Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Hur gör ni när ni spelar in trumset från keyboard?

Hur många spår lägger ni upp i inspelningsprogrammet för trummorna?

Spelar ni med alla tio fingrarna?

Om ni tar vissa trummor i taget, vilka börjar ni med?

Hur arrangerar ni trummornas placering på tangentbordet?

Om keyboardet har både midi och usb, vad ansluter ni?

Flyttar ni enskilda trumslag efteråt?

Hur lång tid tar denna editering av trumslag i procent

(av den totala tiden ni lägger på dessa truminspelningar)?

Mitt Addictive drums och min lilla keyboard KORG NanoKey verkar ha blivit installerade rätt.

Men eftersom NanoKeyboardet endast har två oktaver så kommer jag bara åt hälften av Add drums ljud

åt gången. Det är upprinnelsen till denna tråd egentligen. Tänker nog ansluta en större keyboard också,

då och då, så jag når oktav 3 och 4. Den har både usb och midi. Provar nog med usb då.

☺️

mobil//:debatt

Annons
Gratch (oregistrerad)
Postat

Har du en "oktav-knapp" så är det inga problem att flytta upp och ner för att komma åt olika sound. Har du inte möjlighet att programmera om vart varje ljud ska ligga måste du spela in tex kagge och virvel tillsammans och sen lägga hi-hat/ride och cymbaler beroende på vart varje ljud lägger sig.

Postat

Jag skulle nog känna mig handikappad utan en fullstor 5 oktavers klaviatur...

När jag spelar in så kör jag bas+virvelkagge på ett spår, hihat+cymbaler på ett spår, pukor på ett spår och övrig percussion på ett eller flera spår, beroende på hur mycket extra som ska finnas med.

De vanliga trummorna dödkvantiserar jag, men jag spelar dynamiskt, så dynamiken editerar jag inte om det inte har blivit något allvarligt fel på något slag. Svänget sitter MYCKET mer i dynamiken än i att det spelas i otakt...

Om jag tycker att det behövs, så går jag in i editorn i efterhand och lägger till en del svagare extraslag på väl valda ställen - och putsar till virvlar och annat som oftast inte blir riktigt bra från början - men sådant brukar jag ta först när den övriga musiken är i princip färdig, så att det är lättare att avgöra vad som behövs eller får plats i arrangemanget.

Percussion är det inte alltid jag kvantiserar - men det beror på hur illa det blev från början... 😉

Hur lång tid som går åt till editeringen är omöjligt att säga, eftersom det skiljer från gång till gång.

Postat

Hur gör ni när ni spelar in trumset från keyboard?

Spelar på tangenterna

Hur många spår lägger ni upp i inspelningsprogrammet för trummorna?

Åtta sampler spår , Åtta stereo spår

Spelar ni med alla tio fingrarna?

Nej

Om ni tar vissa trummor i taget, vilka börjar ni med?

Kagge , Virvel , Cymbaler. Hi-Hats och Percussion blir oftast loopar istället.

Hur arrangerar ni trummornas placering på tangentbordet?

Från C1 till C4 m.a.o 49 tangenter även fast mitt klaviatur är på 77

Om keyboardet har både midi och usb, vad ansluter ni?

Usb

Flyttar ni enskilda trumslag efteråt?

Ja

Hur lång tid tar denna editering av trumslag i procent

(av den totala tiden ni lägger på dessa truminspelningar)?

3 %

Postat

Har du en "oktav-knapp" så är det inga problem att flytta upp och ner för att komma åt olika sound. Har du inte möjlighet att programmera om vart varje ljud ska ligga måste du spela in tex kagge och virvel tillsammans och sen lägga hi-hat/ride och cymbaler beroende på vart varje ljud lägger sig.

Jo, det finns ju oktavknappar liksom framförallt pitch- och modulationsknappar på mitt Nano Keyboard, vilket var anledningen till att jag köpte det framför Akais lilla.

Saken är dock att pukorna i Add drums ligger på 4e oktaven, bas och virveltrumma på oktav ett. Och en massa cymbaler däremellan... Vet inte om och hur man flyttar trummornas placering i Add drums så de når andra tangenter.

Jag kommer att blanda trummor i Add drums&RetroPak för att sätta ihop mitt eget trumset. Sonor bastrumma, 6 pukor, stor koskälla, en hithat och en Crash. Möjligtvis även den minsta Piccolo snaren och ett par cymbaler till.

☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.