Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur är det med latency i Pro tools ?

Sitter nu med Logic och M-Audio Profire 610 och det rullar ok nu till min fråga hur kommer Pro tools M-Powered att rulla är det mer latency ?

Vad tror ni någon som kör pro tools M-Powered och M-Audio profire 610 vilka skillnader kan man stöta på ?

Annons
Postat (redigerat)

Hur är det med latency i Pro tools ?

Sitter nu med Logic och M-Audio Profire 610 och det rullar ok nu till min fråga hur kommer Pro tools M-Powered att rulla är det mer latency ?

Vad tror ni någon som kör pro tools M-Powered och M-Audio profire 610 vilka skillnader kan man stöta på ?

Största skillnaden är att PT-LE/MP saknar PDC (Plugin Delay Compensation):

http://www.gearslutz.com/board/tips-techniques/186501-plug-delay-compensation-protools-le-mp.html

Redigerat av Gilbert
Postat

Vilket program du använder ska inte ha någon betydelse för vilken fördröjning du får vid inspelningstillfället.

Postat (redigerat)

Pro tools LE har en latency buffert. Men om du använder externa effekter eller tredjepartspluggar så överskrids den lätt. Då behöver du manuellt ställa in latencyn. Värdet får du av pro tools, men den fixar det inte manuellt.

Så pro tools LE har en liten PDC som funkar bra så länge du inte kör tredjepartspluggar eller extern hårdvara.

Bufferten har jag för mig du ställer in i playback engine.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Det är ett mycket vanligt missförstånd att LE inte har kompensation - det finns ställbar kompensation i preferenserna som automatiskt kompenserar upp till en viss nivå. Dock finns det pluggar som i sig har en sån enorm latency att det faller "utanför" vad systemet klarar att kompensera för. Detta gäller då alltså plug-ins. Inspelning är en helt annan sak, och kan kommas runt på olika vis och som också påverkas av olika faktorer som tex datorns prestanda, samt om möjlighet finns till direkt-monitorering via hårdvaran.

Mvh,

Micke

Postat

Det är ett mycket vanligt missförstånd att LE inte har kompensation - det finns ställbar kompensation i preferenserna som automatiskt kompenserar upp till en viss nivå. Dock finns det pluggar som i sig har en sån enorm latency att det faller "utanför" vad systemet klarar att kompensera för.

Missförstånd?

“If you are using a DAW other than Pro Tools, you probably don't have to do anything special when mixing with UAD powered plug-ins, as chances are your rig supports plug-in delay compensation or "PDC." A long-time complaint amongst users of Pro Tools LE and M-Powered, automatic PDC has yet to make it into the native versions of Pro Tools and some wonder if it ever will (Pro Tools HD users have enjoyed delay compensation for over 5 years now).”

“Avid needs to come up with a PDC solution for its LE/M-powered users and join the 21st century like every other DAW has.”

http://www.universal-audio.com/webzine/2009/december/support.html

PT-LE/MP saknar PDC. Då jag inte kör PT-LE/MP så vet jag inte exakt hur man vet när man måste börja kompensera manuellt. Man behöver inte använda tunga pluggar för att behöva kompensera antar jag. Fler normala pluggar i kedja borde också ställa till det och detta beror även på vilken bufferstorlek man använder som jag förstått saken rätt. Du kanske kan upplysa min hur man som PT-LE/MP-användare vet om man måste kompensera manuellt eller inte.

Postat

Håller med Gilbert. Det är inget att ta i försvar, för jävligt helt enkelt.

Skall dock tilläggas att det numera finns en tredjepartsplugg som fixar detta. Mellowmuse Time Adjuster är gjord som en automatisk fix för just detta problemet. Men den pluggen kanske drar lite onödig kraft i sig?

Nä, Avid får fan ta och fixa det där nu, så jävla tramsigt.

Enda anledningen till att jag aldrig skaffat M-powered. Kör med mycket outboard och har absolut inte lust att sitta och manuellt nudge:a spår för att kompensera för latencyn

Postat

Gilbert: Man högerklickar längst ner på kanalen har jag för mig så får man upp insertkedjans delay i form av frames typ.

Så får man utgå från den kanalen som har längst latency och sedan markera alla andra spår och flytta dem accordingly...

Kan ha fel men det är på det sättet. Ett jävla bök

Postat

Förresten skönt att en säljare från Avid kommer in och försvarar en sådan här dumhet som hela audiocommunityn förbannat sig över länge...

Postat

Take it easy boys 🙂 UA räknas som tredjeparts plugg, vilket jag skrev ovan blir problem då de lätt överskrider denna buffert. Att hålla full PDC utanför LE/m-powered ser jag också som obegripligt då jag tror avid skulle vinna många fler användare om de införde detta.

Så det är ingen som går till försvar vad jag kan se, utan bara korrigerade faktan från att LE/m-powered helt skulle sakna PDC.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Men anders, det saknar ju PDC...

PDC innebär inte att det finns en inställbar buffert med ett högsta tak. Det där är inte PDC.

PDC är en lösning/algorithm som automatiskt mäter längsta latencyn och justerar övriga spår. Vare sig latencyn skulle vara 20ms eller 2 s.

Så jo, det försvaras/tystas ned.

LE/MP har inte PDC punkt.

Det har däremot en ställbar latency-buffer med ett tak. Många tredjepartspluggar spränger det taket

And it sucks

Redigerat av JJMusik
Postat

Hallå,

Precis som Gizmosis påpekar så är det inget försvar. Dock är det tyvärr så att när man arbetar för en tillverkare och försöker förtydliga saker för att hjälpa användare här på forumet ibland, så ser folk det direkt som försvar.

ADC (som vi kallar det) finns inte i Pro Tools LE som det gör i Pro Tools HD. Detta är en högt prioriterad funktion som vi jobbar på att implementera i framtiden. I Pro Tools HD sköts detta av DSP korten. Jag är helt enig om att vi behöver utveckla denna funktionalitet på våra system.

Det jag förtydligar, är att det finns en viss nivå av kompensation i LE (som dom flesta inte känner till). Den går heller inte att jämföra med en ADC funktion som tex i HD. Dock överskrider många tredjeparts pluggar detta, som flera ovan redan påpekat. Detta gäller främst 3dje parts DSP kort.

Gilbert: JJMusik har helt rätt i att du kan klicka på rutan med db värde i mixern på respektive kanal (samtidigt som kringla på mac har jag för mig, men kan minnas fel) så ser man den exakta kanalens fördröjning i samples. Då kan man kompensera i exakta samples om man vill. Om det skulle behövas.

Den inledande frågan i denna tråd är det jag försökte förtydliga, även om jag inte riktigt förstod om det gällde inspelning eller mix.

Postat

ADC (som vi kallar det) finns inte i Pro Tools LE som det gör i Pro Tools HD. Detta är en högt prioriterad funktion som vi jobbar på att implementera i framtiden. I Pro Tools HD sköts detta av DSP korten. Jag är helt enig om att vi behöver utveckla denna funktionalitet på våra system.

Man undrar ju varför ni ligger 7 år efter konkurrenterna?

drloop (oregistrerad)
Postat

PT LE är inget sktiprogram. Går alldeles utmärkt att använda för dom flesta.

Tänk själv, 3 000 spänn för ett ljudkort och en kanonkompetent inspelningsprogram. Det är svårslaget.

Lätt att spela in med och bra redigeringsmöjligheter.

Den lilla smolken i bägaren är den lite annorlunda implementeringen av PDC, eller ADC.

Är man medveten om problemet så är det inget stort problem.

Fullt användbart.

Inspelning och redigering funkar fint. Men mix, nej tack.

Nu är dom inte ensamma om lite konstiga egenheter med PDC. Det finns andra program som inte har fullkompensering på tex bussar.

Postat (redigerat)

När jag mixar relativt stora projekt, upp till 60-80kanaler i PT LE, så är det endast ett fåtal spår jag behöver flytta för manuell latency kompensation. 99% av de pluggar jag använder ger 1 eller 0 samples i latency så det är inget problem för mig i alla fall. Dock använder jag väldigt sällan synthar etc, men du behöver ju bara flytta spåren 1 gång so what is the big deal??

Som sagt 3000:- för ett ljudkort + en awesome programvara är ju super billigt.

Redigerat av crillemannen
Postat

Fattar inte varför inte PT LE har PDC när alla andra DAW's som dessutom är mycket billigare än PT har det. Därför kör jag numera bara på PT HD och Logic. Klipper dock ibland i PT LE.

Men kanske blir bättre och vi får PDC i PT LE nu när Digidesign köpts upp av AVID. Man kan ju alltid hoppas 😛

drloop (oregistrerad)
Postat

Avid har ägt Digi i många år redan....

Postat

När jag mixar relativt stora projekt, upp till 60-80kanaler i PT LE, så är det endast ett fåtal spår jag behöver flytta för manuell latency kompensation. 99% av de pluggar jag använder ger 1 eller 0 samples i latency så det är inget problem för mig i alla fall. Dock använder jag väldigt sällan synthar etc, men du behöver ju bara flytta spåren 1 gång so what is the big deal??

Som sagt 3000:- för ett ljudkort + en awesome programvara är ju super billigt.

Hur ser man hur mycket man ska flytta fram hela mixen måste det vara exakt går det inte bara att flytta till ett viss plats.

Postat

TripMan: Som jag skrev längre upp i denna tråd så kan du se på varje kanal vilken eventuell fördröjning som finns (i samples). Om du sedan ska flytta någonting så är det ditt nudge-läge som bestämmer hur mycket du flyttar och med vilken upplösning. Ställ dig då i slip läge istället för tex grid.

Mvh,

Micke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.