debatt Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Tänkte ge bort en extern hårddisk för säkerhetslagring i present. Vet att vb har PC med Win XP f.n. men kommer att byta till Mac vid årsskiftet antagligen. Hur gör man om man vill fortsätta köra med den köpta externa hårddisken till Mac sedan. Det är ju ett annat operativsystem... Kommer Macen att kunna fatta vad som finns på den externa hårddisken och ta in det till sig? 😕
Freddy Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Om du formaterar hårddisken i FAT32 så fungerar den på både mac och PC. Dock är det en begränsning med FAT32, du kommer inte kunna lagra enskilda filer på den som är större än 4GB.
debatt Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 Ok, tack Freddy, jag tror han har åtminstone några videos från gig som är lite störe än 4 GB. NTFS har han säkert på sin första externa hårddisk, (liksom jag själv har NTFS på mina tre hdds). Slutsatsen är alltså, att om man har hårddisk med NTFS, så kan inte en Mac förstå vad som finns på hårddisken och ta in det om man går över till att skaffa Mac? Jag har ju också samma tankar inför min nästa dator... Egentligen måste man ju då ha en av varje, minst... En Mac och en PC alltjämt. 😮
Glaskatten (oregistrerad) Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Slutsatsen är alltså, att om man har hårddisk med NTFS, så kan inte en Mac förstå vad som finns på hårddisken och ta in det om man går över till att skaffa Mac? Fel slutsats....
debatt Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 Om du formaterar hårddisken i FAT32 så fungerar den på både mac och PC. Ok, så med NTFS är det helkört alltså.
Freddy Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Ok, så med NTFS är det helkört alltså. Det finns programvara för mac som hjälper dig att även läsa innehållet på en NTFS-disk. Men annars är det kört ja, det är MS-påhitt det där vettu 🙂
debatt Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 (redigerat) Det ante mig, Bill och Bull... Vad heter och kostar den programvaran? Om man har den programvaran, kan man även skriva till just denna externa NTFS-formaterade hårddisken från Mac-en? Om man har en extern "PC"-hdd, NTFS och lyckas föra över allt från den till Mac-en, kan man sedan formatera om den externa hårddisken från NTFS till Macs filsystem... och föra över alla de filerna som nu hamnat i Macen under OSX, tillbaka till den externa hårddisken igen? 😲 Redigerat 9 september 2010 av debatt
Glaskatten (oregistrerad) Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 (redigerat) Det finns programvara för mac som hjälper dig att även läsa innehållet på en NTFS-disk. Men annars är det kört ja, det är MS-påhitt det där vettu 🙂 Nej nej nej OS X läser NTFS utan problem men skriver inte till NTFS diskar, om man inte använder sig av ett program som http://www.macupdate.com/info.php/id/26288/ntfs-for-mac-os-x Redigerat 9 september 2010 av Glaskatten
debatt Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 (redigerat) Vi skrev samtidigt där katten. Vad jag förstår så kan det vara nemas problemas egentligen då och programvaran är.... gratis?! Kan man formatera om en extern hårddisk, från NTFS som han nog väljer just f.n., till Macs filsystem, då den senare används till Macen och inte till Pcn? 😕 Redigerat 9 september 2010 av debatt
Glaskatten (oregistrerad) Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Vi skrev samtidigt där katten. Vad jag förstår så kan det vara nemas problemas egentligen då och programvaran är.... gratis?! Kan man formatera om en extern hårddisk, från NTFS som han nog väljer just f.n., till Macs filsystem, då den senare används till Macen och inte till Pcn? 😕 Ja du kan formatera om hårdisken till att passa OS X Vad gäller programmet så kostar det men du behöver alltså programmet bara för att skriva till NTFS, läser NTFS gör OS X alltså redan....
Linus Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Kopiera innehållet på den externa hårddisken till Macens interna hårddisk. När du testat att filerna kopierades felfritt, så kan du formatera om den externa hårddisken i Mac-format. Som jag skrev för några månader sedan... Mac OS X läser NTFS-hårddiskar utan problem' date=' men utan extraprogram går det inte att [i']skriva[/i] till NTFS-hårddiskar. Dvs. du kan komma åt grejer från din hårddisk om du kopplar den till Macen, men vill du spara nya filer på den måste du installera stöd för NTFS. NTFS-3G är gratis. Det går genom FUSE så är går inte lika snabbt att läsa/skriva hårddisken som om det varit ett "direkt" stöd för filsystemet. Men som sagt, gratis är gott. Paragon NTFS for Mac kostar pengar, men är snabbt och stabilt och ger fullt NTFS-stöd på Macen.
debatt Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 (redigerat) Ja, den gamla tråden skapad av Wah-wah gällde ju valet mellan filsystemen FAT32 kontra NTFS och jag hakade på med en fråga om valet av formatering av en ny extern hdd inom Windowsmiljön, som jag hade köpt. Det kommer jag ihåg. Kom inte ihåg att den ramlade in på Mac. Paragon 160 kr, vad är det? Nästan gratis ju. Tack igen! 🙂 Redigerat 9 september 2010 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.