Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Basen jag gör (V-Station) hoppar typ omkring...(den håller inte samma ljud när man spelar den flera gånger i rad)

Vad beror det på? Jag tror inte att det är någon inställning i V-station eftersom den hoppar till vid olika tillfällen...

Det brukar även knastra om ljuden om jag har många olika ljud samtidigt, specielt "pads".

+ Att jag skulle vilja veta hur jag får en starkare och tunnare(?) bas. Den jag gjorde känns ganska degig om man säger så -.- (är inte så insatt i studio termer som ni kanske ser) Jag har fått till en hyfsat bra tunn bas, men den blev så klen när man körde med högtalare...

Några tips på hur man får den typ tunn+fyllig+stark?

Det jag använder i Mixern är:

Fruity bass boost

Freq 67 hz

runt 12 pluppar 😄

Fruity Blood overdrive

Color: 0.523

Preamp: 0.425

PostGain: 0.421

Parametric EQ2

Hyfsad förstärkning av de lägre frekvenserna..

Fruity Reeverb

10%

I den ordningen.

Vad ska man tänka på och vad ska jag ändra osv.

Eller är det bara att skruva vidare? 😛

Min bas ligger i en av mina låtar under låtkritik 🙂

Och den är till hands up.

Tack på förhand 🙂

Annons
Postat

Tunn och fyllig är väl motsatser? Jag förstår tyvärr inte vad du menar, men jag är insatt i Hands Up om det skulle vara till någon nytta. Länka till en låt med en bas som liknar det du är ute efter. Och mitt tips är att ta bort reverbet från basen!

Postat (redigerat)

eller Rob's i "like a rocket"

och jag menade a den inte skulle vara så grötig 🙂

Redigerat av AlexWest
Postat (redigerat)

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65120&st=0&p=883095&fromsearch=1entry883095

Kolla mitt inlägg längre ner. Finns även bilder som beskriver 🙂 Det är bara en PWM-square, som jag brukar uttrycka det. Du kan ställa in PWM på de flesta syntharna och så mycket mer än så behövs egentligen inte.

Redigerat av linuskarlsson
Postat

Basen i Pimp Code kan vara egen men jag tror det är en VEC ULTIMATE BASS Sample och sen har Rob Mayth mixat den så bra att de inte ens märks att de är en sample! Men PWN-square kan jag inte svara på vilken typ av square de är för att de finns 2 olika squares.

Postat

Basen i Pimp Code kan vara egen men jag tror det är en VEC ULTIMATE BASS Sample och sen har Rob Mayth mixat den så bra att de inte ens märks att de är en sample! Men PWN-square kan jag inte svara på vilken typ av square de är för att de finns 2 olika squares.

Rob Mayth har knappast använt en sampling för sin bas. Det är Vengeance som rippar hans basar.

Postat (redigerat)

Hands up bas??? Ok jag har varit med några år nu men det enda jag associerar med i detta fall är detta http://www.youtube.com/watch?v=rEmhkanQIyk 😄

Hands Up är en benämning på en väldigt liten och okänd typ av elektronisk musik med hårda kickar, offbeat bas och glada melodier. Oftast runt 140 BPM. 🙂 Oftast fylld med oerhört många detaljer, en genre där man kan skina som producent.

http://www.youtube.com/watch?v=JBzn81wZgxU

Redigerat av linuskarlsson
Postat

Möjligt att VEC rippar dem? Men jag har snackat med Thomas Petersen som känner Raaban, ALLA producers använder VEC även Rob Mayth, trist men SANT.

Postat

Jag vet att han använder Vengeance till sina percussions (Kick, Clap, Hihat etc), men att använda en samplad bas är en helt annan sak (p.g.a. att basen byter toner) och jag vet att en producent som Rob Mayth gör sin bas själv (Faktiskt enkel att göra som du kan se i tråden som jag länkade). RAABAN? VILKET STORT NAMN INOM HANDS UP? Sen när blev "Det Var En Gång En Fågel" klassad som seriös Hands Up? Verkar som om du skulle behöva dig en omgång med Verano, Tune Up!, Rob Mayth, Ti-Mo, Special D och Pulsedriver. Ta upp Raaban i samma mening som Rob Mayth är väl ungefär som att nämna lilla Lisa, 7 år tillsammans med Johnny Depp.

Angående att VEC rippar Rob Mayth. Om du tar upp VUB (Vengeance Ultimate Basses) och lyssnar på Vub A 54 så kommer du höra att den är från Special D - You (Rob Mayth Remix), man hör nämligen slutet av riden. Så ja, Vengeance rippar samples från andra artister.

Postat (redigerat)

Men en eller flera Osc? + jag är 95% säker på att rob inte använder vub*... 😛

Redigerat av AlexWest

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.