Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
😠 Tjena! HĂ„ller pĂ„ och lĂ€r mig lite mer i Cubase 5. Har kommit avdelningen att skapa ett FX-spĂ„r. Gick bra o har routat 4 channels dit. Samt lagt in ngr plug-ins i FX-spĂ„ret. Men har stött pĂ„ ett problem. Varje plug-in verkar styra alla 4 channels. Hur gör jag för att en plug-in typ reverb bara styr ett spĂ„r? Plug-inen lĂ€ggs ju pĂ„ alla 4 spĂ„r samtidigt. Tacksam för tips.
Annons
Postat

Om du routar 4 spÄr till ett FX-track sÄ Àr det ju klart att Àndringar pÄ tex reverbet pÄ ditt FX-track pÄverkar allt du styr dit???

Ska du Àndra ett spÄr bara fÄr du lÀgga reverbet som insert eller styra bara det spÄret till ditt specifika reverb pÄ ett eget FX-track.

Postat

God afton.

Skapa FXtrack. VÀlj det reverb du vill anvÀnda. Vill du sedan lÀgga lite av de reverbet pÄ, sÀg en virveltrumma, öppna virvelkanalen och kolla till höger. DÀr ser du dina sends. Till vÀnster har du inserts.

VĂ€lj vilken "send-slot" som helst och aktivera reverbet. VĂ€nsterhöger-regel för mata in önskad mĂ€ngd virvel i reverbet. Typ. 🙂

Lycka till!

Anders...

Postat

OK! JÀttebra!!!! Har kollat pÄ YouTube o hittat en video som var lÀrorik. Nu har jag i alla fall lyckats att skapa en FX-channel med ex: ett reverb o kan styra mÀngden av reverb till varje spÄr. Men skall man inte kunna ha 8 olika plug-ins i ett FX-spÄr? För att spara processorkraft! Har försökt att lÀgga till en compressor i samma FX-spÄr men det funkar inte.

Postat (redigerat)

SÄdana saker som kompressor, limiter, eq etc, som ska pÄverka hela ljudet, Àr lÀmpligast som insert-effekter, medan sÄdana effekter dÀr man vill ha igenom originalljudet opÄverkat och lÀgga till en effekt till det, som exempelvis reverb och delay, Àr lÀmpligare att köra som send-effekter.

Om du lÀgger en kompressor i ett FX-track, sÄ kommer alltsÄ originalljudet igenom opÄverkat och en del av ljudet skickas till effekten. Det gör att du inte kommer att mÀrka av effekten sÀrskilt mycket om du inte skruvar upp volymen pÄ effekten vÀldigt mycket. SÀtt alltsÄ kompressorn som insert pÄ spÄret.

Du kan förstÄs ha en kompressor före reverbet i ditt FX-track, men det Àr dÄ mer för att fÄ kontroll pÄ ljudet som gÄr in i reverbet och inte för att komprimera audiospÄrets ljud. Likadant sÄ kan det vara lÀmpligt med en de-esser före reverbet, för att slippa irriterande ringningar som det lÀtt kan bli frÄn reverbet av exempelvis sibilanser (s-ljud i sÄngen).

Redigerat av Claes
Postat

OKIDOKI! Nu har jag fÄtt mer kött pÄ benen. Tack sÄ mct.....skall forska vidare i detta o hoppas at jag lÀr mig mer. Det Àr ju sÄ att prestandan pÄ datoprn betyder mct....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.