Jump to content
Annons

Kompressor inställningar vid mastering


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på och mastrar lite nu. Från outpouten på ljudkortet kör jag nu ut till en analog kompressor, o sedan in till kortet igen

Har någon några tips på kompressor inställningar vid mastering?

threehold=

Release=

Attack=

Ratio =

Outpout =

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går inte att säga något generellt om vilka inställningar man "ska" köra med, utan det beror på vilket material man har och hur man vill att det ska låta. Det finns tyvärr inga universallösningar, utan det är den hårda vägen som gäller; skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry claes, men jag är så trött på sådana svar så fort liknande frågor dyker upp.

"Använd öronen, finns inga rätt eller fel, osv osv..."

Klart som fasen det finns generella guidelinjer.

Eller finns det någon här som på allvar tycker det låter bra att köra en masterkompressor med 8:1 ratio, låg threshold, jättesnabb attack och release? GR på en sisådär 10db?

Jag ska ge dig några generella tips Daniel. Är det vanlig musik för vanligt folk du ska mastra så brukar man sikta på en låt ratio. 2:1 eller under. När du ställt in en låg ratio så börjar du dra ner tröskelvärdet. Vid mastering brukar det räcka med en gain reduction på någonstans mellan 1-3 db. Gain reductionen kommer när du börjar dra ner tröskelvärdet.

Det är också brukligt att ha både långsam attack och release på en masterkompressor. Har du för snabb attack så klipper kompressorn transienterna i musiken och du förlorar punchigheten. Så börjar med attacken som rätt långsam.

Releasen brukar man också ha ganska långsam. För snabb release gör att man kan höra kompressorn pumpa in och ut. Det kan dock vara en eftersträvad effekt om det är typ house-musik. Men man vill gärna inte ha någon pump till pop/rock

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det är inte svaret i sig jag klankar ner på. Claes och Evilrocker. Ni har ju delvis rätt

Men sådana svar är liksom helt onödiga. Tillför absolut ingenting och svarar inte på någon fråga.

Killen frågade för att han undrade efter en liten startguide. Att han ska lyssna när han skruvar och att en metod inte fungerar ALLTID kan han nog räkna ut själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller finns det någon här som på allvar tycker det låter bra att köra en masterkompressor med 8:1 ratio, låg threshold, jättesnabb attack och release? GR på en sisådär 10db?

det är en sak att lägga fram ett exempel på hur man förmodligen inte bör ställa in

en helt annan att svara på frågan

ditt exempel skulle förresten säkert funka fint om grundmaterialet ligger med dom flesta peakarna på -10db utom några få som går upp rejält högre med ett material man inte vill ändra dynamiken på särskilt mycket

GR skulle förstås inte bli 10dB utom väldigt korta peakar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också brukligt att ha både långsam attack och release på en masterkompressor. Har du för snabb attack så klipper kompressorn transienterna i musiken och du förlorar punchigheten. Så börjar med attacken som rätt långsam.

Releasen brukar man också ha ganska långsam. För snabb release gör att man kan höra kompressorn pumpa in och ut. Det kan dock vara en eftersträvad effekt om det är typ house-musik. Men man vill gärna inte ha någon pump till pop/rock

Beror helt på material samt var i kedjan kompressorn ligger (ensam eller flera, parallell eller serie o s v) och vilken kompressor det är. Jag skulle inte ge några generella tips alls förutom att använda öronen ...

Sorry JJ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

he he, ja detta var ju inte lätt. Jag var bara ute efter lite "generella" inställningar. Har JJMUSIK några tips på hur lågt tröskelvärdet, samt attack och release skall vara? Kompressorn ligger direkt efter utgångarna på ljudkortet. Vist kan man lyssna men det måste väll finnas lite rikt linjer hur man skall komprimera en mastering. Musiken som skall mastras är boogie rock... Skall vara en go flåsande kagge, och en fast tajt bas.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Vist kan man lyssna men det måste väll finnas lite rikt linjer hur man skall komprimera en mastering. Musiken som skall mastras är boogie rock... Skall vara en go flåsande kagge, och en fast tajt bas.

Bör man kanske få ordning på kagge och bas redan innan mastring? (Jag vet inget om mastring, men själv skulle jag ta itu med separata instrument/kanaler i mixingen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med JJMusik. Det kanske är skitsvårt att säga generella inställningar när man inte hört materialet men att fylla forumet med "använd öronen"-svar hjälper egentligen inte mer än att man lär sig att använda öronen, eller ger upp. Jag säger inte att ni andra har fel, det handlar om att använda öronen egentligen. Men om grabben som startade tråden är helt grön kan man ju ge vissa riktlinjer helt klart.

Vid pre-mastring bör kompressorn vara placerad som andra delen i kedjan efter din Eq. Anledningen till detta är att med en Eq kan du höja volyminformationen för vissa frekvenser. Om du innan det placerat en compressor med uppgift att trycka ner topparna verkar det ju dumt att sedan höja bitar av materialet.

Vid Masrtring kan även en multibandskompressor vara att föredra (tycker jag). Om du inte redan vet så är det en kompressor som jobbar olika över olika frekvensområden.

För själva compressorn så stämmer det som JJMusik säger att en låg ratio borde lämpa sig bäst. Notera BORDE, det finns inga bestämda inställningar. Men någonstan mellan 2:1 och 4:1. Vill du sedan hitta en skön release och attack så föreslår jag att du maxar ration och och tar en så låg threshold som det bara går (-40dB eller något sånt). Ställ release på längsta och attack på kortaste. Sedan vrider du sakta på attack tills du tycker att du få med de viktiga transienterna. Därefter vrider du på release tills du tycker att den börjar släppa ljudet för tidigt, då vrider du tillbaka så den precis inte släpper. Sedan ställer du tillbaka Ratio till 2:1 eller vad du hade och nollar Thresholden. Sen vrider du på thresholden tills du har en GR (Gain Reduction) på någonstans mellan -1 och -4 dB. Har din kompressor en knapp för soft knee föreslår jag att den skall vara intryckt.

Vad gäller output så kan man väl generellt säga att har du en gain reduction på -3db kan du ställa output gain till +3dB. Vet inte om man gör det vid mastring, då kanske man bollar vidare det till sin maximizer.

Hoppas det hjälpte dig! Jag skrev det här för att jag för bra några år sen själv var helt grönt och fråga efter färdiga inställningar och blev sur och uppgiven när folk skrev "lyssna" för jag visste inte vad jag lyssnade efter. Men mitt tips till dig är i alla fall att i fortsättningen inte fråga efter färdiga presets för folk kommer bara säga "skruva och lyssna". Fråga istället "vad exakt ställer ration in"? typ. Lär dig hur compressorn fungerar och sen är det bara lyssna som gäller. Det är svårt och jag vet att (om du är i min ålder dvs runt 20) vi tillhör generationen som vill ha allt fort och gratis. Men lär dig att när det kommer till kunskap och färdighet finns det inga genvägar. Det är mitt bästa tips.

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt funkar och allt är rätt!

lol?

grejen som både gilbert å claes är inne på är inte alls att allt funkar å allt är rätt

tvärtom är inte ens det som är rätt ena ggn nödvändigtvis rätt nästa gång - allt beror på materialet, nivåer, karaktär å vad man vill göra med det

till daniel 10:

har du en kompressor där du har en visare som anger gain reduction?

den talar om hur hårt kompressorn arbetar å med hjälp av den ställer du threshold - alltså den nivå som kompressorn börjar arbeta å hur långt ner i materialet du påverkar

nånstans mellan 1 å 6 dB i gain reduction kan vara en fingervisning om en lagom nivå

ration påverkar också hur mycket gain reduction det blir å kan ligga nånstans mellan 1,5 å 4:1 - här måste man dels lyssna hur det låter men också veta lite vad man vill göra med materialet

attack å release ja... om du börjar nånstans mellan 10 å 50 ms som attack å 100-500ms på releasen så måste du även här lyssna på vad som händer å om det är det du vill ha eller inte

även detta påverkar hur mycket gain reduction du får på materialet

gain reduction är alltså den volym du minskar materialet med - för det är vad en kompressor gör - trycker ihop ljudet

för att få upp volymen igen ökar du utvolymen (output/make up/gain out) - finns en auto gain recovery eller vad det kan kallas så kan det vara ett bra alternativ

testa-öva-lär

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...