Anders F Postat 7 september 2010 Postat 7 september 2010 (redigerat) Hejsan Som några av er vet så ville jag förändra ljudet lite på min elgitarr. Ville ha mjukare diskant även med mer gain och inte den sprickiga diskanten. Efter mycket efterforskning så kom jag frma till att det nog va en TS808 jag behövde. Sagt och gjort så blev det en sådan. Hjälpte den då? Här kommer lite åsikter kring pedalen från mitt tycke och smak. Det första jag tänkte på va att det var snålt att inte skicka med en strömadapter av ibanez. Men batteri medföljde så det va bara att plugga in och köra. Aboslut första testköraren gjorde jag på jobbet genom en Peavey bandit 112. Kommer ihåg en stor besvikelse att den lät rätt ringande och jobbig i mellanregistret. Tänkte för mig själv...satan också... Gick sedan hem och..... Första känslan av när jag kopplade in den i min stärkare va nog om jag kommer ihåg rätt, ett stort leende och skriker ut fy fan va gutt ensam i lägenheten. Slutsats är att pedalen kommer mer till sin rätt med en ordentlig rörstärkare. KAn tillägga att sustainen va underbar! Kör den på den rena kanalen med lite gain boost och sedan drive och level som pushar på och ger lite mer dist så fick man ett härligt äldre rockljud. Okej, nu till det som jag köpte pedalen i huvudsak för. Att tajta till distkanalen och få bort en stor del av den sprickiga diskanten. Här gjorde pedalen det jag ville och hela soundet ur stärkaren lät tajtare och mer balanserat än innan. Gott mos helt enkelt. Detta är en pedal jag kan rekommendera varmt...tog med den till replokalen och gav gitarristen i bandet en testkörare med den. Han sa...med denna pedal behöver man ju inte köpa ny stärkare. Han har någon Laney helrörsmodell. Under två veckors tid va jag utan internet, då jag blev rastlös så spelade jag in en snutt med pedalen (obs handglidningen som hörs vet i f-n varför jag gjorde) 🙂 Jag hoppas det inte strider mot några rättigheter då det är en cover av en cover 🙂, men helt utan sång och bara musiken. Jag vill inte medvetet bidra till att lägga ut icke okej material på sajten, så om det inte är OK så kortar jag ner det till 30 sek. Jag vet faktiskt inte vad som gäller vid sådant här. Är inte ens mixat ordentligt utan är en lyssnarmix som jag kallar det. Alltså tillräckligt bra för att t.ex göra sångpålägget. Med det sagt så är utrustningen som användes: Ibanez RG350 gitarr Ibanez TS808 Reissue Mesa Boogie Dual rectifier Mesa boogie rectifier kabinett med 2st Celestion V30 element Shure sm57 (off axis) AMS Neve 1073 DPA Trummor, Steven slate drums Bas, någon ibanez som jag bara slängde på lite snabbt. Med on axis uppmickning på kompgitarren Your browser does not support the HTML5 audio tag Mer traditionell rock, med en LP - kopia istället som gitarr Your browser does not support the HTML5 audio tag En version där jag drar på mer med stärkaren och låter den jobba lite mer finns i inlägg 11, fick inte lägga in fler mediafiler i detta inlägg. Jag är supernöjd med pedalen iaf. EDIT: Det är kanal 3 modern channel ´kanal 3 vintage channel i kompet. Solot är kanal 2 modern channel. På TS hade jag ca: Level på kl 3 Overdrive på kl 10 Tone på kl 12 MVH Anders Redigerat 12 september 2010 av Gizmozis
Anders F Postat 7 september 2010 Trådstartare Postat 7 september 2010 La upp en mp3-fil istället så man kan lyssna direkt i inlägget 🙂 Sa jag att jag älskar den här pedalen! 🙂 MVH Anders
Anders F Postat 8 september 2010 Trådstartare Postat 8 september 2010 La även upp en version med on axis uppmickning för den som är intresserad av att höra hur diskanten beter sig ännu mer noga. MVH Anders
Johnny Boi Postat 8 september 2010 Postat 8 september 2010 Låter sweet!! Tack för recensionen, cred för att du tar dig tid och testar och spelar in och delar med dig av dina erfarenheter och upplevelser!
Anders F Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 Det gör jag så gärna. Ja, detta gitarrljud är den typ av gitarrljud jag gillar. Sen vet man ju att det finns de som inte skulle röra detta typ av ljud med tång ens 🙂 Ska slänga upp ett exempel sedan på lite mer old school rock sedan också när jag hinner spela in någon snutt. Denna pedal fungerar ypperligt att ha som sådan distpedal på den rena kanalen också. MVH Anders
JJMusik Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Litet sidospår. Jag är sugen på en 808. Men jag har ingen riktig stärkare utan en pod. Vad tror ni om att köra en distpedal framför en pod öht? dömt att misslyckas eller?
Anders F Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 Jag kan spela in med en POD och slänga upp ljudexempel på före/efter om du vill. Kan även göra samma sak med plugg. MVH Anders
JJMusik Postat 9 september 2010 Postat 9 september 2010 Det hade varit toppen. Har faktiskt aldrig hört en distpedal FÖRE en pod
Anders F Postat 9 september 2010 Trådstartare Postat 9 september 2010 Här kommer då pedalen med pod och plugg. Alltid utan pedalen först och sen trycker jag på pedalen. Tog presets från både pod och plugg, la alltså inte ner tid att få max av pod:en eller pluggen. http://dl.dropbox.com/u/5726699/TS%20808%20test%20forum.zip MVH Anders
Anders F Postat 10 september 2010 Trådstartare Postat 10 september 2010 En till fil uppe för den intresserade, mer traditionell rock på kanal 2 och en LP - kopia som gitarr istälelt för Ibanez-gitarren MVH Anders
Anders F Postat 12 september 2010 Trådstartare Postat 12 september 2010 (redigerat) Här drog jag på lite mer med stärkaren tillsammans med pedalen. Så vid ddenna inspelning fick stärkaren jobba lite mer. Testade även Brainworx nya plugg shred eller va den heter 🙂 Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders Redigerat 12 september 2010 av Gizmozis
Anders F Postat 9 oktober 2010 Trådstartare Postat 9 oktober 2010 (redigerat) Då Ibanez själva skriver i infobladet till sin TS808 en jämförelse till AC/DC så va detta något jag va tvungen att testa. Nu användner ju inte AC/DC en Mesa dual rectifier direkt, men ändå tycker jag det blev ett OK rockljud 🙂 Your browser does not support the HTML5 audio tag kanal 3 RAW Alla kontroller på TS808 på kl 3 MVH Anders Redigerat 11 oktober 2010 av Gizmozis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.