Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag har ett problem. Jag fÄr basen att slÄ över pÄ vissa gitarrpartier. Detta Àr klassiskt. Jag spelar tyng metal/HC och hÄller pÄ att försöka göra gitarrerna sÄ feta som möjligt. Men lÀgger man pÄ 4 guruor sÄ slÄr ju alltid basen över lite dÄ och dÄ nÀr dom synkar ihop pÄ tuggen tex. Min önskan Àr att bibehÄlla tyngden och flÀsket i soundet fast köra en kompressor som hugger bara nÀr basen slÄr över. Vet att tex studio fredman brukar ha en sÄdan pÄ gitarrerna.

Min frĂ„ga: Är det nĂ„gon som har tipps pĂ„ en bra effekt och hur jag stĂ€ller in den sĂ„ den bara hugger nĂ€r basen slĂ„r över?

Annons
Postat

Hade du tÀnkt hÄrdvara eller tÀnker du mixa i datorn och menar en plug. Vad spelar du in och mixar med för nÄt?

Postat (redigerat)

Om du menar att mixa i datorn och just fĂ„ ner "förstĂ€rkningen av basfrekvenser" som gĂ€rna kan slĂ„ över ibland lite vid dĂ€mpningar sĂ„ kan jag rekommendera wavearts multidynamics. Grymt lĂ€ttförstĂ„lig och gör det den ska 🙂

Sedan kan det vara sÄ att du inte har optimala instÀllningar pÄ stÀrkaren, stÄende vÄgor i rummet som micken snappar upp, felaktig mickplacering osv.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Tack jag ska genast kolla pluggen 🙂

Jag spelar in alla instrument i datorn direkt. Kör digitaltrummor med midi och sen gitarren in vid en line 6 pod xt. SĂ„ jag kör inte med mickar lĂ€ngre 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.