trubadur1234 Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 đ Tjena! HĂ„ller pĂ„ och lĂ€r mig lite mer i Cubase 5. Har kommit avdelningen att skapa ett FX-spĂ„r. Gick bra o har routat 4 channels dit. Samt lagt in ngr plug-ins i FX-spĂ„ret. Men har stött pĂ„ ett problem. Varje plug-in verkar styra alla 4 channels. Hur gör jag för att en plug-in typ reverb bara styr ett spĂ„r? Plug-inen lĂ€ggs ju pĂ„ alla 4 spĂ„r samtidigt. Tacksam för tips.
D200 Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 Om du routar 4 spÄr till ett FX-track sÄ Àr det ju klart att Àndringar pÄ tex reverbet pÄ ditt FX-track pÄverkar allt du styr dit??? Ska du Àndra ett spÄr bara fÄr du lÀgga reverbet som insert eller styra bara det spÄret till ditt specifika reverb pÄ ett eget FX-track.
trubadur1234 Postat 5 september 2010 TrÄdstartare Postat 5 september 2010 OK---tack för svaret. Skall kolla vidare.
DrivKraft Postat 5 september 2010 Postat 5 september 2010 God afton. Skapa FXtrack. VĂ€lj det reverb du vill anvĂ€nda. Vill du sedan lĂ€gga lite av de reverbet pĂ„, sĂ€g en virveltrumma, öppna virvelkanalen och kolla till höger. DĂ€r ser du dina sends. Till vĂ€nster har du inserts. VĂ€lj vilken "send-slot" som helst och aktivera reverbet. VĂ€nsterhöger-regel för mata in önskad mĂ€ngd virvel i reverbet. Typ. đ Lycka till! Anders...
trubadur1234 Postat 6 september 2010 TrÄdstartare Postat 6 september 2010 OK! JÀttebra!!!! Har kollat pÄ YouTube o hittat en video som var lÀrorik. Nu har jag i alla fall lyckats att skapa en FX-channel med ex: ett reverb o kan styra mÀngden av reverb till varje spÄr. Men skall man inte kunna ha 8 olika plug-ins i ett FX-spÄr? För att spara processorkraft! Har försökt att lÀgga till en compressor i samma FX-spÄr men det funkar inte.
Claes Holmerup Postat 6 september 2010 Postat 6 september 2010 (redigerat) SÄdana saker som kompressor, limiter, eq etc, som ska pÄverka hela ljudet, Àr lÀmpligast som insert-effekter, medan sÄdana effekter dÀr man vill ha igenom originalljudet opÄverkat och lÀgga till en effekt till det, som exempelvis reverb och delay, Àr lÀmpligare att köra som send-effekter. Om du lÀgger en kompressor i ett FX-track, sÄ kommer alltsÄ originalljudet igenom opÄverkat och en del av ljudet skickas till effekten. Det gör att du inte kommer att mÀrka av effekten sÀrskilt mycket om du inte skruvar upp volymen pÄ effekten vÀldigt mycket. SÀtt alltsÄ kompressorn som insert pÄ spÄret. Du kan förstÄs ha en kompressor före reverbet i ditt FX-track, men det Àr dÄ mer för att fÄ kontroll pÄ ljudet som gÄr in i reverbet och inte för att komprimera audiospÄrets ljud. Likadant sÄ kan det vara lÀmpligt med en de-esser före reverbet, för att slippa irriterande ringningar som det lÀtt kan bli frÄn reverbet av exempelvis sibilanser (s-ljud i sÄngen). Redigerat 6 september 2010 av Claes
trubadur1234 Postat 6 september 2010 TrÄdstartare Postat 6 september 2010 OKIDOKI! Nu har jag fÄtt mer kött pÄ benen. Tack sÄ mct.....skall forska vidare i detta o hoppas at jag lÀr mig mer. Det Àr ju sÄ att prestandan pÄ datoprn betyder mct....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.