu kan du mixa klart proj 1 och sen ladda in mixerinställnigarna i proj 2.

Hajjar du?

Mvh Doktorn

Tack för era svar!

Jag behöver dock fortfarande lite hjälp med tankearbetet vilket jag hoppas kan hjälpa ngn annan också 

Såhär ser det ut:

- Vi har spelat in trummor på 14 låtar + slasksång, slaskbas och slaskgitarr i en studio för att sedan fortsätta övriga inspelningar i min hemstudio.

- På 5 av låtarna har vi hittills lagt bas. På några låtar har vi lagt 2 typer av basar för att kunna välja senare. På ngn enstaka låt förekommer även lite oktavbas på ngt ställe.

- En låt har vi gjort helt färdig och på denna förekommer 2 st. huvudgitarrer uppdelade på vardera 3 spår: en distad signal, en lite renare signal som blandas med den distade för definition samt en ren linesignal för att ha möjlighet till re-amping eller att byta ljud på förstärkarpluggen efteråt. Sen tillkommer ytterligare 3-4 spår med gitarrer för div. fills. Har på denna lagt c:a 20 spår med sång som är bussad till olika gruppkanaler såsom lead, dub, mina körer, basistens körer, ooh-körer och liknande.

När vi lade bas på den första låten skapade jag ett trackpreset som jag har laddat in på övriga låtar och då skapas 4 spår för inspelning av bas med adekvata namn på spåren. Dock övergår det mitt förstånd varför inte kanalernas ingångar sparas med ett trackpreset. Inte heller går det att markera multipla kanaler, hålla in shift och klicka på en ingång (vilket ju går med utgångarna) utan varje kanal måste ställas in ”manuellt” vilket är rätt trist när man t.ex. skapar 20 kanaler för körer. VARFÖR??????

Under inspelningens gång kommer man ju på olika pålägg för olika låtar. Eftersom vi är ett rockband lär inte skillnaderna mellan låtarna vara SÅÅÅ stora men ändå tillräckligt för att det ska vara rätt jobbigt att tänka ut alla eventualiteter i förväg och skulle jag bara använda den låten som är klar som template så kommer det inte att funka för alla låtar.

Om man ser till Dr.Hans metod ovan, tror ni det är värt att försöka fundera ut precis vad som kan förekomma på alla olika låtar och ta i ganska mkt extra, t.ex. skapa 16 körspår till trummisen bara för att kanske en enda låt av alla 14 vill ha väldigt slicka tjocka körer, skapa ett antal för div slagverk så att man så att säga får en template som är förberedd för det mesta?

Nackdelen med det lär vara att antalet ”spökspår” gör projektet ganska oöverskådligt även om man kan gömma undan saker i ”folders” i projektfönstret.

När det gäller kopiering av mixerinställningar, kommer namnen på spåren att spela ngn roll eller bara antalet? T.ex. vad gäller gitarrer, ska jag skapa ”huvudgitarr 1-4”, sologitarr, whawha-gitarr, ren gitarr, chugga-chugga-gitarr, fx-gitarr eller bara ett antal spår benämnda gitarr 1-20 och sedan namnge i varje enskild låt?

Det finns troligen inte några enkla lösningar på detta problem och det kan vara klokt att tänka över jämförelsen om jag skulle göra samma sak med en helt analog setup men jag vill gärna lyssna in era synpunkter med för- och nackdelar innan jag fortsätter med inspelningen på övriga låtar.

Tack/ Petri

Postat

Tja!

Hinner inte läsa igenom hela alltet nu.

För att välja in på flera spår samtidigt: Markera spåren. Tryck shift+allt och välj ingång så skall de andra hänga på.

Iallafall i Cubase 5.5.1 i mixern.

Spårnamn spelar ingen roll. Kanalernas placering måste dock vara identiska.

Ja jag skulle använda spökkanaler.

Tror jag förklarade arbetsflödet i första inlägget.

Jag förstår att du vill ha en genväg utan att ha kanalerna lika, men det går inte.

Så antingen se till att kanalerna ligger lika eller spara presets för varje track.

Postat

jag hittade några trådar om detta:

http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/269788-doing-multiple-track-projects.html

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?p=678129&sid=796394d326efff4e4649940e4ad0627c

http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/470443-setting-up-your-daw-album-session-whats-your-method.html

om jag skulle lägga upp alla låtar i ett långt projekt så skulle jag hela tiden köra med "save all mixersettings" för varje låt och det skulle vara lätt att växla mellan en inställningar använda på andra låtar.

men det leder mig till ytterligare två frågor:

1. kommer antalet audiofiler som i så fall växer enormt att påverka belastningen eller läses dom bara direkt från disk så att det inte spelar ngn roll om jag har 1 eller 30 låtar i samma projekt?

2. kommer det rena antalet kanaler (förutsatt att jag stänger av effkter på dom som inte används för tillfället i resp. låt) att påverka belastningen. (om jag väljer att köra modellen med en template som ska funka för alla låtar kommer jag ju få ett gäng med tomma kanaler)

om svaret är ja på ovanstående frågor så gissar jag att påverkan är liten men jag vet oxå att jag kommer att ligga på gränsen för vad min dator klarar så då kanske det är dumt att belasta ytterligare.

Postat

Tack o bock DrHans!

Sitter nu och försöker skapa min ultimata template o försöker få med alla pålägg som tänkas kan och lägga alla kanaler i en bra ordning. Det slog mig just att det kanske går att göra så att om mina 80 första kanaler (ja...jag vet att det inte blir bättre musik för det 😉) alltid ser likadana ut och allt grundljud sitter där kan jag ju markera bara just dom kanalerna i mixern och spara inställningar och klistra in som en utgångspunkt för nästa låt där kanske kanal 80-90 innehåller ngt annat. Så slipper jag channel type mismatch.....förhoppningsvis 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.