Mossman Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Hej, Jag försöker få till ett bra basgitarrljud, men det blir väldigt luddigt i mixen. Jag spelar in bas --> pod xt --> cubase. Jag har provat ratta på eq i poden men det blir fortfarande väldigt luddigt i mixen ( 2 gitarrer med lite crunch pannade + basen). Ska jag nöja mig med detta luddiga ljud i början och försöka fixa detta i mixen med eq och kompressor? Hur ska jag mixa för att få till tydliga anslag? Mvh Mossman
AnthonyS Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 Hej, Jag försöker få till ett bra basgitarrljud, men det blir väldigt luddigt i mixen. Jag spelar in bas --> pod xt --> cubase. Jag har provat ratta på eq i poden men det blir fortfarande väldigt luddigt i mixen ( 2 gitarrer med lite crunch pannade + basen). Ska jag nöja mig med detta luddiga ljud i början och försöka fixa detta i mixen med eq och kompressor? Hur ska jag mixa för att få till tydliga anslag? Mvh Mossman Vad har du för bas? Har du provat att börja i den änden? Och vad kör du för simuleringar i podden? Man måste ha i åtanke att gitarrförstärkarsimuleringar kan gröta ihop ett basljud riktigt ordentligt. Kan det vara så att dina gitarrer och basen måste slåss om utrymme i en väldigt trång del av frekvensspektrat? Prova att eq:a bort gitarrerna från de frekvenser där du vill att basen ska höras tydligt, kanske får du lägga en cut helt enkelt. Jag skulle verkligen råda dig att försöka få så absolut bra resultat som möjligt innan mix, mycket kan man göra men det finns gränser för hur bra man kan få et "dåligt" ljud att låta.
Troppus Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 När man spelar bas måste man ta i ordentligt, är det dåligt grundljud låter det inte bra alls hur mycket man än fixar. När du tar i får du till ett riktigt bra anslag. Prova att dra ner basfrekvenserna från el-gitarrerna. Basen ska komma från basinstrumentet och inte från ackord-instrumentet när basen är framme om man vill ha riktigt pumpigt ljud.
slejnard Postat 8 september 2010 Postat 8 september 2010 När man spelar bas måste man ta i ordentligt, är det dåligt grundljud låter det inte bra alls hur mycket man än fixar. När du tar i får du till ett riktigt bra anslag. Prova att dra ner basfrekvenserna från el-gitarrerna. Basen ska komma från basinstrumentet och inte från ackord-instrumentet när basen är framme om man vill ha riktigt pumpigt ljud. +1! Samt att spela så jämnt som möjligt så att dynamikomvandlaren aka kompressorn får jobba på rätt sätt.
Anjou Postat 8 september 2010 Postat 8 september 2010 När man spelar bas måste man ta i ordentligt, är det dåligt grundljud låter det inte bra alls hur mycket man än fixar. När du tar i får du till ett riktigt bra anslag. -1 😱 Håller inte alls med om det, ett bra anslag (om man nu bara pratar om det ljudmässiga i ett anslag) handlar inte om att ta i, utan att ha bra "ton" i både vänster och höger hand. Man kan spela snärtigt och punchigt utan att ta i, det handlar om hur man träffar strängen med fingret/plektrummet. Jag känner många yrkesbasister som spelar så mjukt och löst så att de knappt rör handen, och det gäller även om de spelar rock. Ett första steg för att få bort otydlighet/luddighet kan vara att slå an strängen lite närmre stallet.
Anders F Postat 8 september 2010 Postat 8 september 2010 Några andra saker...har du fräscha strängar och har du skruvat på basens tonkontroller? MVH Anders
Bloeas Postat 8 september 2010 Postat 8 september 2010 (redigerat) Spelar man dåligt går det ju inte att göra så mycket 😉 Men dåligt inspelat basljud kan man ratta till hyffsat iaf. Jag kör alltid 2 kanaler, en med bara botten och en utan botten + dist. Sen kan man laborera mellan kanalerna. Testa att skära lite extra i dom låga freq på gitarrerna oxå för att få fram basen mer Det händer att jag klipper bort vissa mellanrum för att få mer snärt och tajthet på basen oxå. Redigerat 8 september 2010 av Bloeas
Piccazzo Postat 8 september 2010 Postat 8 september 2010 (redigerat) Testa att skära lite extra i dom låga freq på gitarrerna oxå för att få fram basen merDet händer att jag klipper bort vissa mellanrum för att få mer snärt och tajthet på basen oxå. Precis. Skär gitarrerna runt 100-150 hz så får du fram mer tydlighet i basen.Och även fast det kanske är rock vi talar om så kan det hjälpa att side-chaina basen mot kaggen för att få fram mera gung och definition. Hur ska jag mixa för att få till tydliga anslag? Leta med Eq vart anslagen sitter ( i frekvens ) och se till att dom hörs tydligt , Sänk gitarrerna i den frekvensen tex eller annat som bråkar om utrymmet. Redigerat 8 september 2010 av Piccazzo
Mossman Postat 8 september 2010 Trådstartare Postat 8 september 2010 Tack för tipsen alla! Ska börja laborera lite med anslag och eq och prova en side-chain. Spelar ju egentligen gitarr, så det är lite omställning till bas. Finns det mer tips så fyll på, jag behöver lära mig! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.