nadom Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 Hej! Jag kankse är trög eller något men det är några saker jag inte kan komma på hur de funkar. Jag har en Yamaha MG 10/2 mixer (2 st AUX send, pre å post). Som jag har det nu: Datorn UT: kanal 9/10 DJ mixer ut: kanal 7/8 mic 1: kanal 1 Datorn IN: AUX (höger pre å vänster post) åså C-R Out till monitorerna. Jag har ett M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 ljudkort. När jag ska spela in saker i mono till datorn (micarna tex) så funkar allt bra. Jag skickar bara till Aux (pre eller post) använder jag två mixar så använder jag pre till ena och post till andra. Då får jag två spår på datorn och allt är bra. Är det så man "ska" göra? Eller finns det något bättre sätt? Problemet blir om jag ska spela in i Stereo till datorn (tex om jag ska spela in en mix från vinylspelarna). Hur ska jag koppla då? Väldigt tacksam för hjälp! Här är info om mixern: http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe...10_2/index.html det finns massa saker jag inte ens vet va det är typ 2 TR In, Rec Out, ST Out och Return. En annan grejj jag tänkte på är att om man skulle köpa ett ljudkort med 10 in/ut så vill man väl oxå att mixern ska kunna ge 10 ut? Annars är det väl rätt meningslöst, hur funkar det där ni som kan? =) /MVH Niklas
Diwic Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 Tjena! Jag tror inte att det är så enkelt med den mixern tyvärr. 🙁 Om du tittar på sidan 26 i din handbok (signaldiagrammet) så syns det att förutom Aux:arna så är det bara standard L & R som man kan få ut oavsett om man tar det på phones, eller CR, eller standard. Så du får nog behandla din stereoinspelning som två monokanaler och försöka få samma volym på vänster och höger. Eftersom jag hittills inte sett någon mixer med stereo-aux-send (vilket skulle vara mycket användbart) så får du leta efter en med alt3-4-utgång. Trycker jag ner mute-knappen på min mixer så går signalen in i datorn istället. Om man köper ett ljudkort med 10 in så är nog det vanligaste att man antingen struntar i mixern helt och hållet eller att man använder en mixer med "direct out" eller "insert", då kommer ljudet direkt från kanalen in i ljudkortet utan att mixas med ev andra kanaler. // David
nadom Postat 22 januari 2005 Trådstartare Postat 22 januari 2005 Okej, tack! Vet du nån sån mixer? Med direct out eller insert eller nån med 3-4 utgångar? 🙂 /Niklas
Diwic Postat 22 januari 2005 Postat 22 januari 2005 Den har jag har heter Behringer MX1604A. Tror inte den säljs längre, men det finns säkert nån som heter UB1604 eller så, som är likadan. Men när det gäller kännedom om olika sorters mixrar finns det minst 20 här på forumet som är duktigare än jag... Men ska du skaffa ett multikanalsljudkort och en mixer som funkar ihop så duger inte en sådan, då ska du ha en med direct out eller insert på. Ett ytterligare tips är att surfa runt lite på det här forumet och läsa trådar om mixerbord. Då lär du dig troligen ganska mycket. // David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.