Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. ja håller för tillfället på med musikproduktion på min allround-dator med FL Studio. de funkar skitbra me mina virtuella instrument, men ja har på senare tid även börjat spela in riktiga instrument i ökad skala och där känner ja att FL inte riktigt räcker till.

jag funderar även på att skaffa en dedikerad musikdator och funderar på på en Mac, tänkte då även byta inspelningsprogram och fastnade för Logic eftersom de smälter in så snyggt i Macens övriga grafiska stil.

Så vilka fördelar och nackdelar finns det i detta byte?

Jag använder mycket VSTi instrument (alla är Mac kompatibla.) spelar in med en MIDI keyboard, men ritar även i noter manuellt i pianorullen.

Jag triggar EZdrummer från ett Yamaha DTexplorer set.

ja spelar mestadels in instrument ett i taget, max två spår åt gången om man räknar med sång samtidigt.

Mixern tycker ja heller inte om i FL Studio.

så hur e den jämfört?

Annons
Postat

Hej. ja håller för tillfället på med musikproduktion på min allround-dator med FL Studio. de funkar skitbra me mina virtuella instrument, men ja har på senare tid även börjat spela in riktiga instrument i ökad skala och där känner ja att FL inte riktigt räcker till.

jag funderar även på att skaffa en dedikerad musikdator och funderar på på en Mac, tänkte då även byta inspelningsprogram och fastnade för Logic eftersom de smälter in så snyggt i Macens övriga grafiska stil.

Så vilka fördelar och nackdelar finns det i detta byte?

Jag använder mycket VSTi instrument (alla är Mac kompatibla.) spelar in med en MIDI keyboard, men ritar även i noter manuellt i pianorullen.

Jag triggar EZdrummer från ett Yamaha DTexplorer set.

ja spelar mestadels in instrument ett i taget, max två spår åt gången om man räknar med sång samtidigt.

Mixern tycker ja heller inte om i FL Studio.

så hur e den jämfört?

Tänk på att kolla om dina instrument finns som AU också. Att de fungerar på en mac betyder inte att de fungerar i logic. AU står för Audio Unit och är samma sak som VST är för FL Studio eller Cubase. Om instrumenten fungerar för mac så är de nästan alltid AU kompatibla men inte alltid så kolla det innan du går och köper en dator och logic. Annars tycker jag det låter som ett bra steg för dig att ta, om du inte trivs helt i FL Studio så ska du inte jobba i FL Studio. Jag vill dock rekomendera dig att du testar logic, om du har möjlighet, innan du köper det så du inte hamnar i samma sitts igen.

Postat (redigerat)

aa. ja tänkte testa Logic först, men eftersom ja inte har tillgång till en Mac, o inte känner nån som använder de, så va min enda möjlighet att köra in Hackintosh på min pc, men ja inte fick ordning på ljudet, o då kan man ju naturligtvis inte köra nån DAW. Ska kolla hur de ligger till me mina pluggar.

Visserligen e de bara EZDrummer, Spectrasonic Trilogy, Absynth, Guitarrig och RealGuitar som ja inte vill bli av med, annars e de mesta annat ja använder gratispluggar som ja kan byta ut om de skulle behövas. alla mina VST effekter är också gratis, men ja kan tänka mej att Logics native effekter låter mycket bättre än va FL's eller några gratispluggar gör. eller har ja fel?

Redigerat av Inspirement

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.